Publicat: 15 Noiembrie, 2012 - 20:30
Toate băncile vor acorda doar credite în lei

Martin Skopec, vicepreşedintele pe retail al BCR, prima bancă din România care a anunţat că va acorda credite ipotecare şi Prima Casă doar în lei, apreciază că toate băncile se vor orienta spre împrumuturile în monenda locală, mult mai sigure pentru clienţi, în momentul în care banca centrală va adopta noi măsuri de descurajare a împrumuturilor în valută.
 
Deocamdata, din cauza diferentei de dobanda dintre creditele in lei si cele in valuta, nu poate exista o stimulare eficienta a imprumuturilor in lei, desi acestea sunt mult mai sigure atat pentru clienti cat si pentru banca, apreciaza reprezentantul BCR.
 
"Decizia de a acorda doar credite in lei nu a fost cu totul neastepata, pentru ca noi o anuntasem inca din momentul cand am intrat in programul Prima Casa, care din nefericire s-a derulat numai in euro. Iar odata cu inceperea ultimei etape a programului din acest an, nu am ratat momentul si am transmis un mesaj clar statului si Fondului de garantare ca daca Prima Casa va continua, ar trebui sa fie in lei", spune Skopek.
 
BCR a inceput sa acorde credite Prima Casa in lei incepand de martea trecuta, insa asa cum era de asteptat, clientii nu prea se inghesuie, pentru ca sunt mai scumpe decat cele in euro. Totusi, avertizeaza reprezentantul BCR, clientii trebuie sa invete lectia crizei, sa fie responsabili si constienti de riscul valutar, cu alte cuvinte ca un credit in euro mai ieftin decat in lei astazi se poate transforma intr-unul mai scump maine, din cauza riscului valutar, mai ales in cazul acestor tipuri de credite, pe termen lung, avertizeaza Skopek.
 
"Volumul de credite in prima saptamana este relativ redus iar principala cauza este aceea ca inca exista concurenta mare intre dobanzile la lei si cele la euro. Iara aceasta este marea dilema: o competitie inegala, dificil de combatut, iar pentru client creditul in lei este mai dezavantajos din perspectiva faptului ca primeste o suma mai mica pentru acelasi venit, pentru ca imprumutul in lei este mai scump. Totusi, daca ne uitam la ce se intampla in cadrul dialogului bancilor cu banca nationala, ar putea fi initiative prin care BNR sa descurajeze si mai mult creditarea in valuta", spune Skopek.
 
El da exemplul creditelor de consum, care se acorda doar in lei, pentru ca reglemenarile BNR practic nu acorda nicio sansa acestor tipuri de credite in euro.
 
"Conform discutiilor initiale cu BNR, intelegem ca aceasta va pune mai multa presiune pe descurajarea creditelor imobiliare in valuta. In momentul in care aceste restrictii se vor apllica, atunci intreaga piata se va intoarce spre lei si abia atunci vom avea o competitie uniforma si abia atunci se va putea vedea care e cererea si cate credite pot acorda bancile. Acum este foarte incomparabil daca inca ai credite in euro si lei", adauga Skopek.
 
El spune ca BCR si-a asumat riscul creditarii exclusiv in lei cu pretul pierderii cotei de piata, dar cu avantajul de a avea clienti cu credite cu un risc valutar scazut, ceea ce este atat in interesul lor cat si al bancii.
 
"Exista momente cand trebuie sa-ti setezi prioritatile si sa iei decizii strategice. Iar noi vom practica intotdeauna o creditare responsabila, rationala si transparenta, decat sa urmarim o cota de piata care s-ar putea dovedi perdanta ulterior, atat pentru clienti cat si pentru banca. Uitati-va ce s-a intamplat cu creditele in franci elvetieni. In 2006-2007, dupa preluarea BCR, am luat o decizie hotarata, de a nu acorda credite in CHF. Acum s-a dovedit ca a fost o decizie buna, desi am pierdut cota de piata, daca ne uitam ca 20% din volumul de credite ipotecare sunt in CHF", spune Skopek.
 
Asadar, adauga el, ceea ce am invatat de la criza este ca un imprumut in valuta poate afecta atat clientul cat si banca. "De aceea trebuie sa convingem clientii ca in ciuda faptului ca leul poate fi mai scump, este insa sigur, in special in cazul unui credit pe termen lung, cum este creditul imobiliar. Este o decizie pe care o luam doar o data sau de doua ori in viata, iar consecintele sunt mari, de aceea trebuie sa fim un partener responsabi pentru clienti si sa le explicam riscurile in cazul in care ar prefera o valuta exotica", adauga vicepresedintele BCR.
 
Am vrut sa fim mai provocatori

In ceea ce priveste campania BCR la creditele de consum, una provocatoare, cu fata care o imita pe Sharone Stone din Basic Instinct, Skopek spune ca banca a vrut sa fim un pic provocatoare si inovatoare.(Noi am spune putin agresiva).
 
"Inainte de lansa reclama, am testat-o, pentru a afla reactiile publicului din toate categoriile sociale, iar reactia a fost pozitiva. Singura parte negativa a venit de la barbati, in sensul ca ei au apreciat reclama, in schimb nu prea au fost atenti la produsul la care facem reclama, fiind atrasi mai mult de fata", spune Skopek.
 
Campania a fost lasata de 6 saptamani, iar agentia de publicitate a adus primele rezultate in ceea ce priveste gradul de recunoastere a reclamei de catre public, de departe cel mai mare grad de recunoastere din ultimii 3 ani, asadar din acest punct de vedere este o campanie foarte eficienta.
 
In privinta volumului de credite acordate, Skpoec spune ca este in apropierea tintelor, setate insa mai optimist decat a evoluat piata de credite de consum in septembrie. "Ne asteptam sa accelereze creditarea de consum, vedem deja o imbunatatire, dar inca sub asteptari. Ne asteptam ca sentimentul de consum sa creasca si mai mult odata cu venirea sarbatorilor de iarna."


Sursa: Bancherul