Publicat: 22 Septembrie, 2016 - 14:32
Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria: Este necesară ”despărțirea apelor”

Gilda Lazăr: „Solicităm Camerei Deputaților adoptarea de urgență a transpunerii Directivei Tutunului. Acest lucru se poate face prin separarea în două proiecte de lege distincte a prevederilor referitoare la producție și comercializare, în strictă conformitate cu reglementările UE, de prevederile legate de prevenția și consumul produselor din tutun (fumatul în locurile publice), care nu fac obiectul Directivei. 

«Despărțirea apelor» este cu atât mai necesară cu cât al doilea mare contribuabil, care virează la buget peste trei miliarde de euro anual și conduce topul exporturilor produselor agricole, se confruntă cu incertitudini fără precedent și lipsă acută de predictibilitate în planificarea producției, atenția publică fiind concentrată aproape exclusiv, la fel ca și anul trecut, asupra fumatului în locurile publice.

După mai mult de doi ani de la publicarea Directivei privind producția și comercializarea produselor din tutun în Jurnalul Oficial al UE, nu există încă o lege locală de transpunere și nici norme de aplicare, iar România a fost deja notificată de Comisia Europeană pentru punere în întârziere.

În același timp, proiectul de lege de transpunere a Directivei, aflat în dezbaterea Camerei Deputaților, nu prevede o perioadă de tranziție pentru adaptarea producției la regulile viitoare, ceea ce poate duce la blocaje, punând în pericol piața legală și impulsionând contrabanda. Așa cum s-a arătat pe parcursul dezbaterii publice de pe 7 septembrie, găzduită de Parlamentul României, întârzierea adoptării legii de transpunere va face practic imposibilă respectarea termenului de retragere a produselor actuale de pe piață (20 mai 2017), iar accizele și taxele aferente plătite la buget vor trebui returnate.

Considerăm că, prin separarea într-un «Proiect de lege pentru transpunerea Directivei  tutunului 2014/40/UE, privind fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de abrogare a prevederilor corespunzătoare ale Directivei 2001/37/CE», pe de o parte, și un «Proiect de lege pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun», care face obiectul Legii 15/2016, pe de altă parte, putem evita procedura de infringement generată de întârzierea transpunerii, asigurând totodată predictibilitatea cadrului de reglementare, dar și a veniturilor bugetare pentru anul în curs și pentru 2017. Totodată, măsura ar fi de natură să înlăture confuziile care se fac și sunt întreținute între o lege care reglementează producția și comercializarea, cu evident caracter economic și bugetar, și o lege antifumat (cu un pronunțat caracter social)”.