Publicat: 6 Martie, 2017 - 13:17

Innovation Labs 2017, programul de preaccelerare din România destinat tinerilor dornici să treacă de la vorbe la fapte și de la idei tech creative la produse de succes, anunță cele 24 de echipe câștigătoare ale Hackathonului din București, ce a avut loc în acest weekend la Biblioteca Centrală a Universității POLITEHNICA din București. După 24 de ore de concentrare, imaginație, muncă și mentorat, cele mai bune echipe au fost selectate pentru a intra în etapa de pre-accelerare organizată în următoarele 3 luni de Tech Lounge cu sprijinul Orange, Carrefour, BRD Groupe Société Générale, Enel, precum și The Romanian-American Foundation, partener strategic.
Hackathon-ul din București este prima etapă a programului Innovation Labs, ajuns la cea de-a cincea ediție. La eveniment au participat 62 de echipe, incluzând peste 200 de tineri creativi și ambițioși, care au prezentat în prima zi de eveniment idei pentru produse inovatoare încadrate în cele 6 direcții de dezvoltare pentru Smart Territories: Agriculture, Cyber-Security, Energy, Health & Lifestyle, Retail și Smart Cities. 

După o etapă de votare din partea publicului și a juriului, în Hackathon au rămas să-și ducă mai departe viziunea 41 de echipe. In următoarele 24 ore, participanții au lucrat la dezvoltarea ideilor și realizarea unui prototip viabil și persuasiv sub îndrumarea mentorilor - antreprenori și profesioniști de top din industria IT&C.
Pe 5 martie, în cea de-a doua zi a Hackathon-ului, echipele au prezentat versiunea rafinată a produsului și a strategiei de business, dezvoltate pe parcursul a 24h  alături de mentori. Fiecare echipă și-a demonstrat evoluția de la o simplă idee la un concept viabil al unui produs atractiv pentru utilizatori, atât prin demonstrații tehnice cât și printr-o prezentare publică. Juriul a avut misiunea dificilă de a selecta cele mai credibile 24 de idei de produs cu potențial disruptiv, alegând astfel echipele care vor continua dezvoltarea prototipurilor în etapa de mentorat a Innovation Labs.

Spre exemplu, pentru direcția Smart City susținută de Orange, echipa SMity propune o soluție de procesare inteligentă a datelor din infrastructura hardware Smart City dezvoltată de Orange în proiectul pilot Alba Iulia 2018. SMity integrează informații eterogene, precum datele de la senzorii uRadMonitor de calitate a aerului, informații privind fluxul de persoane și iluminatul public. Pe baza acestor fluxuri SMity prezintă un profil al vieții orașului accesibil și inteligibil persoanelor cu orientări profesionale și interese diverse, precum decidenții din zona politică și de afaceri, experții privind sănătatea publică, cultura sau infrastructura urbană, locuitorii orașului sau turiștii.

Pentru direcția de Retail, susținută de Carrefour, echipa SwipeFit oferă posibilitatea unei explorări personalizate și eficiente a vestimentației din magazinele online. Utilizatorii răsfoiesc catalogul SwipeFit printr-o interacțiune de tip Tinder, conducând astfel la consolidarea unui profil propriu, prin algoritmi de inteligență artificială. SwipeFit combină metrici diverse de stil vestimentar și permite în același timp o marjă de experimentare prin sugerarea unor articole inovative, divergente față de opțiunile trecute. Astfel, preferințele stabile și explorarea sunt combinate cu o dinamică jucăușă pentru o experiență plăcută a cumpărăturilor online.

Echipa EnerGO, din direcția de Energy susținută de Enel, a dezvoltat o soluție de evaluare precisă a consumului de combustibil și estimare a costurilor operaționale pentru o companie cu o componentă importantă de logistică. Aceste date pot susține deciziile organizației privind tranziția spre o flotă de mașini electrice. Energo Track oferă estimări privind perioada de amortizare și permite identificarea unui model optim de transport ținând cont de zona de circulație, tipul de trafic, viteza necesară, frecvența transporturilor și alți parametri specificați de client.
Echipa PenTest Tools, din direcția de Cyber-Security, oferă un serviciu online ce permite utilizatorilor să își testeze singuri securitatea propriului site. Utilizatorii pot solicita rularea tuturor testelor disponibile pentru un URL specificat, obținând o diagnoză a vulnerabilităților și recomandări privind optimizarea site-ului. PenTest Tools este deja o soluție activă, aflată în plină dezvoltare privind elaborarea unor noi teste și funcționalități. Valoarea adăugată a produsului constă în testele proprii dezvoltate și adaptate de echipa PenTest Tools, pornind de la experiența de peste 10 ani în domeniul de ethical hacking și penetration testing.

Toate echipele câștigătoare din Hackathon intră acum într-o perioadă intensă de training de trei luni, timp în care se vor întâlni săptămânal cu mentorii lor. Tinerii vor împărtăși experiențele unor antreprenori sau oameni de business de vârf, explorând ecosistemul antreprenorial românesc. În plus, li se vor oferi tehnologii de ultimă generație pentru dezvoltarea produsului, prin intermediul partenerilor programului.
Pe 24 mai, în cadrul Demo Day, finaliștii programului își vor prezenta prototipurile în fața partenerilor, a reprezentanților media și a potențialilor investitori, urmând ca echipele cele mai convingătoare să fie premiate și să beneficieze de sprijinul Innovation Labs și a susținătorilor programului și după încheierea acestuia.
Până atunci, în zilele de 11-12 martie 2017 urmează alte patru Hackathoane, care vor avea loc simultan în Cluj-Napoca, Iași, Sibiu și Timișoara. Înscrierea pentru acestea se poate face pe www.innovationlabs.ro/register până pe 9 martie. 
Pe 8-9 Aprile va avea loc Hackathon-ul Innovation Labs din Alba-Iulia  în cadrul Smart City Alba Iulia 2018, proiectul pilot al Orange Romania, partener principal al programului Innovation Labs. Înscrierile încep pe 13 martie. Orange a deschis infrastructura și platforma de Smart City echipelor din toate orașele participante, mai multe detalii fiind disponibile pe www.innovationlabs.ro/tech.  
Edițiile Innovation Labs Alba Iulia și Iași se bucură de susținerea Primăriilor Municipiilor Alba Iulia și Iași.