Ştiţi cum să vă feriţi de boli? Azi: Insomnia

Insomnia este, din punct de vedere medical, o tulburare a somnului, caracterizată fie prin imposibilitatea de a adormi, fie prin trezirea după o scurtă perioadă de somn (1-2 ore de la adormire).

Un adult sănătos trebuie să doarmă în general 6-8 ore din 24, iar copiii ceva mai mult. Este adevarat însă că există persoane care au nevoie de mai puţine ore de somn, dar astfel de cazuri sunt excepţii.
Circumstantele în care pot apărea insomniile sunt: mesele prea copioase seara, surmenajul fizic şi intelectual, sedentarismul, bolile acute în curs de evoluţie (cardiopatie, astm, ulcer, dischinezie, migrenă) sau anumite etape din viaţă, cum ar fi adolescenţa si climacteriul.
Există însă şi alte circumstanţe ce pot fi însoţite de insomnie: nevrozele, toxicomaniile minore (cafea, cacao, pepsi) sau medicamentoase, ori profesiile ce presupun dereglarea cronică a ritmului somn-veghe.
Există, desigur, o serie de măsuri ce se impun pentru prevenirea insomniei: menţinerea unui program de viaţă cât mai ordonat, evitarea suprasolicitărilor de tot felul, a sedentarismului, relaxarea înainte de culcare etc. În acelasi timp, nu se va recurge la somnifere din proprie initiaţivă, mai ales că fiecare insomnie îşi are particularităţile ei şi doar medicul este în măsură să stabilească medicaţia.

Recomandari generale
Evitarea, la masa de seară, a unor alimente cum ar fi: mezelurile, conservele, carnea de vânat, mazarea, fasolea, orezul, ouăle, brânzeturile fermentate.
Cina nu trebuie sa fie nici prea uşoara (foamea ne trezeşte), nici prea grea.
Ea trebuie sa conţină proteine (carne de peşte sau de pasăre) şi calciu (lactate), care au proprietăţi sedative.
Seara trebuie să ne ferim de alimente diuretice şi de excitante cum sint alcoolul, tutunul, cafeaua, ceaiul tare şi coca-cola.
Foarte indicat este sa bem un pahar de lapte cald (dacă este posibil, de capră).
Este bine, de asemenea, ca seara să ne destindem cu o muzică placută, cu o lectură uşoară sau cu o plimbare lungă de 40-60 de minute.
Seara, înainte de culcare, se vor face timp de câteva minute băi de aer în faţa ferestrei deschise. Se va face un duş călduţ sau rece cu 20-30 de minute înainte de culcare, dar în nici un caz fierbinte (în cazul în care vă treziţi în timpul nopţii, puteţi să vă frecaţi energic pe tot corpul cu un prosop înmuiat în apă rece).
Îmbrăcămintea pentru dormit va trebui să fie cât mai lejeră, iar camera bine aerisită înainte de culcare.
Se vor respecta cu stricteţe orele de culcare şi de trezire, aceleaşi în fiecare zi.

 

domeniu: 
categorie: