Publicat: 11 Iulie, 2018 - 11:45

Primarul General, Gabriela Firea:

"Traficul reprezintă, în momentul de față, cea mai serioasă problemă a Bucureștiului. Timp de 25 de ani nu s-a făcut aproape nimic pentru a se contracara efectul creșterii exponențiale a numărului de vehicule care circulă în Capitală. De aceea, în primii doi ani de mandat ne-am concentrat eforturile în această direcție, proiectele legate de trafic fiind, alături de cele din sănătate, prioritare pentru Primăria Capitalei, fapt reflectat și în modul de alcătuire a bugetului Municipalității. Reinnoim parcul RATB cu 400 de autobuze noi, ultramoderne,  am finalizat obiective de infrastructura foarte importante, care stagnau de ani de zile, am reabilitat sisteme rutiere si linii de tramvai de pe artere centrale din Capitala si am facut demersuri importante pentru incurajarea utilizarii bicicletei pe scara larga, ca mijloc de transport alternativ. Continuam dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera si in perioada urmatoare, astfel incat Bucurestiul sa poata deveni cat mai curand o capitala europeana cat mai moderna si accesibila.

Consider normal ca la fiecare aniversare a preluării funcției de Primar General să le prezint bucureștenilor lucrurile bune pe care le-am făcut și planurile de viitor. Un bilanț, în adevăratul sens al cuvântului, voi prezenta la finalul mandatului, pentru că după 4 ani putem avea o imagine de ansamblu".

Înnoirea parcului RATB: Primăria Capitalei a achiziționat 400 de autobuze noi Euro 6, în valoare de 100 milioane euro plus TVA, din care primele 100 se livrează în acest an. Se lucrează la documentația pentru alte 400 de noi mijloace de transport: 100 de tramvaie moderne, 100 de autobuze electrice, 100 autobuze GNC și 100 troleibuze

Achiziție finalizată:

In luna iunie a acestui an s-a semnat cel mai important contract pentru innoirea parcului RATB cu asocierea Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi, prin care Primaria Capitalei achizitioneaza 400 de autobuze noi Euro 6.

Valoarea tranzactiei este 100 milioane euro plus TVA, un pret corect, mai ales ca este vorba despre autobuze ultramoderne, dotate la cele mai inalte standarde.

- 50 autobuze de 10,7 milioane euro (246.000 euro/buc + TVA)

- 320 de autobuze de 12 milioane euro (238.000 euro/buc + TVA)

- 30 de autobuze de 18 milioane euro (364.000 euro/buc + TVA)

 

Pana la sfarsitul acestui an, incepand cu luna octombrie, vor fi livrate primele 100 de autobuze,  urmand ca anul viitor sa ajunga si restul de 300 de autobuze.

Autobuzele au tot confortul, aer condiționat, sistem de taxare inteligent, sistem GPS care permite localizarea în trafic și furnizarea către călători a informațiilor legate de timpii de așteptare în stație și de parcurgere a traseului, sunt accesibilizate pentru toate categoriile de pasageri, beneficiază de supraveghere video atât în interior cât și în exterior. 

In ceea ce priveste garantia autobuzelor, acestea vor avea  o garanție de opt ani, în acest interval, manoperă completă, inclusiv reviziile, intrând în sarcina furnizorului. Mai mult decât atât, în primii 4 ani, mijloacele de transport în comun vor avea o garanție extinsă, adică inclusiv în ceea privește consumabilele de exploatare.

 

Achiziții în pregătire:

Primăria Capitalei a depus aplicații pentru obținerea de finanțări din fonduri nerambursabile prin Programul Operațional Regional (POR) pentru achiziționarea următoarelor mijloace de transport în comun:

- 100 de tramvaie moderne – valoare proiect 220 milioane euro, din care 176 milioane euro finanțare nerambursabilă

- 100 de autobuze electrice și stațiile de încărcare aferente – valoare proiect 57 milioane euro

 

Specialiștii Primăriei lucrează la documentațiile pentru achiziția, din bugetul PMB, a următoarelor mijloace de transport în comun:

- 100 autobuze GNC

- 100 troleibuze

 

 

5 obiective importante de infrastructură in valoare de peste 110 milioane de euro au fost deja finalizate în ultimii 2 ani, alte 5 proiecte majore sunt in derulare

 

- Pasajul rutier de la Piata Sudului a fost inaugurat in data de 23 iulie 2017, fiind un proiect complex prin care s-a realizat un nod multimodal care face legatura intre toate mijloacele de transport in comun ce tranziteaza Piata Sudului (metrou, autobuz, troleibuz, tramvai) si care contribuie semnificativ la fluidizarea traficului în zona de sud a orașului.

Scăderea timpului de asteptare in trafic: 70 % 

Valoarea totala a proiectului: 18,3 milioane de euro

Economie față de bugetul inițial: 1,2 milioane de euro

 

- Reabilitare sistem rutier şi linie tramvai – Bd. Liviu Rebreanu: proiectul  a presupus refacerea integrală a carosabilului și a trotuarelor, rețea de canalizare nouă, sistem de irigație pentru linia de tramvai înierbată, locuri de parcare, iluminat public pe ambele sensuri.

7120 mp sistem rutier nou,

3800 mp trotuare noi placate cu granit,

3200 mp amenajare spaţii verzi,

Costuri26,5 milioane euro

 

- Reabilitare sistem rutier şi linie tramvai - Şos. Iancului şi Şos. Pantelimon: refacerea carosabilului, a trotuarelor, a racordurilor cu străzile adiacente, a sistemului de evacuare a apelor pluviale, modernizarea liniei de tramvai realizarea unui terminal multimodal la intersecția Pantelomon cu șos. Vergului cu parcare de tip Park&Ride de 450 de locuri, pentru care a fost aprobat PUZ-ul și eliberată autorizația de construire.

Costuri: 65,5 milioane euro

 

- Reabilitare si modernizare pasaj Lujerului: Pentru ca pasajul era intr-o stare avansata de degradare, s-au inlocuit materialele cu care a fost placat pasajul, s-a curatat canalizarea si s-au inlocuit rigolele.

 

- Culoar dedicat pentru tramvaiul 21 față de traficul auto general pe Șos. Colentina: prin montarea de garduri separatoare între ampriza tramvaiului și carosabil a fost creat un culoar prioritar pentru tramvai, ceea ce a contribuit la reducerea semnificativă a timpului de parcurgere a traseului.

 

Obiective de infrastructură în derulare

 

Modernizare Piata Eroii Revolutiei si Pasaj Pietonal: dupa aproape zece ani in care proiectul a fost blocat, s-a semnat anul trecut un nou contract pentru finalizarea lucrarilor.

Buget alocat în 2018: 1.7 milioane euro

 

Strapungere Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu: lucrarea este aproape finalizată. Finalizarea a fost condiționată de realizarea unor lucrări care nu au fost prevazute în contract: iluminat public, semaforizare intersecții, separatoare de sensuri, mutarea unor rețele aparținând Transelectrica. 

 

Penetrație Splaiul Independenței – Ciurel: un proiect demarat in urma cu mai multi ani, care atunci cand a fost preluat de actuala administratie era complet blocat. Podul hobanat este realizat in proportie de aproximativ 85,5%, in timp ce intregul tronson Nod rutier "Virtuții" este realizat in procent de 59%.

Termenul estimat pentru finalizare: noiembrie 2018.

Valoarea contractului: 128 milioane euro

 

- Supralărgire Fabrica de Glucoză: lărgirea la 4 benzi de circulaţie pe sectorul cuprins între Calea Floreasca și Şos. Petricani pe o lungime totală de 1,8 Km, reconfigurarea intersecţiilor pe care le traversează şi racordarea la viitoarea intersecţie cu sens giratoriu a autostrăzii A3 Bucureşti – Ploieşti – Braşov, asigurarea canalizării pluviale, iluminat stradal, amenajare spaţii verzi şi trotuare. După ce în 2017 au fost încheiate expropierile, în 2018 a fost elaborat proiectul tehnic, iar in scurt timpva fi dat ordinul de începere a lucrărilor.

- Valoare investiţiei  aprobată prin HCGMB este de 58 milioane euro

- Valoarea exproprierilor a fost de 15 milioane euro

 

 

- Consolidare si modernizare pod Mihai Bravu (inclusiv construcția a 2 pasarele pietonale): Proiectul are in vedere supralargirea podului existent, inclusiv cu zonele destinate initial trotuarelor stanga – dreapta, astfel încât să se creeze o a treia bandă pe fiecare sens. Pentru rezolvarea traficului pietonal si cu bicicleta s-au construit doua pasarele pietonale stanga – dreapta aferente podului existent.

Stadiul fizic realizat: 70%

Termen de finalizare: 15 octombrie 2018

Costuri: 2,57 milioane euro

 

 

Dezvoltarea sistemului de management al traficului a constituit o altă componentă abordată in această perioadă

 

- Integrarea intersecțiilor în sistemul de management al traficului

Până în prezent au fost introduse în BTMS 216 de intersecții, dintre care 30 în ultima perioadă, urmand ca în perioada imediat următoare să fie adăugate alte 59 intersecții, iar anul viitor încă 101.

Ținta pe termen mediu este ca, in anul 2020, 435 de intersecții să se regăsească în BTMS.

 

Verde intermitent pentru virajul la dreapta: pentru fluidizarea traficului rutier din Capitală, Administrația Străzilor a implementat această măsură în zonele cele mai aglomerate din București, pentru intersecțiile în care virajul la dreapta nu influențează semnificativ traficul

 

Ștefan Mare/Calea Moșilor

Șos. Mihai Bravu/bd. Pache Protopopescu

Șos. Mihai Bravu/Calea Călărașilor

Calea Vitan / bd .Energeticienilor

Splaiul Independenței/Pod Izvor

Șos. Ștefan cel Mare/ str. Vasile Lascar

Splaiul Independenței /str.Constantin Noica

Bd. Dinicu Golescu/ str. Piața Gării de Nord

Calea Griviței/ str. Piața Gării de Nord

Str. Mircea Vulcănescu/ str. Berzei

Șos. Nicolae Titulescu /str. Dr. Felix

Bd. Regina Elisabeta/ str. Ion Brezoianu

Bd. Regina Elisabeta/ str. Schitu Măgureanu

 

Pentru încurajarea transportului cu mijloace alternative, în special a transportului cu bicicleta, a fost realizată etapa de aprobare pentru primele 4 trasee ciclabile și au fost distribuite 24.200 de vouchere pentru biciclete, din cele 30.000 emise de Primăria Capitalei. Înscrierea pentru cele 5.800 rămase nealocate din sesiunile anterioare a început la 22 iunie.

 

În anul 2018, CGMB a aprobat indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivelor de investiții care presupun amenajarea a 4 trasee de transport cu bicicleta în București. Valoarea totală a investiției: 9,33 milioane euro.

21 de strazi

48 de km de piste

165.530 mp amenajați

420 de locuri de parcare pentru biciclete

 

Pistele pentru biciclete vor fi delimitate de transportul auto prin tipul de paviment utilizat și marcaje semnalizatoare. Lățimea căii de rulare prevăzută în proiecte este de 1,2- 1,5 m pentru piste unidirecționale și între 2,5 - 3,0 pentru cele bidirecționale.

 

Traseul 1: Piata Victoriei - Aviatorilor - Beijing –Nicolae Caranfil –Pipera –Alexandru Serbanescu – Aerogarii – DN1 - Piata Presei Libere - Kiseleff - Constantin Prezan.    

Traseul 2: Piata Victoriei – Iancu de Hunedoara –Stefan cel Mare –Mihai Bravu;

Traseul 3: Calea Victoriei –Regina Elisabeta – Splaiul Independentei –Natiunile Unite  

Traseul 4:  Libertatii – Piata Constitutiei –Unirii –Decebal –Basarabia – Stadionul National.

 

În paralel cu proiectele de infrastructură destinate bicicliștilor, pe parcursul anilor 2017 și 2018 a fost derulat un proiect pilot menit să încurajeze folosirea mijloacelor de transport nepoluante oferind cetăţenilor o alternativă la transportul auto, alta decât transportul în comun. Concret, Primăria Capitalei a emis un număr de 30.000 de vouchere în valoare de 500 de lei fiecare destinate achiziţionării de biciclete, biciclete electrice, trotinete electrice şi dispozitive de tip Segway/Ninebot, pentru persoanele cu vârsta minimă de 18 ani care locuiesc în București.

În prezent proiectul se află în faza de utilizare a voucherelor de către beneficiari, în paralel desfăşurându-se şi etapa de decontare a voucherelor utilizate la magazinele participante în proiect.

 

Bicicliști în București:

- 30.000 de vouchere

- 3,3 milioane euro pentru decontare vouchere.

- 115.000 euro pentru servicii de tipărire şi livrare a voucherelor.

 

Nu în ultimul rând, a fost constituită ADI - Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti- Ilfov, structură care va oferi călătorilor din regiunea București- Ilfov un transport in comun de calitate, la standarde europene.

Printre obiectivele Asociației se regăsesc:

- planificarea integrată a transportului public de călători,

- integrarea tarifară,

- contractarea operatorilor ce vor efectua transportul public de călători,

- dispecerizarea și monitorizarea transportului public de călători,

- efectuarea plăților compensatorii,

- crearea unui centru de perfecționare profesională pentru lucrătorii din transporturi.

 

 

 

 Proiecte de infrastructura pentru perioada 2018-2020

 

Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea

 

 

Stadiu proiect: 

 

-         a fost încheiat în iunie 2018 contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului tehnic de execuție.

 

-         Primăria Capitalei a făcut toate demersurile necesare introducerii obiectivului "Prelungirea Ghencea" în P.M.U.D. și corelarea profilului propus cu pasajul peste Centura București, aflat în faza finală de proiectare de către C.N.A.I.R.

 

Caracteristici:

 

- lărgirea la 4 benzi, pistă de biciclete dublă, trotuare și linie dublă de tramvai;

 

- realizarea unui nod intermodal cu parcare supraetajată la capătul bulevardului Prelungirea Ghencea;

 

- lărgirea la 4 benzi și păstrarea liniei de tramvai existente pe Bd. Ghencea de la str. Brașov până la Terminalului Tramvaiului 41

 

 

 

Modernizare căi de rulare

 

- Modernizare sistem rutier și linii de tramvai pe bd. Vasile Milea, bd. Dimitrie Pompei și str. Barbu Văcărescu.

 

- Există studiile de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici au fost aprobați în CGMB, urmează demararea procedurilor pentru atribuirea contractului de execuție.

 

- Delimitarea amprizei liniei de tramvai 16 față de traficul general prin montarea de garduri metalice de la bucla Pipera la str. Petricani și pe bdul Lacul Tei de la str. Teiul Doamnei la str. Maica Domnului

 

- Delimitarea amprizei liniei de tramvai 32 față de traficul general prin montarea de garduri metalice, pe Calea Rahovei, de la str. Garoafei la str. Glicinelor

 

- Delimitarea amprizelor liniilor de tramvai 10 si 1.

 

 

 

Penetrații, străpungeri, supralărgiri, pasaje rutiere și pietonale, poduri

 

 

- Supralărgire Sos. București – Măgurele.

 

- Prelungirea str. Brasov între Șos. Alexandriei și Prelungirea Ghencea

 

- Supralărgire Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu – intersecția Vitan Bârzești etapa a II-a

 

- Pasaj rutier Șos. Colentina – Str. Doamna Ghica.

 

- Refacere Pod planșeu Piața Unirii

 

- Întregire Splaiul Unirii – Zona Bdul Mărășesti – Hanul lui Manuc

 

- Supralărgire Calea Griviței și Bdul Bucureștii Noi

 

- Străpungere și supralărgire Str. Avionului, între Șos. Pipera și linia de centură cu pasaj denivelat peste calea ferata

 

- Reabilitare Bulevardul Basarabia, între Șos. Mihai Bravu și Șos. Dudești-Pantelimon

 

- Supralărgire Calea Călărași și Bdul Corneliu Coposu, între str. Sf. Vineri și Sos. Mihai Bravu

 

- Pasaj denivelat Șos. Petricani – Șos. București Nord.

 

-  Pasaj denivelat peste intersecția  Șos. Andronache – Bdul Eroilor

 

- Continuarea lucrărilor la obiectivul de invesții "Modernizare și consolidare Pod Mihai Bravu"

 

-  Reabilitare și consolidare Podul Grant

 

- Pasaj pietonal subteran Arcul de Triumf

 

- Reabilitare și consolidare podul Opera

 

- Reabilitare și consolidare Podul Timpuri Noi

 

- Reabilitare și consolidare Podul Eroilor

 

- Reabilitare și consolidare Podul Ciurel

 

- Reabilitare și consolidare Podul Insula

 

- Reabilitare și consolidare Podul Străulești

 

- Reabilitare și consolidare Pasajul Fundeni

 

- Consolidarea și modernizarea Podului Constanța ( s-a solicitat preluarea în administrare de către PMB)