Publicat: 11 Iunie, 2017 - 17:00
Share

Valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România pentru întreg anul 2016 a fost de aproximativ 41 de milioane de euro (190.541.366 lei), înregistrând o creştere de 22% faţă de anul anterior (like-for-like), se arată în cea mai recentă ediție a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România.

Semestrul al doilea al anului trecut a înregistrat o valoare raportată de aproximativ 24 de milioane de euro (109.852.548 lei), cu 36% mai mult faţă de semestrul anterior al anului 2016 (H1) şi cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului trecut (H2 2015) - ambele procente exprimate like-for-like, adică ținând cont de același eșantion al companiilor care se regăsesc în ultimele două ediții ale studiului.

„Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţa publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie să vină însă cu un conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă.“ Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România

Primele cinci industrii realizează 45% din totalul investițiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investițiilor în publicitatea digitală rămân aceleași.

Liderul incontestabil de şapte ani - industria Telecom (6 milioane de euro), urmată, anul acesta, de Finanțe (3,5 milioane de euro - în urcare de pe poziţia a patra în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro - în urcare de pe poziţia a cincea), Băuturi (3 milioane de euro - a scăzut o poziție faţă de anul trecut) şi Online Retail (2,9 milioane euro - care anul trecut ocupa poziția a doua).

Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent dacă sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân în top în ceea ce privește formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanţă semnificativă de Interruptive formats (orice format care întrerupe experienţa de navigare - de la interstițiale până la pop-up-uri) - aproximativ 4 milioane de euro, Content (zone de conținut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc.) - aproximativ 3 milioane de euro şi Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstițiale, paid-for search și reclame audio-video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor căutărilor pe mobil) - aproximativ 3,4 milioane de euro.

Estimarea IAB pentru anul viitor este ca formatele Interuptive să fie surclasate de Content Spon-
sorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll şi post-roll) acumulează aproximativ 1,4 milioane de euro, în creștere constantă de la un semestru la altul.

„Cifrele anului 2016 arată îmbucurător, însă ele nu spun toată povestea. Cu cât vom fi mai mulți participanți, cu atât ROADS va fi un instrument de business mai puternic şi mai eficient în a crește și mai mult investițiile în online. Pe această cale, fac apel către agenții și publisheri să participe cu date. Avem numai de câștigat.“ Gabriel Pătru, preşedinte al Asociaţieri IAb România.