Publicat: 10 Ianuarie, 2014 - 22:02

UNOPA, în parteneriat cu Institutul Naţional de Boli Infecţioase “Prof. Dr. Matei Balş” şi Fundaţia ”Prof. Dr. Matei Balş” au lansat, vineri, Campania naţională de informare şi educare dar şi pentru a conştientiza nevoia testării HIV "HIV STREET ART" care se va derula timp de un an.

"Lecţia învăţată trebuie să fie aceea de a ne proteja pentru a evita riscul de infectare. HIV STREET ART va porni în caravană în alte oraşe mari din ţară. Caravana va poposi câte 3 zile în fiecare oraş, în zone pietonale cu trafic important, şi va desfăşura tot felul de activităţi de informare la faţa locului. Voluntari UNOPA vor fi prezenţi şi vor oferi detalii despre panourile expuse, relatând povestea tinerei şi transmiţând mesajele campaniei şi oferind flyere cu informaţii pentru tineri", a declarat vineri director executiv UNOP Iulian Petre.

La rândul său, managerul INBI "Matei Balş" prof. dr. Adrian Streinu-Cercel a subliniat importanţa testării la timp a celor cu risc de expunere la infectarea cu virusul HIV.

"În acest moment arta stradală începe să-şi spună cuvântul şi ceea ce ne dorim să transmitem astăzi este un semnal cât se poate de clar şi anume că HIV în momentul de faţă reprezintă o infecţie cronică care se asociază cu o boală de lungă durată care cunoaşte un tratament bine pus la punct şi care tratament generează o speranţă de viaţă egală cu a unui pacient care nu este bolnav de HIV. Asta înseamnă că dacă o persoană se testează şi este diagnosticată ca fiind pozitivă are acces la servicii de sănătate de cea mai bună calitatea în România şi mai mult decât atât poate să îşi formeze o familie, să aibă copii sănătoşi, să ducă o viaţă absolut normală. Asta cu o singură condiţie: să se testeze la timp.

Testarea tardivă evident că duce la compromiterea acestor deziderate. Tinerii să aibă sex protejat. Dacă un cuplu doreşte să stabilească o relaţie de lungă durată are de făcut următorul curs: să se testeze de Hepatită B şi hepatită C la început, să folosească prezervativ timp de 3-6 luni.

În acest interval de timp să se mai testeze de HIV, hepatită B şi C. Dacă sunt amândoi negativi pe urmă pot renunţa la prezervativ. Sunt mulţi care se infectează în afara ţării. aceştia au adus în România un nou tip de virus de tip B. După cum se ştie noi avem sub-tipul F. Au apărut încă un grup mic de pacienţi care sunt utilizatori de etnobotanice şi care au o altă formă mai agresivă de virus care este combinată", a explicat specialistul.

Potrivit reprezentanţilor UNOPA, arta urbană a fost aleasă drept instrument de transmitere a mesajului campaniei pentru că prin imagini vizuale, mesajul este mai accesibil şi mai de impact, arta urbană, sub toate formele ei, de la graffiti, street dance, până la teatrul de stradă identificându-se cu publicul ţintă.

Astfel, "HIV STREET ART" se adresează atât tinerilor expuşi la risc - cei care au contacte sexuale neprotejate, au multipli parteneri sexuali, sunt homosexuali, sunt consumatori de droguri injectabile, şi-au făcut tatuaje sau au avut de curând boli cu transmitere sexuală (BTS), cât şi tuturor celorlalţi tineri care trebuie să ia decizii în cunoştinţă de cauză.

"HIV STREET ART este, de fapt, o POVESTE! Povestea unei tinere infectate cu HIV! Această poveste este transpusă, cu ajutorul graffiti, pe 5 panouri care ilustrează etapele vieţii tinerei, de la comportamentul la risc, testare, aflarea diagnosticului, stigmatizarea şi autoizolarea, şi până la acceptarea bolii şi a tratamentului care o vor duce către o viaţă normală, cu o familie fericită şi cu copii sănătoşi", susţine UNOPA
Voluntari UNOPA vor fi prezenți și vor oferi detalii despre panourile expuse, relatând povestea tinerei și transmițând mesajele campaniei și oferind flyere cu informații pentru tineri”, a declarat Iulian Petre, director executiv UNOPA.

În București, programul manifestărilor este următorul: vineri, 10 ianuarie 2014 – orele 10.00 – 15.00, sâmbătă 11 ianuarie 2014 – orele 16.00 – 21.00, duminică 12 ianuarie – orele 16.00 – 21.00