Publicat: 7 Decembrie, 2017 - 17:53

7 decembrie – Ziua Internațională a Aviației Civile este marcată și de Centrul European al Consumatorilor din România, înființat cu sprijinul Comisiei Europene și al Guvernului României prin intermediul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și găzduit de către Asociația Pro Consumatori (APC) care a organizat un eveniment de informare pentru pasageri. Centrul European ale Consumatorilor din România oferă cetăţenilor îndrumare gratuită referitoare la drepturile lor atunci când călătoresc sau fac cumpărături dincolo de graniţe și îi ajută să îşi soluţioneze problemele cu comercianţii din alte state europene (inclusiv Islanda şi Norvegia) atunci când le sunt încălcate drepturile.
 După Oradea, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Craiova, Constanța, Sibiu, astăzi echipa ECC Romania a ajuns și în București la Aeroportul Henri Coandă unde a distribuit materiale informative și a acordat consultanță pasagerilor interesați să afle care sunt drepturile lor. Evenimentul se bucură de suportul Comisiei Europene și este organizat pentru a servi în egală măsură intereselor pasagerilor europeni și industriei din transportul aerian.
„Centrele Europene ale Consumatorilor ajută în fiecare zi cetăţenii în probleme concrete de consum transfrontalier şi contribuie la rezolvarea uşoară şi rapidă a disputelor. Ziua Pasagerilor este un eveniment pe care Centrul European al Consumatorilor din România îl organizează în fiecare an și de fiecare dată ne face plăcere să vedem cum consumatorii sunt tot mai dornici să afle ce drepturi au atunci când călătoresc cu avionul în Uniunea Europeană” a declarat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.
 Anul 2017 reprezintă un an de bilanț, România și Bulgaria împlinind 10 ani de la aderarea în UE, perioadă în care drepturile consumatorilor au cunoscut o îmbunătățire constantă.
De 9 ani ECC Romania își aduce contribuția la informarea și conștientizarea consumatorilor români asupra beneficiilor Pieței Unice europene și a drepturilor care decurg din statutul de consumator european.
 Alături de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor din România și Comisia pentru Protecția Consumatorilor din Bulgaria, Centrele Europene din România și Bulgaria au analizat rezultatele ultimei decade de apartenență la Uniunea Europeană în cadrul Conferinței ”10 ani de la aderarea României și Bulgariei la Uniunea Europeană. 10 ani alături de consumatori în Uniunea Europeană”, organizată pe data de 29.11.2017, la București.
  
Irina Chirițoiu, Director ECC Romania: „Orice aniversare, și cu atât mai mult aniversarea a 10 ani de stat membru pentru România și a celor 60 ani de integrare europeană, comportă nu doar o dimensiune festivă, ci și una de reflecție. În cei 9 ani de activitate am primit peste 10.000 de solicitări de informare și am avut peste 4.000 de reclamații. 90.000 euro au fost recuperați doar în anul 2017 pentru consumatorii români și străini, iar aproximativ 75% din cazurile soluționate pe cale amiabilă au primit o rezolvare favorabilă consumatorilor”.
  
”Anul acesta România a împlinit 10 ani de la aderarea în Uniunea Europeană, de când participă la piața unică în care sunt angrenați peste 500 de milioane de consumatori care generează aproximativ 56% din PIB-ul Uniunii Europene. În acest context, în afară de modificările legislative survenite ca urmare a inițiativelor Uniunii Europene, prin transpunerea și adaptarea acestora la specificul național în folosul consumatorilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a gestionat peste 700.000 de reclamații în 10 ani care au vizat câteva sectoare importante, cum ar fi: produse alimentare și nealimentare, servicii financiar-bancare, achiziții online și servicii de transport, sectoare care se regăsesc și în agenda consumatorului european", a precizat Bogdan Marcel Pandelică, Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor din România.
  
„Ultimii 10 ani ne-au dus către o dezvoltare din ce în ce mai pozitivă la nivel național în domeniul protecției consumatorilor și sper că, în cooperare cu instituțiile naționale din țările europene, vom continua această tendință pentru a garanta cetățenilor noștri încrederea în sine a consumatorilor reali din Europa”, a declarat Dimitar Margaritov, Președintele Comisiei pentru Protecția Consumatorilor din Bulgaria. Potrivit dlui Margaritov, peste 30-35% dintre bulgari fac achiziții online nu numai de pe site-urile bulgare, ci și de la alți comercianți din UE, inclusiv din România. Comisia gestionează anual 20.000-25.000 de reclamații ale consumatorilor bulgari. 30% din reclamații sunt legate de serviciile de telecomunicații. Comisia pentru Protecția Consumatorilor din Bulgaria cooperează activ și cu ONG-urile din această țară.
  
„Încă din anul 2008, împreună cu ECC Romania, am gestionat aproximativ 1.400 de plângeri - 84% din acestea sunt legate de reclamații ale cetățenilor bulgari împotriva comercianților români și 16% privesc reclamații ale unor cetățeni români împotriva companiilor bulgare”, a declarat Ignat Arsenov, Directorul ECC Bulgaria. Cele mai multe reclamații ale consumatorilor bulgari vizează probleme legate de achiziționarea bunurilor de uz casnic, laptopurilor, tabletelor și telefoanelor.
  
La 1 ianuarie 2008, ECC Romania și ECC Bulgaria s-au alăturat Rețelei ECC-Net pentru a-i sprijini pe cetățenii UE în domeniul achizițiilor transfrontaliere. Rolul nostru este să oferim consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier și să încercăm rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor pe care le primim de la consumatorii români, dar și din alte state membre. 
Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) include 30 de centre din toate cele 28 de state membre ale UE, Islanda și Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate clienților care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul rețelei. Rețeaua îi ajută pe cetățeni să se asigure că le sunt respectate drepturile de consumatori și să beneficieze de avantajele pieței interne.