Error message

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; nodequeue_queue has a deprecated constructor in include_once() (line 1105 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (line 3139 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (line 113 of /home/amosnew/public_html/arhiva/profiles/openpublish/modules/contrib/ctools/ctools.module).

Clasicii dramaturgiei universale: 'Maurice Maeterlinck sau Pasărea albastră a modernismului'

Duminică 31 August, la ora 19,00, la Radio România Cultural, în seria „Clasicii dramaturgiei universale”, Teatrul Naţional Radiofonic va difuza emisiunea „Maurice Maeterlinck sau Pasărea albastră a modernismului”. Realizatori: Puşa Roth şi Costin Tuchilă. Regia de tehnică şi muzicală: Mihnea Chelaru.

Laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1911, Maurice Maeterlinck (1862–1949), singuraticul de la Vila Albinelor, a dat marea lecţie dramaturgilor moderni. Poet încă disputat, autorul lui „Pelléas şi Mélisande” (1892) îşi revendică pe bună dreptate crearea dramei simboliste. Neglijarea voită a caracterelor şi a acţiunii, lipsa de individualizare a personajelor, imprecizia psihologică, libertatea expresiei poematice, susţinută în dauna construcţiei dramatice, sunt trăsături moderne pe care Maeterlinck, creatorul „Păsării albastre” (1909), este primul care le pune în pagină. Scriitorul flamand integrat culturii franceze a realizat o mutaţie esenţială în teatru, definitorie pentru arta dramatică a secolului al XX-lea.

Maurice_Maeterlinck[1] 
Foto: Maurice Maeterlinck

Teatrul poetic, dar şi teatrul absurdului, libertăţile de gândire, reveria adusă pe scenă, teatrul cu virtuţi simbolice îşi au originea în opera lui Maeterlinck. Poeţii dramatici, spunea Maeterlinck, sunt cei care au voinţa şi forţa de a transcende realul. Daca teatrul simbolist în ansamblul lui s-ar fi coagulat în jurul unei idei fundamentale, plecând de la „Irodiada” lui Mallarmé până la „Ubu rege” de Jarry, creaţia lui Maeterlinck ar reprezenta punctul de sprijin. Ideea de teatru nu i-a fost străină lui Mallarmé. Orice carte, credea autorul „După-amiezei unui faun”, implică în sens ideal un element teatral. În studiul introductiv la „Pelléas şi Mélisande”, ediţie din Livre de Poche (1989), Pierre Citti remarca pertinent legătura dintre Mallarmé şi Maeterlinck: „Aştept un lucru necunoscut – în acest fel, sau aproape în acest fel, se termina scena lui Mallarmé. Acolo începe piesa lui Maeterlinck”.

Mary%20Garden%20%281877-1967%29%20%C3%AEn%20M%C3%A9lisande%2C%204%20aprilie%201908[1]
Foto: Mary Garden (1877-1967) în Mélisande, 4 aprilie 1908

Importanta creaţiei lui Maeterlinck pentru evoluţia teatrului în secolul al XX-lea a fost principalul motiv al includerii sale în seria „Clasicii dramaturgiei universale”.

delia%202[1]
Foto: Delia Nartea în „Fata de mătase artificială” de Irmgard Keun la Teatrul de Comedie din Bucureşti

Pe lângă comentarii şi fragmente din „Monna Vanna” şi „Pasărea albastră” (o excelentă versiune din 1985 a regizorului Cristian Munteanu), în emisiunea „Maurice Maeterlinck sau Pasărea albastră a modernismului”, veţi asculta două scene din „Pelléas şi Mélisande”, în traducerea Puşei Roth. La data premierei (27 februarie 2005), aceste fragmente au fost difuzate în premieră la radio, în interpretarea remarcabilă a Deliei Nartea şi a lui Andrei Barbu, care au găsit tonul cel mai potrivit pentru valorile poetice şi atmosfera teatrului lui Maeterlinck. Avându-l ca partener pe Cristian Iacob, Delia Nartea, actriţă a Teatrului de Comedie din Bucureşti, a interpretat rolul Mélisande şi în recitalul „Îndrăgostiţi în teatrul lumii”, în regia lui Cristian Munteanu (29 mai 2005), recital care a mai cuprins fragmente din „Ciuta” de Victor Ion Popa, „Bărbierul din Sevilla” de Beaumarchais, „Domnişoara Iulia” de Strindberg, „Romeo şi Julieta” de Shakespeare. 

domeniu: 
categorie: