Publicat: 24 Noiembrie, 2017 - 00:00
Care erau subiectele zilei în urmă cu un sfert de secol, în 1992?

Întîlnire sub semnul rozelor

DL. ILIESCU A PLECAT LA PARIS:

Prima vizită oficială a preşedintelui (re)ales are loc în mod sugestiv, în capitala Franţei, înainte de plecare, dl. Iliescu ne-a declarat, în exclusivitate:
«E o vizită scurtă, de o zi. O întîlnire cu preşedintele Franţei, o întîlnire la Senat cu noul preşedinte al Senatului, o întîlnire cu o firmă
care are activităţi în România şi o întîlnire cu presa.

Vizita la Paris este un MESAJ POLITIC: am ţinut ca prima vizită externă după alegeri s-o facem în Franţa. Aceasta semnificând orientarea noastră externă: Franţa a fost şi rămâne partenerul nostru „de suflet". Şi, de asemenea, un semnal pentru Europa în general. Prin deschiderile noastre de politică externă sperăm să înregistrăm pe această linie semnale noi>».

Pentru a putea fi „călare pe situaţie"
DL VĂCĂROIU INTENŢIONEAZĂ SĂ PUNĂ ŞAUA PE SECTORUL DE STAT!
În conferinţa de presă de ieri, premierul s-a pronunţat pentru
REFORMA - ÎNTR-O VARIANTĂ COERENTĂ ŞI CU O ANUMITĂ CADENţĂ!

Prima şedinţă de Guvern va analiza situaţia negocierii preţurilor
SE PREVEDE O CREŞTERE SUBSTANŢIALĂ A ACESTORA

Alte noutăţi:
• Se vor acorda exceptări vamale pentru lactate • Asigurarea cu păcură rămîne o problemă delicată • Economia de piaţă de tip social nu este o ficţiune • Se are în vedere o eliminare a scutirilor de impozite pe diferite termene, în favoarea unor facilităţi pentru export şi reinvestirea profitului • Se va introduce impozitarea pe veniturile globale ale populaţiei şi întreprinzătorilor • Va apare o nouă profesie: cea de expert contabil, ce o va înlocui pe cea de cenzor.

De la 1 ianuarie se vor elimina cartelele de benzină!  

(Acesta este articolul care a declansat un imens scandal legat de implicarea unor importante institutii ale statului in traficul cu tigari de contrabanda, punand in evidenta mecanismul unei enorme fraude fiscale.)

O fraudă de mari proporţii?
DRUMUL KENTULUI

Nu ştiu exact ce a determinat popularitatea pe care a dobîndit-o ţigara Kent în România. În străinătate ea se numără printre mărcile mai puţin semnificative, departe de vîrfurile din TOP care se numesc Marlboro, Camel, HB, Chesterfield, Phillip Morris şi aşa mai departe. Poate o conjunctură favorabilă, poate unele facilităţi create COMTURIST-ului prin lăsarea în custodie a unor mari cantităţi, la preţuri modice, poate altceva. Cert este că la noi Kent-ul a devenit sinonim nu numai cu „bonitatea" în materie de fumat, dar şi monedă neoficială de schimb şi instrument de corupţie mai blînd încadrat în Codul Penal decît clasica „luare de mită".
În cei aproape trei ani scurşi de la Revoluţie şi sub impactul unei avalanşe de importuri de ţigări de toate felurile, Kent-ul şi-a păstrat poziţia. Ea rămîne şi astăzi cea mai fumată ţigară străină în România şi, paradoxal - una dintre cele mai „ieftine". Exact: pe fondul unei veritabile explozii a preţurilor, Kent-ul se mai poate cumpăra încă la preţuri aflate în jurul a 450 lei. Deşi... Preţul de fabrică al Kent-ului este de 235 dolari „bax-ul". Adică 4,70 dolari cartuşul. Transformat în lei, la cursul actual, un cartuş ar reveni, la ieşirea pe poarta fabricii la 2.021 lei. La care trebuie adăugat transportul — în jur de 8 cenţi pe cartuş. Adică 35 lei. În total 2.056 lei. Taxa vamală de 55% îi mai adaugă 1.131 lei, ceea ce duce la 3.187. Să mai adăugăm un beneficiu mediu de 10%, ceea ce înseamnă 318 lei şi iată-ne la 3.505 lei. Staţi însă puţintel, că mai este şi acciza — 70%, adică 2.453 lei. Tragem linie, adunăm şi ne dă 5.958 lei. Adică 595 lei pachetul. Cum se explică atunci preţul său de piaţă? Generozitate suspectă a comercianţilor, tendinţa de cîştigare a unei pieţe deja cîştigate? Evident că nu!

EXISTĂ O FILIERĂ A KENTULUI. Între Anvers, Olanda şi Bucureşti. Un drum străbătut în ultimul an, după calcule suficient de riguroase, de circa 500 de camioane încărcate cu Kent. O oficialitate a concernului Brown&Williamson, producătorul acestei mărci, a declarat că numai în primul semestru al acestui an au fost vîndute în România 1,6 miliarde de ţigarete. Oricît de incredibilă la prima vedere, cifra este reală. Dar ea nu se regăseşte, în mod cu totul şi cu totul inexplicabil, în taxele vamale percepute de statul român.
Pentru că — spun specialiştii — din totalul taxelor vamale percepute anual de statul român, cam o treime — circa 1,3 miliarde lei ce ar trebui să provină de pe urma ţigărilor — se volatilizează în mod miraculos. Camioanele intră prin vamă cu acte în regulă, dar după aceea ele pur şi simplu nu mai pot fi găsite. Se găsesc însă, peste tot, ţigări Kent, mult sub preţul normal.
Ce se întîmplă? Rarii importatori care recunosc faptul că solicită preschimbarea în valută a banilor cu care importă ţigări Kent, pretind de regulă că ei le achiziţionează cu 12 dolari baxul, ceea ce ar explica, chipurile, preţurile pe care şi le permit. Ba, mai mult, nu sînt rare cazurile în care importurile sînt plătite, nu din banii firmelor, ci din... conturi curente personale!
Evident, nu este treaba noastră să lămurim aceste lucruri. Le lăsăm pe seama numeroaselor instituţii şi organe responsabile. Noi semnalăm doar fenomenul. Şi zvonul — probabil nu lipsit de ceva substanţă — că pentru fiecare camion de Kent nevămuit cineva — evident, nu ştim cine — încasează 50.000 do dolari! O sumă, nu? Persoana(sau persoanele) se pare că există,  trebuie doar căutata. Găsind-o, poate fi depistată şi „filiera olandeză" a acestei fraude de incredibile proporţii.