Publicat: 22 Ianuarie, 2013 - 12:58

Primul eveniment marcant pentru piaţa de artă din România, în 2013, aduce în atenţia bucureştenilor o nouă şi controversată  interpretare a lui Grigorescu: „Carul cu boi”  în viziune contemporană. În perioada 22 – 29 ianuarie, Expoziţia Licitaţiei de Artă Românească Importantă, Postmodernism şi Contemporană se deschide publicului din Bucureşti, la Palatul Cesianu-Racoviţă.

Arta de patrimoniu se reinventează la Artmark. Artistul contemporan Adrian Preda, prezent în cadrul Expoziţiei cu tabloul „Tir cu boi” (valoare estimativă: € 1.200 - 2.200), ilustrează alegoria exportului patrimoniului în contextul actual al economiei naţionale. Artistul noului val vede în Grigorescu, promotorul valorilor româneşti, un nou brand de ţară, sortit înstrăinării şi multiplicării în masă. În tot acest timp, de cealaltă parte a Expoziţiei, Nicolae Grigorescu explorează în stilul său inconfundabil lumea pastorală românească, devotată tradiţiei (pictura „Mioare”, valoare estimativă: € 25.000 - 40.000).

Expoziţia lunii ianuarie s-a întors din turneul organizat la Braşov şi Sinaia pregătită să întâmpine iubitorii de artă din Capitală. Evenimentele organizate de Artmark în cele două oraşe montane, în perioada 18-21 ianuarie, s-au bucurat de un public numeros (peste 1.000 de persoane), format din personalităţi publice locale, colecţionari şi iubitori de artă receptivi la piaţa de artă din România şi la dinamica tradiţional-contemporan.

Provenienţa operelor de artă românească expuse la Palatul Cesianu-Racoviţă este una cu totul aparte. Tablourile semnate de maeştrii desăvârşiţi ai picturii româneşti provin din reputate colecţii private: colecția Principelui Constantin Basarab-Brâncoveanu, Conte de Ungaria, colecţia medicului şi filosofului Nicolae Constantin Paulescu, colecția Dan Angelescu, colecția pictorului Ion Anestin, colecția Av. Aurel Vladimir Diaconu ş.a. Mai mult, operele expuse au un palmares bogat în ceea ce priveşte participarea la importante târguri şi expoziţii, fapt ce le confirmă autenticitatea şi valoarea.

În cadrul Expoziţiei de la Palat, se disting opere rare pe piaţa de artă, semnate de Camil Ressu („Culegătorii de trufe”, valoare estimativă: € 10.000 - 18.000), Samuel Mutzner („Peisaj din Giverny”, valoare estimativă: € 8.000 - 15.000) sau Gheorghe Petraşcu („Natură statică cu vase şi carte”, valoare estimativă: € 20.000 - 30.000).

Din sfera artei recente, Expoziţia aduce o serie de nume noi pe piaţa de artă, dar în plină ascensiune pe plan internaţional, ale căror opere pot fi încă adjudecate la preţuri accesibile, de ordinul sutelor de euro: Dan Perjovschi, Dragoş Burlacu, Roman Tolici sau Dan Voinea. Totodată, segmentul de artă postmodernă este acoperit de autori deja consacraţi, cu cote în creştere pe piaţa de profil: Ştefan Câlţia („Călător în lumea sa”, valoare estimativă: € 8.000 - 14.000), Corneliu Baba („Anemone“, Valoare estimativă: € 5.000 - 8.500) sau Alexandru Ciucurencu („Pervaz cu hortensii“, valoare estimativă: € 6.000 - 9.000).