Nikita Mihalkov, un regizor deloc înşelător

Astăzi, Nikita Mihalkov a susţinut un master-class, la Sala Amfiteatru a Teatrului Naţional, cu ocazia vizitei sale la Festivalul Internaţional B-EST, ca invitat de onoare.

Într-o sală plină de actori, studenţi, jurnalişti, actorul şi regizorul rus Nikita Mihalkov ne-a vorbit de sufletul spectatorului, de atmosfera pe care un regizor trebuie să o creeze într-un film, de tot ceea ce îl interesează atunci când filmează.

„Atmosfera este cel mai bun regizor”, a spus Mihalkov. Dacă se creează această atmosferă, pot apărea lucruri inimaginabile. Când timpul real de pe scenă coincide cu cel din sală, atunci este creată atmosfera.

''Până când nu am citit Mihail Cehov nu am înţeles ce este atmosfera. Sufletul spectacolului este atmosfera, pentru că el este chiar atmosfera'', spunea Mihail Cehov.

Pentru Nikita Mihalkov, Mihail Cehov este facultatea. Este dezvoltarea a ceea ce a dat Stanislavski. De la el a învăţat tot. În crearea atmosferei cuvântul nu are nicio importanţă. Pentru că acesta este născut din energie, pentru că funcţionează numai energia, un derivat al atmosferei corecte. Acestea au fost primele lucruri pe care cei prezenţi le-au învăţat în cadrul master-class-ului.

''Orice artă încearcă să semene cu muzica'', orice artă, literatura, pictura, poezia, proza, totul încearcă să semene cu muzica. Nikita Mihalkov consideră că tot ce e artă duce la muzică. El aude muzică în orice. Explicând prin exerciţii, cu exemple din filmele sale, descriind secvenţe muzicale. Tremurul unei ceşti, atunci când cineva e ucis, este tot muzică. "Trebuie să-l ţii pe spectator cât mai mult fără muzică într-un film, pentru ca atunci când intervine muzica să fie copleşit de secvenţele de până atunci. Spectatorul să fie flămând după o gură de aer, de muzică", a spus maestrul.

O influenţă abstractă omului se produce nu prin sens, ci prin alte mijloace. Muzica este personajul principal în filmele lui Mihalkov.

El a povestit de căldura din film, cum este ea redată sau cum ar trebui simţită. Cum a cerut actorilor cu care a lucrat la "Piesă neterminată pentru pianină mecanică", cu care filma în Italia, cum le-a cerut să simtă căldura. Pentru asta este importantă memoria biologică, nu acţiunea biologică.

Mihalkov a continuat cu faptul că: "Noi nu ştim ce înseamnă un gest psihologic. Sunt foarte mulţi actori degajaţi, care joacă degajat. Asta nu înseamnă nimic. Înseamnă să codifici un mare gol. Un actor începe să facă gesturi inutile când nu ştie ce să facă cu rolul. Poate să inducă în eroare spectatorul unui serial de televiziune, dar nu răspunde la cerinţa rolului", a explicat regizorul.

Gestul psihologic este ceea ce lipseşte azi în teatru. În acest gest este o continuare a energiei, este energia. Numai energia poate să producă un efect asupra spectatorului.

Primul exerciţiu a fost cu pantofi bărbăteşti şi pantofi de damă. A propus un joc, cine este el şi cine este ea. "Mă interesează totul despre personajele aduse pe scenă", a spus maestrul şi asfel s-a creat o legătură între personajele de pe scenă şi cei din sală.

Şi de data aceasta Nikita Mihalkov a fost plin de umor, de un umor dezarmant, inteligent, cu răspunsuri clare, simple, ironic, sigur pe sine, pe cunoaşterea lui. Comunicarea cu cei prezenţi s-a făcut cu multă sinceritate, printr-un dialog liber, devenind un profesor modern şi model. Nu am simţit că vorbim cu o vedetă, nici nu se consideră una, ci cu un mare artist, complet.

Mihalkov a explicat ce-l interesează la personajele sale, caracterul, detaliile, calitatea detaliilor, ce fac, ce gândesc, cine sunt. Nu acceptă să nu cunoască totul la personajele sale.

Trebuie să înţelegem şi să ştim tot ce se întâmplă cu acţiunea, cu personajele, nu trebuie lăsat nimic la voia întâmplării. Un regizor trebuie să fie responsabil de tot ce coordonează, de fiecare cadru. Istoria personajului trebuie spusă prin atmosferă, memoria biologică a actorului trebuie adusă în cadru. Aceasta este o forţă de influenţare imensă.

Ne-a învăţat cum se filmează o scenă de dragoste, cum ar filma el o astfel de scenă. Energia erotică care poate să fie transmisă spre sală îţi cere nu să transmiţi actul sexual, se poate face acest lucru fără să arăţi mişcările sexuale, este mai puternic să îţi imaginezi ce se întâmplă după nişte perdele decât să vezi mişcările.

Tot ce poate face un regizor este meşteşug, trebuie să fii în stare să creezi, să faci ceva cu mâinile tale. "Atunci vei deveni un regizor profesionist", a fost concluzia artistului.

Un sfat dat unui tânăr regizor care are umor: „Dacă are umor şi alte talente pe lângă acesta, va ajunge un regizor talentat, dar dacă nu ajunge regizor, umorul îl va ajuta să treacă peste eşec”, a încheiat Mihalkov, smulgând ropote de aplauze.

Nikita Mihalkov ne-a împărtăşit din experienţa de 40 de ani, nu tot, ci cât să ne dorim să mai vină, nu a vrut să plecăm „ghiftuiţi”, cum a spus el, a vrut să rămânem flămânzi, pentru că dacă îl vom chema, el va veni, astfel şi-a încheiat ora de magie artistică Nikita Mikalkov.

domeniu: 
categorie: