In memoriam Horea Popescu

Comentariu realizat de Costin Tuchilă – O carieră prodigioasă, însumând peste o sută de spectacole de teatru, multe dintre ele de referinţă, rămase ca repere în istoria recentă a teatrului românesc, activitate artistică dedicată aproape în exclusivitate Teatrului Naţional din Bucureşti. În câteva cuvinte: Horea Popescu.

Popescu Horea.2

Horea Popescu

Apreciatul regizor a încetat din viaţă duminică 24 ianuarie. Trupul neînsufleţit al artistului este depus în foaierul Sălii Mari a Teatrului Naţional. Înmormântarea va avea loc astăzi la Cimitirul Bellu.
Născut în 25 ianuarie 1926, la Zlatna, judeţul Alba, Horea Popescu „s-a distins ca un campion al reteatralizării teatrului românesc, s-a impus ca unul dintre artizanii spectacolului monumental şi a dovedit, prin arta sa, verticalitate şi atitudine civică, mai ales în ultimii ani ai dictaturii”, se arată în comunicatul Teatrului Naţional din Bucureşti, al cărui director artistic a fost timp de două decenii. Cultura teatrală solidă, gustul rafinat, imaginaţia artistică se întâlneau cu simţul desăvârşit al proporţiilor şi refuzul succesului facil. Mereu inventiv, fără a se îndepărta însă de text şi a falsifica intenţiile autorului, Horea Popescu a excelat în montarea unor lucrări pretenţioase din repertoriul modern şi contemporan. În 1964 punea în scenă la Naţional Moartea unui artist de Horia Lovinescu. Unul dintre marile sale spectacole avea să rămână Danton de Camil Petrescu, prima şi singura montare scenică a dramei lui Camil Petrescu. Prin acest spectacol clişeul critic referitor la nereprezentabilittatea scenică a dramei Danton s-a dovedit a fi şi el, ca atâtea altele, fals, creând prejudecăţi. De fapt, cred că aprecierea lui Călinescu din Istoria literaturii române de la origini până în prezent a fost citită greşit, trunchiat: „Reprezentabilă sau nu (mai degrabă nereprezentabilă prin excesul de nuanţe şi prea multele tablouri), Danton este o operă excepţională, un portret de o uimitoare vitalitate.” Calificativul excepţional nu este, trebuie să recunoaştem, frecvent la G. Călinescu, care aprecia, dincolo de „grija autorului de a nu melodramatiza”, „adevărul sufletesc, de cea mai rară pătrundere”. Aspect – el singur – care poate scoate drama lui Camil Petrescu din statutul de text pentru lectură. Că dificultăţile de a-l monta nu sunt deloc puţine, este la fel de adevărat: personaje multe, scene colective, treceri rapide la o situaţie dramatică la alta ş.a.m.d. Dar toate acestea s-au dovedit a fi dificultăţi surmontabile în montarea extraordinară a lui Horea Popescu, în care la un moment dat erau 200 de persoane pe scenă. Rolul lui Danton era interpretat de Mircea Albulescu, cel al lui Robespierre, de Radu Beligan, în Camille Desmoulins apărea Florin Piersic, Carmen Stănescu o interpreta pe Doamna Roland, în rolul Louise Gély era distribuită Tamara Creţulescu. Spectacolul de la Naţional s-a jucat pentru prima dată în 30 decembrie 1974, premiera oficială având loc o săptămână mai târziu, în 6 ianuarie 1975, în timpul directoratului lui Radu Beligan, care mărturisea: „Satisfacţia mea de a fi redat teatrului românesc un text de întâia mărime s-a dublat cu aceea de a fi dăruit lui Horea Popescu prilejul de a realiza cel mai important spectacol din prestigioasa lui carieră, lui Mircea Albulescu marele rol al vieţii sale, iar mişcării noastre teatrale poate cea mai mare izbândă a acestei jumătăţi de veac.”

Ondine

Printre marile spectacole realizate de Horea Popescu se cuvine să amintim: Caligula de Albert Camus, cu Ovidiu Iuliu moldovan în rolul titular, Generoasa Fundaţie de Antonio Buerro Valejo, Zbor deasupra unui cuib de cuci, dramatizare după Dale Wasserman, Baia şi Ploşniţa de V. Maiakovski, Richard al III-lea de Shakespeare, Domnişoara Nastasia de G. M. Zamfirescu, Becket de Jean Anouilh, Titanic vals de Tudor Muşatescu, Coana Chiriţa de T. Muşatescu după V. Alecsandri, Pisica în noaptea Anului Nou de D. R. Popescu, Moştenirea de Titus Popovici, Avram Iancu de Lucian Blaga, Ondine de Jean Giraudoux ş.a.

cuibul

Horea Popescu este şi autorul câtorva filme care s-au bucurat de succes: Omul de lângă tine, De trei ori Bucureşti, Dragoste lungă de o seară, Cuibul de viespi după Gaiţele de Al. Kiriţescu şi Moartea unui artist după piesa lui Horia Lovinescu. A realizat spectacolele de televiziune Bălcescu după Camil Petrescu, Titanic Vals după Tudor Muşatescu, Profesionistul după Du¹an Kovacevici.

 

domeniu: 
categorie: