Publicat: 29 Mai, 2015 - 07:32
4 - 30 iunie 2015

Expoziția ION ANGHEL este cel de-al patrulea eveniment cultural-artistic găzduit de Galeria SENSO, de la începutul acestui an, după succesul expoziţiei de pictură şi grafică ”Arborele vieții” a artistei Alma Redlinger, al celei de sculptură și grafică Formă şi Expresie a artiștilor Cristian Pentelescu și Ana Zoe Pop și al  expoziţiei de pictură  Zamfir Dumitrescu, evenimente de referinţă în peisajul cultural-artistic al Bucureştilor și nu numai.

Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Artă.

Expoziţia poate fi vizitată în perioada 4 iunie - 30 iunie 2015 de luni până vineri între orele 11.00 – 18.00, sâmbătă și duminică între orele 12.00 -18.00.

Despre ION ANGHEL

S-a născut pe 17 februarie 1973 la București și este membru Uniunii Artiștilor Plastici din România, secția Pictură.

Este Lector universitar la Universitatea Națională de Arte din București, departamentul Pictură și Doctor în arte vizuale cu teza “De la obiect la obiectualism în artele vizuale contemporane”, 2007.

Expoziții personale: Galeria Orizont, București (1999), Galeria RomArt Design, Constanța (2001), Galeria Apollo, București (2004), Galeria UNA, Universitatea Națională de Arte, București și Galeria Museion, Muzeul de Artă Constanța (2007),  “Greates Hits”, Hard Rock Café, București (2009), “De la subiect la obiect” Galeria Cuhnia, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia (2012), “De la arta brută la arta povera”, Muzeul Țăranului Român, București (2013), “Experiment 40’’, Muzeul Național de Artă Constanța (2014)

A participat la peste două sute de expoziții de grup, tabere, simpozioane și proiecte în țară și strainătate. Ion Anghel a fost distins și cu nuemroase premii și distincții, și anume: 1992 - Premiul Artexpo, București / 1996 - Premiul Special Fleur d’Eau, București / 1999 - Premiul I “Concursul de pictură Accente și Amprente” București / 2002 -  Premiul III pentru pictură, Salonul Municipal București / 2003: Premiul pentru creație acordat de Casa de Licitație Monavissa, Târgul de Artă Gaudeamus, București / 2004 - Premiul pentru Tineret al Uniunii Artiștilor Plastici din România / 2005 - Mențiune, Concursul de pictură „Arte e Arta Foundation”, ediția I, București.

Referințe critice

M-am gândit uneori la dinastiile de artişti: ce-i motivează pe fiii unor pictori, sculptori, graficieni sau artişti decoratori, să aleagă meseria părintelui (părinţilor), văzute şi ştiute fiind dificultăţile pe care această alegere le comportă? Şi mi-am răspuns că părintele artist devine mai uşor model pentru copilul său, fie şi numai prin comparaţie cu familia altui coleg; căci a fi artist înseamnă a te situa în zona libertăţii (programul pe care îl alegi, munca de atelier, confruntarea cu publicul, succesul); a fi artist înseamnă să ai acces la zona originalităţii, să poţi fi subiectul unor articole, luări de poziţie, exegeze de specialitate, să poţi participa la tabere de creaţie în ţară sau în lume. A fi artist înseamnă să nu trăieşti liniar, ci să creezi, să provoci prezentul şi posteritatea. Ideea eşecului este, dintru început, exclusă.

Şi dacă părintele este, ca în cazul lui Ion Anghel, un artist consacrat, dacă expoziţiile sale devin evenimente, dacă în albumele care îi sunt consacrate, semnează cele mai importante condeie ale domeniului, atunci meseria de pictor – respectiv artist vizual – este de neratat.

Impedimentul major constă în influenţa pe care părintele-model o poate exercita asupra copilului său, ştiut fiind faptul că Gheorghe Anghel în acest caz, distins profesor la Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti, a înrâurit generaţii întregi de studenţi, care au pornit în meserie cu amprenta dascălului. Erudiţia lui Gheorghe Anghel, talentul pedagogic şi prestigiul de pictor au fost alţi factori de influenţă.

Ion Anghel cunoştea această lecţie din copilărie şi de aceea a abondonat-o mai uşor decât alţii. Ştia că din modelul patern ar trebui să preia meseria de dascăl (Ion Anghel este în prezent lector la aceeaşi universitate), ştia ce nu trebuie să devină (pictor cu stil asemănător) şi iscodea în direcţii neabordate de părintele său.

Se pare că a reuşit; expoziţiile organizate în mari muzee sau galerii stau mărturie în acest sens. Ecourile care mai răzbat, uneori, din lumea lui Gheorghe Anghel ne par a fi citate, utilizate cu bună ştiinţă şi deloc singular în arta contemporană.

Expoziţia Ion Anghel subliniază deschiderea Galeriei Senso pentru toate tipurile de abordare şi pentru toate categoriile de creatori; singura condiţie pe care o impune este calitatea”. (Anca Vlad, Președinte Fundația FILDAS ART)           

Neobosit şi de neoprit, Ion Anghel, absolvent al Universităţii Naţionale de Artă, clasa profesor Florin Ciubotaru, promoţia 1998, expune la Galeria Senso de îndată ce închide o altă personală (cu lucrări diferite) la Muzeul Ţăranului Român şi în spaţiul de proximitate al manifestării Experiment 40, organizată în septembrie trecut la Muzeul de Artă Constanţa. Coborând încă doi ani pe verticala timpului (şi oprim aici enumerarea care însumează alte opt expoziţii de la debutul din 1999), pot fi înregistrate două manifestări bine primite –  De la arta brută la arta povera – 2013, Muzeul Ţăranului Român şi De la subiect la obiect – 2012,  

Galeria Cuhnia, Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, Mogoşoaia. Pentru continuitate, am sugera chiar un titlu prezentei manifestări de la Galeria Senso; menţionându-l: Ceea ce poate fi reprezentat, poate fi reprezentat cu elemente puţine, declinăm orice pretenţie de originalitate, de vreme ce ne-am limitat la o parafrază după denumirea lucrarii lui Ion Anghel (numărul 20 din actuala expoziţie), Ceea ce poate fi spus, poate fi spus în puţine cuvinte.

Odată parcurs acest enunţ, o abordare necorespunzătoare ne-ar putea abate pe un drum închis, pe care încercăm să-l evităm prin câteva observaţii cu caracter constatativ: Ion Anghel nu ierarhizează obiectele reprezentării (cum s-ar putea crede din titlu şi parafrază) pentru că, din punctul său de vedere, orice poate fi desenat, pictat, echivalat plastic – de la Agentul termic la Memoriile liftului, de la Facerea lumii la Buna credinţă sau chiar la Câteva spaţii goale – pentru a aminti doar cinci din cele treizeci de lucrări aflate pe simezele Galeriei Senso; cu toate acestea selecţia, care există (ceea ce poate fi spus) şi reducţia (parcimonia semnelor), vizează asociaţiile, chiar parte din semnificaţiile primare ale elementelor reprezentate; cu toate că orice exemplu poate fi concludent în acest sens, îl alegem pe cel intitulat Om (numărul 22 în catalog): evident că în imagine nu apare niciun om; o serie de figuri geometrice – între care triunghiul sau cercul – trasate cu mână voit nesigură şi ingenuă pot fi, la nevoie, simboluri antropologice, o serie de linii convergente par să sugereze părţi anatomice, câteva pete de culoare ne pot duce cu gândul la asceză, deşertăciune sau confruntare; pentru a opri orice construcţie explicativă, fie aceasta şi erudită, artistul scrie apăsat, cu grafie şi delicii de începător, cuvântul om şi închide orice discuţie printr-un punct.

Denotativ, acest tip de abordare conduce către un număr redus de elemente reprezentate, în cheie figurativă, abstractă sau în combinaţii şi dozaje greu de anticipat, dar măreşte şansa privitorului de a urma traseele indicate şi de a le conferi acoperire simbolică din propriul său muzeu imaginar de artă recentă. Facerea lumii, de pildă, nu sugerează, cum s-ar putea crede în primă instanţă, momentul grandios al începutului; fanta verticală în jurul căreia cresc planuri de adâncime redate perspectival poate fi cuvântul – respectiv cartea dintâi sau, în bună descendenţă borgesiană, anticiparea raiului (cu poarta strâmtă), care în viziunea marelui scriitor avea forma unei biblioteci.

Capacitatea de a doza inteligent, incitant, competent, uneori cu umor fin, reprezentaţionalul şi opusul său, traseele liniare şi cele picturale, elemental brut şi cel finisat cu acurateţe (uneori chiar cu eleganţă), elementele figurate perspectival cu cele aparent aleatorii, parcimonia cu excesul cromatic, imaginea bidimensională cu volumul, tabietul cu aventura semnelor, vidul, albul, suprafaţa lipsită de semne cu fervoarea (uneori chiar cu încrâncenarea) reprezentării, uimirea ingenuă cu reflexul cultural, transparenţa cu densitatea, opacitatea sau chiar cu relieful, pata cu litera şi numărul, suprafaţa de intensitate egală cu cea vibrată, modulată, degajată, risipită sau costrânsă prin contururi, obiectul cu memoria şi devenirea sa, sunt date constitutive ale unei pasiuni combinatorii în care s-a resorbit deja, cu vădită asumare, elementul ludic.

Ion Anghel lucrează mult, revine (uneori în salturi) şi adaugă, despovărează, dezarticulează, preface, atacând locul comun, traseele, conotaţiile, asamblările previzibile. Îi plac dificultatea, experimentul, mutaţia obiectelor, semnelor şi sensurilor; poate gândi şi crea, cu egală virtuozitate, atât în plan cât şi în spaţiu; limbajul utilizat evită agresivitatea, potenţând firescul, cursivitatea, inventivitatea”. (Dr. Doina Păuleanu – critic de artă, Directorul Muzeului de Artă Constanța).           

Expoziţia ION ANGHEL” poate fi vizitată în perioada: 4  - 30 iunie 2015.

Program Galeria de Artă SENSO:

Zilnic, de luni până vineri între orele 11.00 – 18.00, sâmbătă și duminică între orele 12.00 - 18.00.

Localizare: 

Tags: