Publicat: 23 Februarie, 2017 - 14:08

Membrii Executivului au luat următoarele decizii în cadrul şedinţei de joi:

Peste 74 de milioane de euro alocate temporar pentru programe destinate IMM-urilor și finanțate din fonduri europene

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, alocarea temporară a sumei de 74,052 milioane euro în scopul asigurării necesarului de finanțare, pentru luna februarie 2017, Autorității de Management pentru Programul Operațional Inițiative pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (POIIMM). Fondurile sunt alocate din venituri obținute din privatizare, de către Ministerul Finanțelor Publice.

Programul Operațional Inițiative pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii este gestionat de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management, iar în octombrie 2016 a fost semnat Acordul de Finanțare între România și Fondul European de Investiții (FEI).

Suma alocată de Executiv va asigura necesarul de finanțare al Autorității de Management pentru POIIMM pentru efectuarea plății în contul Fondului European de Investiții, în vederea implementării instrumentelor financiare pentru asigurarea accesului IMM la finanțare în cadrul Axei Prioritare 1 „Creșterea accesului la finanțare a IMM-urilor din România”. 

Sumele plătite către FEI constituie cheltuieli eligibile în cadrul POIIMM, care se vor declara la Comisia Europeană.

Sumele alocate temporar Autorității de Management vor fi rambursate Ministerului Finanțelor Publice, în euro, în două tranșe: 90% din sumă până la data de 29 septembrie 2017, iar restul de 10%, până la data de 30 iunie 2018.

Măsuri pentru reducerea plăților restante la societățile la care statul este acționar

O serie de măsuri care au ca scop întărirea disciplinei financiare în societățile la care statul este acționar au fost discutate în ședința de astăzi a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice, care a inițiat un Memorandum în acest sens.

Este vorba despre societățile cărora li se aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoră.

Potrivit unui Memorandum inițiat de Ministerul Finanțelor Publice, acești operatori economici trebuie să țină cont, la elaborarea bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2017, de reducerea plăților restante, după cum urmează:

Ø cu minimum 20% față de cele realizate la 31.12.2016 de către operatorii economici care s-au încadrat în nivelul prevăzut al plăților restante din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pe anul 2016 în condițiile legii;

Ø cu minimum 20% față de cele programate la 31.12.2016 de către operatorii economici care nu s-au încadrat în nivelul prevăzut al plăților restante din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pe anul 2016;

Ø eliminarea plăților restante înregistrate la 31.12.2016 de către operatorii economici care nu au bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2016 aprobat.

De asemenea, organele administrației publice centrale pot aproba reducerea sau eliminarea plăților restante la operatorii economici aflați în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul acestora și în alte procente, astfel încât reducerea plăților restante cumulate pentru acești operatori să respecte procentul menționat.

Depășirea limitei plăților restante cumulate, stabilită de către organele administrației publice centrale, se poate efectua, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea de către Guvern prin Memorandum.

 

Ajutoare naționale tranzitorii şi scheme de sprijin cuplat pentru sectorul zootehnic

Guvernul a aprobat astăzi, printr-o Hotărâre, plafoanele alocate ajutoarelor naționale tranzitorii și schemelor de sprijin cuplat, în sectorul zootehnic și a stabilit cuantumul acestora pentru anul de plată 2016. Acestea sunt mecanisme de susținere a producătorilor agricoli care se aplică în perioada 2015-2020.

Plățile pentru ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul zootehnic se acordă fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plăți naționale directe complementare în anul 2013, în aceleași condiții specifice în care au fost plătite aceste ajutoare. Vor beneficia de acest sprijin financiar fermieri, persoane fizice și juridice, care dețin teren și animale, cooperative agricole, grupuri de producători care desfășoară activități agricole. 

Plafonul pentru ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul zootehnic pentru speciile bovine și ovine/caprine care se acordă pentru anul 2016 este în valoare de 189.609.057 euro, respectiv 844,462 milioane lei și se distribuie astfel:

Ø 25.933.399 euro, respectiv 115,500 milioane lei pentru sectorul lapte, specia bovine;

Ø 108.985.582 euro, respectiv 485, 389 milioane lei pentru sectorul carne, specia bovine;

Ø 54.690.076 euro, respectiv 243,573 milioane lei pentru speciile ovine/caprine.

Plafonul maxim aprobat pentru anul 2016 care se acordă pentru schemele de sprijin cuplat în sectorul zootehnic, este distribuit astfel:

Ø 1.400.000 euro, respectiv 6,235 milioane lei, pentru specia bovine, categoria bivolițe de lapte;

Ø 28.000.000 euro, respectiv 124,704 milioane lei pentru speciile ovine/caprine;

Ø 11.025.000 euro, respectiv 49,102 milioane lei pentru specia bovine, categoria taurine din rase de carne și metișii acestora;

Ø 81.499.674 euro, respectiv 362,975 milioane lei pentru specia bovine, categoria vaci de lapte

Ajutoarele se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2017.

Plățile pentru schemele de ajutoare naționale tranzitorii și sprijin cuplat în sectorul zootehnic se fac în lei, la cursul de schimb de 4,4537 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană în data de 30 septembrie 2016. 

Instituția publică responsabilă cu implementarea acestor măsuri este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Procedurile referitoare la primirea cererilor de plată, verificarea administrativă și în teren, autorizarea și efectuarea plăților se realizează de către Agenția de Plăți și Intervenții în Agricultură.

 

Etapa a XVIII–a 2017 a Programului de realizare a Sistemului național antigrindină și de creștere a precipitațiilor, finanțată cu 121 milioane de lei

Guvernul a aprobat, printr-o Hotărâre, obiectivele și finanțarea etapei a XVIII-a 2017 a Programului de realizare a Sistemului național antigrindină și de creștere a precipitațiilor pentru perioada 2010-2024.

Etapa din acest an a Programului va beneficia de fonduri în sumă de 121 milioane lei, din care 100 milioane de lei credite de angajament și 21 milioane de lei credite bugetare. Fondurile sunt asigurate prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2017.

Obiectivele etapei a XVIII-a 2017 a acestui Program vizează:

Ø Realizarea de studii, proiecte tehnice, execuție lucrări, achiziție echipamente și dotări pentru „Dezvoltarea capabilității combaterii căderilor de grindină, coordonarea integrată a siguranței spațiului aerian și extinderea domeniilor de activitate pentru intervenții active în atmosferă și aplicații în agricultură a Centrului Zonal de Coordonare MOLDOVA și a Unității de Combatere a Căderilor de grindină Moldova 1 Iași cu grupurile de combatere din structură”;

Ø Realizarea de studii, proiecte, execuție lucrări, achiziție echipamente și dotări pentru Unitatea de Combatere a Căderilor de Grindină Moldova 2 Vrancea;

Ø Realizarea de studii, proiecte tehnice, execuție lucrări, achiziție echipamente și dotări pentru Centrul Zonal de coordonare TRANSILVANIA-Unitatea de Combatere a Căderilor de Grindină Mureș;

Ø Realizarea de studii, proiecte tehnice, execuție lucrări, achiziție echipamente și dotări pentru Unitatea de Combatere a Căderilor de Grindină Timiș;

Ø Realizarea de studii, proiecte tehnice, execuție lucrări, achiziție echipamente și dotări pentru „Dezvoltarea capabilității de combatere a căderilor de grindină a Unității Pilot de Combatere a Căderilor de Grindină Prahova”;

Ø Realizarea de studii, proiecte tehnice, execuție lucrări, achiziție echipamente și dotări pentru „Unitatea de Combatere a Căderilor de Grindină Oltenia”;

Ø Realizarea de studii de fezabilitate pentru realizarea Unității de Combatere a Căderilor de Grindină Maramureș;

Ø Realizarea unui studiu privind concepția de elaborare și/sau achiziție și implementare a tehnologiei de creștere/uniformizare a precipitațiilor;

Ø Realizarea de programe experimentale prin experimente locale de mică amploare pentru creșterea/uniformizarea precipitațiilor în regiunile: Banat, vestul Olteniei, sud-estul și nord-estul României;

Ø Realizarea de studii privind concepția de sistem și strategii de dezvoltare a sistemului și a unităților din structură.

Programul de realizare a Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor a parcurs până acum 17 etape anuale de dezvoltare. Sistemul are rol de prevenție și asigură protecţia culturilor agricole valoroase și a comunităților din zonele de intervenție, față de pagubele provocate de căderile de grindină.

Potrivit Legii nr.173/2008 privind intervenţiile active în atmosferă, cu modificările și completările ulterioare, prin hotărâri ale Guvernului se stabilesc, anual, obiectivele şi fondurile ce urmează a fi alocate pentru realizarea acestora.

Obiectivele Programului se vor atinge treptat, pe măsura implementării etapelor de realizare a Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor.

 

 

Majorări salariale pentru personalul nedidactic din învățământ

Personalul nedidactic din învățământ va beneficia de salarii mai mari începând cu luna februarie 2017, după ce Guvernul a adoptat astăzi o Ordonanță de Urgență în acest sens. 

Actul normativ va soluționa o serie de probleme apărute în salarizarea personalul nedidactic din învățământul preuniversitar și universitar, prin așezarea pe grilă, în funcție de vechime, a salariilor acestei categorii de personal. Astfel, potrivit noii grile de salarizare, drepturile personalului nedidactic din învățământ se vor încadra între salariul minim pe economie, respectiv 1.450 de lei, și 1947 lei, în funcție de vechimea în muncă.

De aceste majorări salariale vor beneficia aproximativ 53.000 de persoane din domeniul educației. Creșterile salariale vor implica un efort financiar de aproximativ 90  milioane lei, sumă asigurată prin bugetul aprobat pentru Ministerul Educației Naționale. 

Măsura a fost luată de Guvern după consultări avute ieri, 22 februarie, de premierul Sorin Grindeanu, ministrul Educației Naționale, Pavel Năstase, cu reprezentanții sindicatelor din educație.

 

Guvernul facilitează condițiile de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene

Pentru asigurarea unui acces deplin și mai facil al fermierilor  români la schemele de plăți aferente PAC 2014-2020, Guvernul a adoptat astăzi o Ordonanță de Urgență prin care modifică două acte normative. Este vorba despre modificarea și completarea OUG nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi despre modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură.

Actul normativ relaxează anumite condiții de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene, având în vedere că se apropie perioada de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 1 martie -15 mai 2017, și aduce clarificări în ceea ce privește anumite prevederi, condiții și documente care însoțesc cererea unică de plată.

Totodată, se creează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unor normative europene existente sau în curs de a fi adoptate și se asigură compatibilitatea cu legislația UE.

Cele mai importante prevederi în ceea ce privește schemele de plăți directe pentru fermieri sunt următoarele:

·       Crește gradul de claritate si informare corectă a fermierilor privind cuantumul plăților directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014 și este simplificat numărul de formulare pe care fermierul trebuie să le prezinte la APIA pentru dovedirea calității de fermier activ;

·       Pentru reducerea ratei de eroare în ceea ce privește localizarea parcelelor, declararea  suprafețelor utilizate se face la momentul digitizării terenului în aplicația GIS pusă la dispoziție de către APIA (Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură),  în cadrul blocului fizic, iar detalierea pe culturi, structură de culturi și parcele se realizează în cererea unică prin completarea declarației  pe suprafață;

·       În cazul beneficiarilor de tipul formelor asociative de proprietate, vor fi considerați eligibili și cei care nu dețin titlu de proprietate, dar dețin alte acte cu forță juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate;

·       În cazul în care beneficiarul plăților este formă asociativă de proprietate asupra terenurilor cu vegetaţie forestieră, păşunilor şi fâneţelor, obşti de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri grănicereşti, păduri urbariale, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite denumiri, menţionate în Legea nr. 1/2000 sau membrii acesteia, se creează posibilitatea de a depune copia titlului de proprietate asupra terenurilor aparținând formei asociative sau a altor acte cu forță juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate;

·       Pentru accesarea schemelor de sprijin cuplat de către marea majoritate a fermierilor care cultivă legume în spații protejate, în cazul serelor şi solariilor, suprafața minimă a parcelei a fost redusă de la 0,1 ha la 0,03 ha;

·       Terenul agricol, inclusiv zonele de interes ecologic, se vor afla la dispoziția fermierului;

·       În cazul schemei pentru micii fermieri, se creează cadrul legal pentru a se oferi acestora posibilitatea să opteze pentru rămânerea în schemă, chiar dacă valoarea cuantumului depășește 1250 euro. De asemenea, beneficiarii care decid să se retragă din schema pentru micii fermieri în ceea ce priveşte un an ulterior anului 2015, trebuie să informeze autoritatea competentă cu privire la retragerea lor în conformitate cu modalităţile stabilite de statele membre.

·       Se exclude de la plată doar schema/ schemele pentru care a fost constatată crearea de condiții artificiale, fără a afecta celelalte scheme de sprijin solicitate prin cerere unică de plată;

·       Fermierii care deţin parcele agricole cu o suprafaţă de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiţia ca suprafaţa însumată a acestor parcele să nu depăşească un hectar;

·       Sunt actualizate definițiile transferului unei exploatații, culturilor permanente și zonelor cu strat vegetal  (ex.: prin transferul de exploatație din sectorul zootehnic se înțelege transferul unei/unor exploatații cu cod ANSVSA);

În ceea ce privește raportarea la legislația europeană, prin Ordonanța aprobată astăzi se crează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unui potențial act legislativ al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene, prin care procentajul de 5% referitor la zonele de interes ecologic ar crește la 7%. 

De asemenea, se creează cadrul legal necesar implementării alin. (6) al art.53 a Regulamentului nr. 639/2014, care prevede că “Autoritatea competentă a statului membru care intenționează să ia o decizie de a transfera fonduri între măsurile de sprijin informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor.” 

România beneficiază, în perioada 2014-2020, de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, fapt care impune necesitatea creării unui cadru naţional adecvat şi eficient pentru managementul şi implementarea tehnică şi financiară a fondurilor comunitare acordate României. 

Țara noastră, ca şi alte state membre, a întâmpinat dificultăţi în implementarea noilor scheme de plăţi, datorită complexității acestora, iar situaţia creată afectează posibilitatea fermierilor de a beneficia de aceste plăți.

Ordonanța de Urgență de astăzi a fost aprobată de Guvern în ideea de fi preîntâmpinate atât reducerea numărului de beneficiari eligibili pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene, cât și scăderea capacităţii de absorbţie a fondurilor alocate României în actualul exercițiu financiar, cu impact negativ asupra sectorului agricol național.