Publicat: 13 Ianuarie, 2013 - 16:44

După Sărbători, perioada de reduceri din luna ianuarie reprezintă una dintre cele mai bune ocazii de shopping, pentru toţi consumatorii din Europa. Totuşi, haosul şi aglomeraţia din oraş pot constitui un mare impediment. O modalitate prin care aceştia pot profita de reduceri, fără a pierde timpul la coadă, este comerţul online. MasterCard analizează ultimele tendinţe în comerţul electronic şi oferă câteva sfaturi pentru a profita de avantajele cumpărăturilor online.

Cumpărături fără frontiere
Prin intermediul comerţului online, magazinele internaţionale devin mult mai uşor accesibile. Conform unui studiu recent, comandat de Comisia Europeană , consumatorii au la dispoziţie de 16 ori mai multe opţiuni, atunci când comandă din magazinele virtuale din Europa, decât dacă ar cumpăra din magazinele locale tradiţionale.

„Folosind modalităţile de plată internaţionale, precum MasterCard sau Maestro, consumatorii au acces la o paletă variată de produse şi servicii, disponibile în Europa, sau chiar dincolo de graniţele continentului”, spune Jennifer Rademaker, Senior Vice President of Core Products, din cadrul MasterCard Europe. „Cumpărăturile virtuale pot fi făcute dintr-o mulţime de magazine, care pot fi localizate din Paris până în Varşovia, consumatorii beneficiind de aceleaşi standarde de siguranţă, însă de mult mai mult confort.”

„În afară de reducerile de sezon, shopping-ul online atrage şi printr-o categorie ce există exclusiv în mediul virtual – în România, aproape 100 de site-uri colective activează în domeniul ofertelor, cu reduceri de până la 90%, disponibile tot timpul anului”, spune Gabriel Ghiţă, Business Development Manager CEE, MasterCard Europe. „Ofertele cu extra discount reprezintă un imbold solid pentru ca românii să facă prima tranzacţie cu cardul pe internet şi încet, încet să treacă din offline în online. Un bun exemplu este campania derulată în vara lui 2012 alături de 3 astfel de comercianţi, pentru susţinerea plăţilor cu cardul Maestro, care a generat creşteri lunare chiar şi de 14 ori. În trei luni de promoţie, posesorii de carduri Maestro au cumpărat peste 110.000 de vouchere, cele mai căutate domenii fiind restaurantele şi divertismentul.


Social media – aduce valoare experienţei de shopping
Odată cu dezvoltarea social media ca un canal complementar comerţului online tradiţional, consumatorii continuă să descopere noi modalităţi prin care pot face cumpărături. Aceştia se implică mai mult în procesul de cumpărare, împărtăşind informaţii cu persoane care au aceleaşi pasiuni ca ei. Prin intermediul social media, consumatorii pot citi comentariile unor persoane care au achiziţionat produsul/serviciul respectiv, sau pot primi feedback în timp real de la prietenii lor, înainte de a cumpăra un produs/serviciu – fie punând link-ul către produsul/serviciul respectiv, fie făcând o poză produsului/serviciului respectiv.

Online şi offline
În ultimul an, shopping-ul pe internet şi pe telefonul mobil s-a dezvoltat foarte mult. Pentru numeroşi europeni, smartphone-ul a devenit un adevărat partener de cumpărături: în septembrie 2012 , peste 13% dintre posesorii de smartphone au achiziţionat bunuri şi servicii cu ajutorul dispozitivului.

Dar această evoluţie online nu a generat o scădere a vânzărilor comerţului tradiţional. Dimpotrivă, consumatorii care cumpără online, dar şi din magazinele tradiţionale, beneficiază de avantajele ambelor medii.

„Cumpărăturile pe mai multe canale, cu ajutorul smartphone-urilor şi al tabletelor, reflectă modul în care consumatorii trăiesc şi interacţionează în ziua de azi: se întâlnesc, ies în oraş cu prietenii, dar vor să comunice cu ei şi în mediul online”, explică Jennifer Rademaker. „Shopping-ul are la bază acelaşi principiu: consumatorii pot vedea un produs pe internet, dar decid să îl cumpere din magazinul real, sau vice-versa, astfel încât să poată beneficia de cele mai bune oferte şi servicii disponibile.”

Conform unui studiu recent realizat de comScore , 44% dintre posesorii de smartphone-uri din Marea Britanie au cumpărat de pe internet cel puţin o dată, în timp ce erau într-un magazin real.

Comercianţii înţeleg această tendinţă în creştere şi îşi adaptează strategia de retail. Alt studiu recent realizat de The Economist Intelligence Unit şi comandat de MasterCard  a arătat că 30% dintre comercianţi integrează platformele online cu eforturile offline. În Germania, de exemplu, retailer-ul Sportschek a introdus tablete şi iPad-uri în magazine. Astfel, consumatorii au acces la echipamente de sport care sunt mai dificil de stocat în magazin, iar retailerul oferă, în acelaşi timp, şi servicii de asistenţă la faţa locului.

Siguranţa, o prioritate
O tranzacţie sigură trebuie să stea tot timpul la baza deciziei consumatorului de a cumpăra orice produs/serviciu. Indiferent de mediu, online sau offline, MasterCard asigură derularea tranzacţiilor în deplină siguranţă, prin intermediul standardului MasterCard SecureCode, fie că este vorba de carduri de credit, de debit sau preplătite.

Consumatorii români pot alege din mai multe modalităţi internaţionale de plată:
- MasterCard permite consumatorilor să achiziţioneze online, produse şi servicii, cu plată ulterioară (tranzacţie de credit / pay later).
- Maestro permite consumatorilor să achiziţioneze online, produse şi servicii, cu plată imediată (tranzacţie de debit / pay now).
- Cardurile preplătite permit consumatorilor să achiziţionete online, produse şi servicii cu un card pe care este încărcată o anumită sumă.

Toate aceste instrumente de plată MasterCard pun la dispoziţia consumatorilor o metodă sigură de plată datorită facilităţii MasterCard® SecureCode™.

„Siguranţa tranzacţiilor online nu trebuie să constituie o barieră pentru consumatori. Diversitatea modalităţilor de plată disponibile pentru publicuri diferite, incluzând studenţi şi tineri profesionişti, permite consumatorilor să se bucure de toate beneficiile comerţului electronic. Perioada reducerilor este o oportunitate foarte bună pentru cei care cumpără online, întrucât, pe fondul perioadei economice dificile, aceştia îşi pot eficientiza costurile, beneficiind de preţuri reduse şi de o gamă largă de produse”, concluzionează Jennifer Rademaker.