Publicat: 7 Decembrie, 2017 - 18:42

Un studiu realizat de The Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM), agenția europeană pentru proprietatea intelectuală, arată faptul că vânzările de haine, încălțăminte și accesorii contrafăcute în Uniunea Europeană sunt de aproape 10% din totalul vânzărilor din acest sector în UE. Business-urile legitime din întreaga Europă pierd 43,3 miliarde de Euro din vânzări din cauza produselor contrafăcute și 518.000 de joburi. Din moment ce producătorii și comercianții produselor contrafăcute nu plătesc taxe, contribuții sociale și TVA, peste 8 miliarde de euro de taxe guvernamentale nu sunt colectate.

România pierde anual 403 milioane de Euro și 27.613 locuri de muncă din cauza produselor contrafăcute, fiind pe locul trei în Europa la acest capitol, după Grecia și Bulgaria.

“Asociația ACTIV s-a născut din dorința de a acționa prin toate pârghiile legale în scopul combaterii traficului ilicit, efecte cu urmări negative în planul stabilității economice, al bunăstării sociale, a sănătății și siguranței publice. Trebuie să fim conștienți de faptul că produsele contrafăcute aduc prejudicii bugetului de stat, dar sunt și extrem de periculoase pentru sănătatea noastră și a copiilor noștri. Produsele contrafăcute au pătruns în diferite canale de distribuție legitime și, de aceea, există o probabilitate mai mare ca un cumpărător să fie înșelat atunci când achiziționează un produs aparent autentic. Mare atenție la produsele pe care le achiziționați, inclusiv jucării, locul de unde le luați, etichetă și preț. Nu vă lăsați amagiți de un preț mai mic, pe termen lung costurile cu sănătatea dumneavoastră și a familiei pot fi mai mari. Prin urmare, vrem să tragem un semnal de alarmă asupra faptului că traficul ilicit cu produse de contrabandă și contrafăcute ne afectează pe noi toți”, spune Daniel Mărăcineanu, Director General Asociația ACTIV.

Conform unui studiului realizat de institutul de cercetare IRES pe 1.200 de respondenți, ţigările sunt considerate principalul produs de contrabandă din România, iar pe locul doi sunt bunurile contrafăcute (îmbrăcăminte, încălțămite, cosmetice, electronice, electrocasnice – 93%). Același studiu relevă faptul că 67% dintre respondenți confirmă că s-au întâlnit cu bunuri contrafăcute. Românii sunt conștienți de faptul că acest fenomen influențează negativ economia românească și diminunează bugetul de stat, având consecințe grave asupra propriului nivel de trai, și cu toate acestea unii sunt tentați să achiziționeze aceste produse pentru că au un preț mai mic.

Cristina Urzică, reprezentant al Asociației Confecționerilor din România, declară următoarele: “Industria confecțiilor este o componentă importantă în economia națională. Aspectele negative ale produselor contrafăcute se răsfrâng și asupra sănătatii, producând grave iritații, dermatite, alergii și chiar alte boli mai grave. Un exemplu poate fi formaldehida, prezentă atât în confecții, cât și în draperii, covoare, lenjerii, și este foarte periculoasă pentru piele. Verificarea de specialiști a acestor concentrații este foarte importantă. Lipsa de mărci proprii, de departamente care să gestioneze aceste verificări, analize de specialitate și etichete care să reflecte pe înțelesul tuturor ce conține produsul, pentru ca achiziția unui produs să fie făcută în cunoștință de cauză, determină ca acest fenomen să dețină o piață destul de mare. Consider că educația este un aspect foarte important în eradicarea acestui fenomen”.

Asociația pentru combaterea traficului ilicit este o organizație ce își propune să fie un mediator între instituțiile statului responsabile de combaterea traficului ilicit și industriile afectate, prin colaborări punctuale, schimburi de informații și parteneriate. De asemenea, asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de fenomenul traficului ilicit. Asociația are drept scop promovarea, sprijinirea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la informarea și conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. ACTIV promovează următoarele valori: integritatea, responsabilitatea, respectul și cooperarea.