Publicat: 22 Ianuarie, 2015 - 15:51
Avocatul lui Băsescu: Faptele nu există

Direcţia Naţională Anticorupţie a clasat dosarul Flota, în care era anchetat fostul președinte Traian Băsescu,  acuzat de înstrăinarea flotei navale româneşti în perioada când era ministru al Transporturilor.

Cristian Ene, avocatul lui Traian Băsescu spune că dosarul a fost clasat din lipsă de probe. "Faptele reclamate nu întrunesc elementele necesare pentru a se trece la etapa următoare, faptele nu există și procurorii au decis clasarea cauzei.", a declarat Cristian Ene într-o intervenție telefonică la Digi24.

Însă, dosarul ar putea fi redeschis dacă apar noi probe. "Procurorii, în situația când constată apariția de noi documente sau fapte, pot să adopte de asemenea o altă poziție.", a mai spus Cristian Ene. 

La sfârșitul anului 1989, flota românească se afla pe locul 9 în topul mondial, iar după 1990, după asocierea cu firme străine, dându-le navele spre exploatare, flota românească, în loc să facă profit s-a ales și fără nave, și cu datorii imense.

În perioada 1991 - 1999, datorită managementului necorespunzător, numai la compania Petromin s-a creat un prejudiciu estimat la peste 150 milioane de dolari.

Au fost implicate 80 de persoane, inclusiv Traian Băsescu, acuzați inițial de Parchetul Național Anticorupție  că au vândut la prețuri derizorii 16 nave din flota comercială română.

După o succesiune de amânări și schimbări de locuri de judecată, magistrații Înaltei Curți de Casație și Justiție au început în 2005 judecarea procesului. 

De la primul termen s-a luat în discuție problema imunității prezidențiale a inculpatului Traian Băsescu. Judecătorii au decis ca dosarul să fie retrimis la PNA pentru reluarea anchetei.

Ulterior Parchetul Național Anticorupție (redenumit în 2006 Direcția Națională Anticorupție) a solicitat o nouă expertiză contabilă a prejudiciului.

Noua expertiză contabilă, finalizată în septembrie 2007, a stabilit că prejudiciul, stabilit inițial de prima expertiză la 275 de milioane de euro, este inexistent.

Astfel infracțiunile pentru care au fost deferiți justiției șeful statului, Traian Băsescu - în calitate de fost ministru al Transporturilor - și alți doi foști șefi ai acestui minister, Aurel Novac și Paul Teodoru, devin lipsite de conținut juridic fără existența vreunui prejudiciu.

 De altfel, calculele expertizei susțin că, prin vinderea celor 16 nave, Statul Român nu doar că nu a ieșit în pierdere, dar evitând prin această vânzare cheltuielile de întreținere a navelor, a obținut un venit net de peste 17 milioane de dolari.