Publicat: 10 Martie, 2017 - 11:53

Primăria Capitalei a organizat dezbaterea publică a proiectului de hotărâre pentru aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă. După aprobare, vor putea fi accesate fonduri europene de până la 220 de milioane de euro, dintre care 150 de milioane de euro pentru reformarea transportului public

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 Regiunea București — Ilfov a fost dezbătut la sediul Primăriei Capitalei, după ce perioadă de consultare a publicului s-a încheiat pe 22 februarie. Până la acel moment, toți cetățenii, ONG-uri sau persoane juridice au putut face sugestii cu privire la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și și-au putut exprima opiniile în ceea ce privește îmbunătățirea proiectului de hotărâre.

La dezbatere au fost prezenți viceprimarul general al municipiului București, Aurelian Bădulescu, Marius Ghincea director DATJ din cadrul PMB, Aura Răducu, Sorin Chiriță, în calitate de membri ai grupului de lucru pentru mobilitate urbană, Irinel Scriosteanu, reprezentant al Consiliului Județean Ilfov, consilieri generali, dar și membri ai unor organizații non-guvernamentale.

Prezent la ședința de dezbatere a PMUD, Sorin Chiriță a declarat: 'În sfârșit, după 26 de ani de la Revoluție, avem un document programatic care abordează întreaga regiune București-Ilfov. Faptul că a durat peste un an de zile dezbaterea documentului este un lucru excepțional și foarte bine că s-a întâmplat asta, oamenii au avut timp să facă observații și comentarii'.

De asemenea, Sorin Chiriță a precizat că din luna iulie 2016 până în prezent, grupul de lucru pentru mobilitate urbană a sintetizat solicitările ONG—urilor, cetățenilor și ale specialiștilor din cadrul Primăriei Municipiului București.   Ca urmare a analizei propunerilor primite, grupul de lucru pentru mobilitate urbană propune introducerea în PMUD a patru completări a proiectelor din documentul programatic. Completările la proiectele din plan sunt de maximă importanță pentru mobilitatea cetățenilor, proiecte care vizează decongestionarea traficului în zonele de maximă expansiune:' Este vorba de supralărgirea străzii Prelungirea Ghencea, între strada Brașov și Șoseaua de Centură a Municipiului București și realizarea unui terminal intermodal, comun cu viitoarea stație de tren din zona haltei Bariera Domnești. O altă completare vizează modernizarea străzii Barbu Văcărescu și a străzii av. Alexandru Șerbănescu, de la Șoseaua Ștefan cel Mare până la bulevardul Aerogării și prelungirea liniei de tramvai până la zonă comercială Băneasa. Mai propunem modernizarea sistemului rutier și a liniei de tramvai pe bulevardul Dimitrie Pompei și prelungire până la strada Barbu Văcărescu. A patra propunere se referă la modernizarea șoselei Petricani, între bulevardul Lacul Tei și sensul giratoriu de la intersecția bulevardul Pipera, atât pentru sistemul rutier cât și pentru calea de rulare a tramvaiului. Acestea sunt propunerile pe care le-am cules pe parcursul ultimelor luni de dezbateri și le facem acum.'

Aura Răducu a explicat că a coordonat din partea Băncii Europeane pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) realizarea acestui plan de mobilitate, alături de planurile de mobilitate ale altor orașe: 'Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este o inovație pentru România, este un document strategic, un document de planificare a transportului, care nu a mai fost făcut până acum. Acest plan a fost elaborat în 2014 — 2015, fiind finalizat de BERD și transmis Primăriei Capitalei la sfârșitul lunii mai — începutul lunii iunie 2016. În luna ianuarie am primit avizul de mediu pentru acest document și speram să-l vedem aprobat cât mai repede.   Acest plan s-a făcut în conformitate cu Legea 350/ 2001 privind amenajarea teritorială și este parte din planul de dezvoltare urbană'.

Aura Raducu a completat că, planul are la baza documente europene, directive și comunicări privind modul în care se poate elabora un astfel de document. Este o planificare a tuturor formelor de transport, mobile și imobile a călătoriilor realizate de cetățeni, astfel încât să existe o acesibilitate cât mai mare și, în același timp, să se rezolve problemele de mediu din București și Ilfov.

Reprezentanții direcțiilor de specialitate din cadrul Municipalității au explicat că, după aprobarea Planului de Mobilitate Urbană se va constitui un comitet consultativ, astfel încât proiectele să se implementeze în conformitate cu nevoile cetățenilor.

 Aceștia au adăugat că, prin aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, Primăria Municipiului București, alături de Consiliul Județean Ilfov, vor putea accesa fonduri europene de până la 220 de milioane de euro prin Programul Operațional Regional, dintre care 150 milioane de euro vor fi folosiți pentru reformarea transportului public.

Alte două proiecte importante pentru Capitala care se vor realiza după aprobarea PMUD sunt extinderea rețelei de metrou, în special magistrala M6 Otopeni și extinderea zonei Măgurele, pentru a facilita dezvoltarea proiectului ELI-NP (Extreme Light Infrastructure — Nuclear Physics), cel mai mare proiect european de cercetare nucleară laser. Astfel, este important să se asigure o accesibilitate cât mai bună între aeroportul Otopeni, centrul Capitalei și Măgurele pentru miile de cercetători care urmează să vină în această zonă.

Reprezentanții ONG—urilor care au participat la dezbaterea publică au declarat că susțin proiectul, mai ales că presupune dezvoltarea infrastructurii pentru pistele de biciclete, dar și modernizarea transportului public și au insistat ca PMUD să acorde prioritate proiectelor ce presupun facilitarea mobilității pentru persoanele cu dizabilități.

Principalele proiecte ale Municipiului București incluse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 Regiunea București-Ilfov sunt:

—  înființarea Autorității de Transport Metropolitan București — Ilfov.

— Introducerea de benzi de circulație cu prioritate pentru transportul public pe o distanță de 25 km,

—  modernizarea rețelei de mijloace de transport în comun prin achiziția de 100 troleibuze, 500 de autobuze, dintre care 300 electrice și 300 de tramvaie. Proiectul mai presupune și modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dublă) și reabilitarea a aproximativ 1800 de stații.

— Construcția de parcări de tip Park & Rade la punctele cheie de intrare în oraș.

— Construcția de parcări subterane.

— Amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste de biciclete și locuri de parcare pentru biciclete), precum și extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing).

— Crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni și bicicliști în centrul orașului, concomitent cu modernizarea spațiul urban public.

— Se vor îmbunătăți condițiile de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, se vor realiza pasaje pietonale subterane.

— Va fi îmbunătățit sistemul de management al traficului.

Serviciul pentru Relația cu Mass—Media