Publicat: 9 August, 2018 - 12:35

'Am primit în ultimele săptămâni tot felul de semnale de la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism referitoare la deserviciile pe care le-ar aduce agenţiilor de turism transpunerea directivei europene care vizează garantarea 100% a pachetelor turistice. Mai nou, ANAT reacţionează la declaraţiile pe care le-am făcut şi mă acuză că am jignit reprezentanţii agenţiilor de turism, că aş fi dezinformat publicul din România şi pentru aceste lucruri ar trebui să-mi cer scuze. 

Înainte de toate am să fiu, din nou, foarte clar şi foarte ferm în ceea ce priveşte declaraţiile pe care le-am făcut până acum. Nu am niciun motiv să-mi retrag declaraţiile prin care m-am referit la acei 'şmecheri care îi ţepuiesc pe românii de bună credinţă' şi cu atât mai mult să-mi cer scuze, pentru că nu am vorbit despre întreaga breaslă şi am specificat acest lucru în fiecare intervenţie a mea. Am dat exemple concrete, inclusiv nume de societăţi care au intrat în insolvenţă după ce au încasat banii de la turişti, astfel încât, clienţii acestora au rămas şi fără bani şi fără vacanţe. Am vorbit despre situaţii care au fost deja mediatizate, cazul OMNIA, de exemplu, unde prejudiciul a fost de ordinul milioanelor de euro. Oamenii păgubiţi nu-şi vor mai putea recupera banii, deoarece, conform legislaţiei pe care am reuşit să o îndreptăm, agenţiile puteau vinde pachete turistice de milioane euro, iar în caz de insolvenţă, poliţa de asigurare totală acoperea doar 50.000 dolari. În plus, s-a dovedit că agenţiile care au 'ţepuit' turiştii au folosit banii în alte scopuri decât acela de a achita vacanţele promise. 

Aşteptam din partea ANAT-ul să îşi fi cerut scuze în numele agenţiilor care i-au înşelat cu atât de multă uşurinţă pe turiştii cărora le-au furat banii şi vacanţele. Cu atât mai mult cu cât şi anul acesta au fost patru agenţii care şi-au cerut insolvenţa. Am să fiu din nou foarte categoric pentru că îmi asum şi îmi voi asuma întotdeauna declaraţiile: nu voi mai tolera ca pe piaţa de turism să existe agenţii care ar putea să-i păcălească pe români, iar acest lucru se poate rezolva doar cu prevederi legale ferme, aşa cum se întâmplă în toate ţările civilizate. Nu am jignit atunci când am luat, de fapt, apărarea românilor păgubiţi care nu au fost protejaţi, până acum.

În ceea ce priveşte poziţia indecisă a ANAT în legătură cu ordonanţa de guvern prin care am transpus directiva europeană pentru garantarea pachetelor turistice, ţin să precizez că Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism a participat la majoritatea întâlnirilor şi discuţiilor de la Ministerul Turismului la care a fost abordat subiectul garantării 100%. Cu aceste ocazii, poziţia oficială a ANAT a fost în sensul introducerii unui plafon de maximum 500.000 euro/agenţie, fapt care însă contravine atât directivei cât şi scopului de a proteja 100% turiştii români. De asemenea, ANAT a cerut şi introducerea mai multor instrumente de garantare şi nu doar a unui Fond de Garantare, aspect reglementat, de altfel, în prezent prin ordonanţa adoptată. 

De asemenea, avem adresa oficială a FNGCIMM din care rezultă că acest fond nu ar fi îndeplinit condiţiile legale pentru a fi desemnat administrator al unei scheme private de garantare, motiv pentru care acuzaţiile lansate în spaţiu public cum că a? fi refuzat instituirea garantării prin acest fond sunt mincinoase. Acest aspect a fost confirmat în mod expres şi de Ministerul Finanţelor Publice.

Precizăm că adresele ANAT şi minutele acestor întâlniri sunt înregistrate la Ministerul Turismului şi le putem pune la dispoziţie oricând. 

Foarte important de subliniat este faptul că am eliminat riscului sancţiunilor usturătoare ale infringementului, întrucât prin prezenta ordonanţă am transpus ceea ce era prevăzut în mod expres atât în vechea directivă cât şi în cea nouă, respectiv garantarea integrală a pachetelor turistice. De asemenea, ordonanţa de guvern reglementează şi garantarea repatrierii turiştilor.
Mă surprinde în mod neplăcut modul de abordare al ANAT prin care se încearcă mutarea atenţiei publicului de la adevărata problemă, respectiv protecţia 100% a turiştilor, către o pretinsa jignire a agenţiilor de turism. 

Consider că ANAT este şi trebuie să rămână partenerul Ministerului Turismului alături de care putem dezvolta sectorul turistic din România. Mai ales că, recent, ANAT şi-a exprimat, în scris, aprecierile privind acţiunea ministerului de a introduce vouchere de vacanţă, care a stimulat semnificativ piaţa de turism din România', Bogdan Trif, Ministrul Turismului. Comunicat de presă - Ministerul Turismului
 

Tag-uri Nume: