Publicat: 15 Februarie, 2020 - 00:00

În general, editurile au datoria să publice pe copertă sau undeva în interior măcar câteva rânduri despre autorul unei cărți, mai ales dacă acesta debutează pe piața editorială, cititorul putându-și face, în acest fel, o idee despre competențele semnatarului. Mai ales când este vorba de o temă care reclamă o anume specializare. De multe ori nu se întâmplă așa, inclusiv în cazul de față. Am fost nevoit să navighez pe internet, dar din  fericire am găsit informații și pregătirea autoarei acestui volum m-a uimit: După propriile-i declarații, este actriță, a jucat în piese de teatru, a coordonat cluburi de teatru în școlile în care a predat, este profesoară de engleză, dar are diplome nu numai în litere (engleză), ci și în teologie și artele spectacolului,

Probabil acest volum este primul pe care-l publică. Dar este întâmpinat elogios de prof. dr. Manuela Cernat: „Rod al unei laborioase cercetări pluridisiplinare, volumul Elenei Monica Frunzaru, profesoară de limbă și literatură anglo-americană, ne propune o seducătoare panoramă a uneia dintre cele mai fertile direcții ale cinematografului hollywoodian – transpunerea în imagini filmice a literaturii dramatice nord americane a secolului 20. Bine construit, impresionant prin acribia documentării, rigoarea argumentării și pertinența judecăților de valoare asupra unui capitol important din evoluția culturii contemporane, textul aduce o privire proaspătă asupra interferențelor dintre două arte majore ale epocii noastre, oferă un util îndrumar deopotrivă celor interesați de interferențele teatru-film, cât și filologilor.
Volumul este cu atât mai binevenit astăzi când în țara noastră studiul textelor dramatice americane ale secolului 20 a fost aproape total abandonat, dintr-un motiv lesne de înțeles: dispariția tentației fructului oprit.
Lucrarea este importantă și pentru că, spre deosebire de multe din exegezele devenirii artei cinematografului, autoarea contextualizează, privește evoluția dramaturgiei și a ecranizării ei în strânsă corelare cu peisajul politic și cu reverberările sociale ale epocii. Prin perspectiva istorică și, mai ales, prin acuitatea judecă?ilor de valoare, cercetarea domniei sale se constituie într-o utilă contribuție la cercetarea interdisciplinară a spațiului cultural american. Totodată, stilul fluent și topica îngrijită a frazelor asigură cititorului o lectură agreabilă, pe măsura temei abordate, calitate de loc neglijabilă.”

Vom mai preciza că autoarea ține să insiste de la început că scopul cărții este de a identifica și a analiza particularitățile teatrului ecranizat.

 

Elena Monica Frunzaru – Teatrul american la Holywood. Editura Tritonic, colecția Comunicare Media. 368 pag.

 

Topic: 

Format: