Publicat: 31 Mai, 2018 - 00:00
Care erau subiectele zilei în urmă cu un sfert de secol, în 1993?

DE LA O SĂPTĂMÂNĂ LA ALTA
CHALLENGE DAY IN DEALUL MITROPOLIEI sau...
PARLAMENTABILA COMPETIŢIE
Incidentul de joi din Parlament ne-a arătat, mai clar ca oricând, că ne aflăm deja în elita mondială: asemenea secvenţe s-au derulat, cel mai recent, în Italia.
MECIUL P.R.M. — F.S.N. DE LUPTE LIBERE (SAU, MAI DEGRABĂ, DE CATCH) S-A ÎNCHEIAT NEDECIS ÎN ARENĂ. SE AŞTEAPTĂ DECIZIA ARBITRILOR!
Cel mai la îndemână lucru este, evident...
CEREREA "CAPULUI" LUI VADIM!
IMPETUOSUL ŞI IMPULSIVUL (ÎN SCRIS ŞI VORBIT) SENATOR, ARE ACUM PRILEJUL SĂ FIE...
SACRIFICAT SAU MARTIRIZAT !
Cu atât mai mult cu cât body-guarzii săi implicaţi în incident aparţin  -NOMINA ODIOSA — SRI-ului.
SE IGNORĂ, ÎNSĂ, CU BUNĂ ŞTIINŢĂ, UN FAPT ESENŢIAL: VADIM A PĂRĂSIT CAMERA URMĂRIT ŞI INTERPELAT EXTRA-CAMERAL DE CĂTRE CEI TREI MEMBRI AI F.S.N.-ului!
A impresionat, desigur, sângele vărsat (în mod stupid) pe pardoseala holului, ceea ce nu înseamnă, automat, că rănitul nu putea fi agresor.
PÂNĂ LA LĂMURIREA CONDIŢIILOR ÎN CARE S-A PRODUS INCIDENTUL, ESTE REGRETABILĂ "COLORATURA POLITICĂ" CE TINDE SĂ SE DEA ACESTUI MOMENT EVIDENT DE SUPRALICITARE NERVOASĂ.
Iată, de altfel, ce spune comunicatul emis de Biroul de Presă al Serviciului Român de Informaţii:

COMUNICAT
Referitor la incidentul produs joi, 27 mai a.c, în incinta Parlamentului, biroul de presă al S.R.I. este împuternicit să comunice următoarele:
În jurul orei 13,00 din ziua respectivă, senatorul C. Vadim Tudor şi un grup de câteva persoane — între care deputaţii F.S.N. Aristide Dragomir şi Vasile Bran — şi-au adus injurii reciproce, după care dl. A.Dragomir s-a repezit la dl. C.V. Tudor pentru a-l molesta şi — simultan — l-a lovit cu capul în faţă (dantură) pe unul dintre membrii echipei de protecţie. Menţionăm că, în conformitate cu misiunea sa, acesta s-a interpus între cei doi parlamentari, fără a-l lovi, însă, ÎN NICI UN FEL pe agresor (dl. A.Dragomir), care — în urma loviturii date cu capul — şi-a produs o plagă la frunte.
Concomitent, un alt membru al gărzii — aflat lângă uşă pentru a facilita ieşirea din clădire a senatorului — a fost prins de mâini şi lovit cu piciorul de o altă persoană din grup, spre a nu fi lăsat să intervină. Nici acesta nu a reacţionat în vreun fel violent, cauzator de lovituri.
Dl. A. Dragomir intenţiona un al doilea atac, dar — între timp — echipa de protecţie l-a condus pe senator în afara clădirii.
Caracterul agresiv al "intervenţiei" d-lui A.Dragomir a fost recunoscut de însuşi domnia-sa, în declaraţiile făcute presei imediat după incident şi publicate CA ATARE (vezi ADEVĂRUL şi CURIERUL NAŢIONAL din ziua consecutivă incidentului).
Precizăm că membrii echipei de protecţie sunt luptători ai Brigăzii Antiteroriste a S.R.I. şi — în condiţiile prevăzute de lege — îl protejează pe dl. C.V.Tudor în calitate de preşedinte al P.R.M. (în urma unei solicitări scrise, din partea acestei formaţiuni politice). De altfel, în acţiunea de protejare a d-lui C.V. Tudor sunt angrenate şi alte instituţii cu împuterniciri în acest sens.
Totodată, trebuie reţinut faptul că — potrivit legii — luptători ai Brigăzii Antiteroriste au asigurat şi asigură protecţie şi altor personalităţi ale vieţii noastre social-politice, de orientări şi tendinţe diferite.
Serviciul Român de Informaţii regretă atragerea cadrelor sale în această "dispută" (ne) parlamentară.
Biroul de presă al S.R.I.

DOSARELE CORUPŢIEI
TRAFICUL CU CASE DE LA STAT

Ne-am referit săptămâna trecută la numeroasele situaţii în care, cu diferite complicităţi, persoane care nu îndeplineau condiţiile cerute, au primit case de la stat, în perimetre ultracentrale, pe care le-au cumpărat apoi la preţuri modice, în scopul speculării lor ulterioare, de regulă pe zeci de mii de dolari.
Am nominalizat atunci situaţia apartamentului 64 din Calea Victoriei nr.155, scara 2, etaj 7, pe care redactorul şef al ziarului "Evenimentul zilei" 1-a primit şi pe care 1-a cumpărat cu suma de 359.623 lei, fără a locui în el, vreme de 8 luni nici măcar o zi (şi fără a-i achita nici cotele de întreţinere).
Întrucât dl. Cristoiu ocupă în prezent un spaţios apartament la etajul unei vile din str. Nicolae Iorga, am propus Primăriei Capitalei anularea contractului de repartiţie şi a actului de vânzare-cumpărare, pentru ca acesta să poată fi atribuit unei familii care nu are un acoperiş deasupra capului.
Am primit, deja, la redacţie un număr de 28 de solicitări din partea unor familii ce reclamă acest apartament. Împreună cu cele pe care le vom primi în continuare, le vom înainta Primăriei Capitalei.

Solicităm şi pe această cale Parlamentului...
ELABORAREA ÎN REGIM DE URGENŢĂ A UNEI LEGI CARE SĂ SANCŢIONEZE SPECULA CU CASE DIN FONDURILE STATULUI ŞI SĂ RETRAGĂ DREPTUL DE PROPRIETATE CELOR CARE S-AU PRETAT UNOR ASEMENEA MANEVRE!
O lege în interesul oamenilor simpli, care nu câştigă milioane şi nici nu dau altora lecţii de morală!

SĂPTĂMÂNA POLITICĂ

ARTA DE A "ÎNCASA"

Într-o corespondentă din Roma, de la Enzo Pugliese, săptămânalul "Românul" din 24 mai, se referă la declaraţiile pe care fostul prim-ministru, Petre Roman, le-a făcut presei italiene în data de 11 mai, într-una din pauzele lucrărilor celei dea 42-a adunări a I.P.I. (International Press Institute), desfăşurate la sediul Fundaţiei C.I.N.I., din Veneţia.
Iată un amplu citat din această incendiară declaraţie: "Securitatea, rău famata poliţie secretă a dictatorului Ceauşescu, este încă vie şi ea trăieşte, întrucât n-a avut loc o veritabilă epurare a Securităţii. Agenţii şi informatorii săi s-au reciclat în aparatul birocratic şi economic românesc, astfel încât azi regăsim Securitatea reînfiinţată şi având, ca sarcină controlul, mai cu seamă al schimburilor economice şi comerciale cu străinătatea. Alţi birocraţi ai vechiului regim, deţin încă puterea economică, iar unii dintre ei o ţintesc din nou pe cea politică". În continuare, dl. Roman a criticat Guvernul, deoarece: "este format din naţionalişti, comunişti şi fascişti".

România post-revoluţionară are deja o bogată tradiţie în materie de declaraţii pentru "export". Campionul acestei categorii este fără îndoială, pastorul Laslo Tokeş secundat îndeaproape de dl. Raţiu şi de alţi exponenţi ai clasei politice româneşti.
Deci, a fost întotdeauna evident că o astfel de conduită a fost departe de a aduce foloase celor care au practicat-o, ei reuşind, cel mult să stârnească reticenţă şi din partea celor care le receptează (nimeni nu-i iubeşte pe "trădători", chiar dacă unii... iubesc trădarea), precum şi din partea conaţionalilor lor, cel mai adesea jigniţi de aprecieri globale, cel puţin hazardate.

Este aici probabil, o reminiscenţă da tip feudal, din vremurile în care cei nemulţumiţi de cum le mergeau treburile sau atinşi în interesele lor, dădeau fuga cu pâra la Înalta Poartă. Azi, pe post de Înaltă Poartă, sunt democraţiile occidentale şi instituţiile internaţionale care, în mod constant îşi exprimă faţă de România exigenţele unor duble standarde.
Dacă în cazul lui Laszlo Tokes lucrurile sunt clare, iar în cel al domnului Raţiu, ele pot căpăta explicaţii de altă natură decât cea politică (apropo de celebra sa declaraţie în legătură cu încălcarea embargoului de către România), în cazul dlui Roman ele sunt ceva mai complicate.
Domnia sa continuă să se considere o victimă a regimului din care a făcut parte şi pe care l-a construit pînă la un punct.
Nu este cazul să reluăm, aici, circumstanţele care au condus la căderea sa, în septembrie 1991, subliniind doar faptul că modul violent în care s-a produs aceasta nu corespunde nici pe departe exigenţelor democratice.
Dar, repet, dl. Roman a fost unul dintre factorii principali de construire a sistemului politic ce a guvernat România după Revoluţie.
Au fost 20 de luni, poate cele mai importante, în care s-au constituit şi au dispărut structuri de putere. Nu cred că cineva îşi poate imagina că după ieşirea domniei sale din joc, totul a revenit la zero şi a apucat-o în altă direcţie.
Din păcate, cam aceasta este ideea pa care dânsul doreşte să o acrediteze.
Spune dl Roman la Roma, pardon, la Veneţia, că Securitatea n-a fost epurată.
Cine n-a epurat-o ? Cine ar fi trebuit s-o facă şi de ce n-a făcut-o ?
Era străin dl. Roman de acest proces? Sau, până la un punct, i-a convenit şi a lăsat lucrurile să curgă ?
Mai spune că agenţii şi informatorii săi s-au reciclat în aparatul birocratic şi economic.
Au aşteptat oare aceştia momentul septembrie '91, pentru a ieşi din ascunzători şi a se repezi în aparatul birocratic şi economic ?
Din câte ne aducem aminte, în ambele aparate au acţionat oameni puşi de dl. Roman şi care i-au supravieţuit în posturi.
Erau aceştia străini de fenomenul infiltrărilor? Ce este straniu este că, pe fond, dl. Roman are dreptate. Dânsul, însă, ignoră voit contribuţia sa personală la realizarea stării de lucruri pa care o repudiază acum.
Faptul că atâta timp cât i-a convenit ca anumite pârghii să fie manevrate de către oameni cu "experienţă", a închis ochii şi n-a zis nimic.
Zice acum şi o zice mai ales când crede că nu va fi auzit şi în ţară.
Este, de altfel, o greşeală pe care o fac majoritatea adepţilor dublei gândiri şi vorbiri.
Cred că numai ei au acces la anumite surse.
Iar când sunt prinşi cu mâţa-n sac, retractează la fel de penibil.
Vă mai amintiţi cum contesta Laszlo Tokes interviurile sale (tot) din presa italiană şi cum promitea că va da în judecată respectivele publicaţii?
N-a făcut-o niciodată. A pretins doar că i s-au răstălmăcit cuvintele. Şi ideile.
În acelaşi mod procedează acum dl. Roman.
Ameninţat cu cererea de retragere a imunităţii parlamentare de către Guvern, declară rituos la Constanţa: "Această afirmaţie (că guvernul este format din naţionalişti, comunişti şi fascişti) este mincinoasă şi de fapt se încearcă o intimidare a militanţilor F.S.N. şi a tuturor oamenilor politici, ce îndrăznesc să-şi exprime liber opiniile".
Trecem peste contradicţia dintre termeni (dacă e mincinoasă, atunci înseamnă că nu s-au exprimat liber opiniile. Iar dacă s-au exprimat, nu e mincinoasă), pentru a ajunge la "nuanţarea" care a scăpat ziariştilor italieni: Guvernul nu e format, e doar sprijinit de cei în cauză ?

Domnul Petre Roman este un om politic redutabil.
A dovedit-o recent prin talentul cu care a montat, "senzaţionalul scandal al corupţiei".
A dovedit că ştie să lovească când îşi prinde adversarul cu garda descoperită ?
Dl. Roman are însă un mare defect, ce-i poate fi fatal, ca om politic: nu ştie să încaseze! Cu eleganţă.
N-a ştiut nici în septembrie '91, nu ştie nici în mai '93.

Octavian ANDRONIC                                                                                              

Astăzi - zi mondială fară tutun!
ROMÂNI: NU VĂ MAI RĂMÂNE DECÂT... RĂBDAREA!

 

 

 

UN DOCUMENT APOCRIF?

"DEZVĂLUIRILE" (REPUDIATE) ALE GEN. FLORICĂ!

Pe fondul perfecţionării activităţii de control, în ultima perioadă, de timp Garda Financiară s-a implicat în mod deosebit în depistarea, sancţionarea sau sesizarea, după caz şi în funcţie de competenţă a unor cazuri "tari" cu importante şi negative implicaţii în activitatea economică a ţării.
Fără îndoială că demascarea unor astfel de activităţi ilicite, în care sumele de bani puse în joc sunt deosebit de mari, a deranjat pe unii din mai marii Puterii care se aflau în mod direct sau indirect în spatele acestor activităţi.
Prezentăm, în cele ce urmează, câteva din acţiunile cu rezultate mai deosebite, organizate şi desfăşurate de Garda Financiară centrală în ultimele 2—3 săptămâni, înainte de eliberarea din funcţie a conducerii.

1. - Urmare unor aspecte desprinse din efectuarea de controale repetate de zi şi de noapte, a unor pânde.organizate de comisari ai Gărzii Financiare centrale pe şoseaua Chitila asupra mijloacelor auto ce transportau mărfuri, în ziua de 19.03.1993 a fost surprins un transport cu 1.648 baxuri X 50 cartuşe ţigări LM efectuat pentru SC MINOLA SRL Bucureşti (al cărui patron este fostul ofiţer de securitate, TÂRDEA PAUL PETRE) pentru care nu s-a putut dovedi provenienţa lor legală.
Prin extinderea controlului la Agenţia ROMTRANS Chitila, s-a constatat că mărfurile respective făceau parte dintr-un lot de 3.440 baxuri X 50 cartuşe ţigări LM şi 920 baxuri ţigări BOND care au fost importate de ROMTRANS SA şi cesionate (vândute) către SC UZGAR SRL Bucureşti.
Menţionăm că, deşi, din avizele de expediere şi fişele de magazie ale SC ROMTRANS SA rezultă că întreaga cantitate de ţigări a fost expediată către SC UZCAR SRL, comisarii Gărzii Financiare au mai depistat la magazia B 6 — Agenţia ROMTRANS Chitila o cantitate de 141 baxuri X 50 cartuşe ţigări BOND, marfă care a fost sigilată şi confiscată.

Controlul efectuat la sediul SC ROMTRANS SA a scos în evidenţă următoarele aspecte :
— în perioada ianuarie - martie 1993, SC ROMTRANS SA a importat cantităţi însemnate de mărfuri, (cafea, ţigări, bere), care au fost livrate unor societăţi, (AL NAORAŞ, AL NESR, UZCAR, MARINO) în baza unor contracte de "cesiune", în care se stipulează că SG ROMTRANS SA, cedează către cumpărători o dată cu rnarfa şi obligaţiile care-i reveneau în calitate de importator direct, respectiv plata accizelor şi ICM;
— aceste acte pentru "cesiune" de obligaţii s-au constituit ca un procedeu de eludare a legilor fiscale, deoarece o parte din societăţile către care s-au cesionat mărfurile nu au putut fi identificate la sediile sociale declarate, iar altele sunt societăţi "fantomă", nefiind înregistrate la Oficiul Registrului Comerţului (SC AL NAORAS SRL).
— însemnate cantităţi de mărfuri (bere, cafea, ţigări, whisky) au fost expediate de SC ROMTRANS SA către SC TRANSATLANTIC SHIPING AND TRADING SRL, cu titlul de protocol.

Faţă de aceste aspecte, pe lângă confiscarea de către Garda Financiară a cantităţilor de 1.648 baxuri ţigăr LM şi 141 baxuri ţigări BOND, a fost sesizată Direcţia generală a finanţelor publice şi a controlului financiar de stat Bucureşti, în vederea stabilirii modului de calcul şi virare la bugetul administraţiei centrale de stat a ICM-ului şi accizelor pentru mărfurile importate de SC ROMTRANS; cazul a fost transmis şi Procuraturii municipiului Bucureşti pentru infracţiunile de deturnare de fonduri, abuz şi neglijenţă în serviciu în sarcina unor cadre de conducere din SC ROMTRANS SA.
În legătură cu acest caz a făcut intervenţii, interesându-se direct şi solicitând informare scrisă ministrul finanţelor Florin Georgescu. De asemenea, sub diverse pretexte şi invocând competenţe asupra cauzelor penale, în timpul verificărilor - deci anterior finalizării dosarului de către Garda Financiară - organe din Direcţia Economică a IGP ne-au cerut "lămuriri" (dl. lt. col. Sorescu a afirmat că aşa ar fi dispus dl. gl. Voicu Costică)

Nemijlocit asupra cazului s-a interesat dl. secretar de stat Gorcea Corneliu din Ministerul Finanţelor.
Extinzând verificările, s-a stabilit că asociaţii SC MOND-I-COM SRL, Abdul Malik şi Turcanu Ion, care foloseau la bunul plac ştampila furnizorului şi întocmeau astfel facturi acoperitoare, au scos prin Vama port Constanţa, în lunile februarie-martie 1993, un număr 12 transconteinere folosind ca metodă întocmirea de facturi pe nume SC ZAKZOK SERV — IMPEX SRL ca importator, apoi emiteau pentru cantităţi de marfă respective alte facturi de intrare cu antetul şi ştampila unor societăţi, cu scopul de a se sustrage de la plata accizelor.
Sunt în curs de stabilire obligaţiile fiscale (accizele) datorate bugetului de stat, care se estimează la suma de 375 mil. lei, la care urmează a se calcula dobânzile aferente, până în momentul efectuării operaţiunilor de plată.

Pentru asigurarea recuperării la bugetul statutul a sumelor datorate de societăţile implicate în evaziunea fiscală, s-au luat următoarele măsuri:
— s-au blocat operaţiunile de plăţi din conturile societăţilor ZAKZOK SERV-IMPEX SRL şi MOND-I-CdM SRL.
— s-a confiscat marfă în valoare de cca 300 mil lei de la MOND-I-COM SRL.

Pentru aspectele privind întocmirea şi folosirea unor documente (facturi) false, vor fi sesizate organele de Procuratură.
În această speţă s-a reţinut declaraţia verbală a patronului Turcanu Ion din care rezultă că implicaţiile afacerii cu importul de ness sunt deosebite, participarea fiind şi a unor personalităţi marcante din FDSN, precum şi a unor "vârfuri" din poliţie.

3. — În perioada 16.03. — 12,04.1993, s-au efectuat controale la SC TEHNOUTILAJ SA şi la societătile la care aceasta, participă constituirea capitalului social; precum şi la SC.CRETU '91 SRL rezultând, o serie de aspecte de mare gravitate, ce contravin prevederilor legale.
Astfel, dl. Creţu Constantin directorul SC TEHNOUTILAJ SA este asociat ca persoană fizică la 11 societăţi comerciale, la care SC TEHNOUTILAJ SA participă cu diferite cote la constituirea capitalului social, fiind în acelaşi timp unicul asociat al SC CRETU '91 SRL.

Acest fapt stă la baza tuturor abuzurilor şi ilegalităţilor constatate pentru care s-au luat următoarele măsuri :
—sesizarea Procuraturii municipiului Bucureşti pentru comiterea infracţiunii prevăzută la art. 206 din Legea 31/90, respectiv incompatibilitatea funcţiei de director a d-lui Cretu Cortstantin la SC TEHNOUTILAJ SA cu cea de asociat la SC TEHNOUTILAJ IMPEX SA, SC TEC '92 SA şi SC TEHNOCOM IZVOR SRL, toate aceste societăţi derulând relaţii contractuale directe.
— s-a mai sesizat Procuratura pentru infracţiunea de nerespectare a dispoziţiilor privind operaţiunile de import la art. 3 Cod penal, săvârşită de către unicul asociat al SC CRETU '91 SRL;
— tot la Procuratură s-a înaintat sesizarea referitoare la faptul că dl. Cretu Constantin a săvârşit daune SC TEHNOUTILAJ SA privind abuzul în serviciu si deturnarea de fonduri;
— au fost înaintate Procuraturii municipiului Bucureşti dosarele referitoare la SC I VOLTEH PRODCOM SRL şi SC CESIT IMPEX SRL, ambele constituite cu capital social mixt de stat
(SC TEHNOUTILAJ SA), şi privat (dl. Creţu Constantin şi alte persoane fizice angajate la SC TEHNOUTILAJ SA), pentru începerea activităţii comerciale înaintea depunerii integrale a capitalului social;
— pe lângă acestea, la SC TEHNOUTILAJ SA au fost constatate abateri de laprevederile legale cum ar fi depăşirea plafonului maxim pentru plăţi în numerar pentru persoane juridice, vânzarea preferenţială a unor chioşcuri metalice fără îndeplinirea condiţiilor legale şi adjudecarea prin licitaţie. Pentru aceste fapte, de natură contraventională s-au aplicat amenzi în valoare de 1.000.000 lei.

Devenind proprietara blocurilor P2 şi P2A din ansamblul Panduri — Tudor Vladlmirescu, ca urmare a cedării prin transfer cu plată de către Regia Autonomă IMOBILIARA, SC TEHNOUTILAJ SA (reprezentată prin directorul general Creţu Constantin), a trecut 1a vânzarea pe bază de contract a spaţiilor, unor firme şi persoane, între care:
— SC AGRAR IMPEX — 7 apartamente (un spaţiu la parter, două spaţii la etajul l şi tot etajul 2 din blocul P.2.A), iar pentru directorul general al acestei societăţi, TRIŢĂ FANIŢĂ, un apartament de la etajul 5.
— SC BUCUREŞTI BERLIN — toate cele 4 apartamente de la etajul 3, din blocul P.2, iar patronilor acestor firme, FEIG SANDU şi OLTEANU ROMULUS VASILE, câte 3 apartamente la etajul 6 şi respectiv 8 ale aceluiaşi bloc.
Pe lista cumpărătorilor, cu contractul nr.41 din 28.04.1993, pentru spaţiul nr. 35 din blocul P. 2. A, figurează şi d-na Andronic Mariana Ovidia, soţia redactorului şef de la ziarul LIBERTATEA.
Este evidentă legătura Triţă Făniţă — Bucureşti-Berlin — Libertatea şi "alţii".

4. — În urma controlului efectuat în zilele 8, 9 şi 14 aprilie, a.c. la SC ELECTRONICA SA din Bucureşti, s-a constatat că în urma dispoziţiei directorului societăţii Gavriliu Mircea Mihai şi a Consiliului de Administraţie s-au practicat preţuri de vânzare cu ridicata peste nivelurile maxime de preţ stabilite prin hotărâri ale Guvernului. Astfel, au fost vândute 1.352 televizoare alb-negru SPORT, SIRIUS, OLT şi DIAMANT.
Pentru aceasta, s-a luat măsura ca sumele încasate necuvenit, prin practicarea de preţuri peste nivelul negociat şi aprobat, să fie făcute venit la bugetul statului, dispunându-se în acest sens ca termen de 7 zile să fie virată la buget suma de 10.123.120 lei.
Faptele petrecute având caracter infracţional, a fost sesizată Procuratura municipiului Bucureşti. Din datele pe care le deţinem, neconfirmate încă, rezultă că importante cantităţi de televizoare, au fost livrate în condiţii ilegale de preţ, (mai mare sau mai mic) către diferite firme în spatele cărora se află reprezentanţi ai Puterii, cu afectarea intereselor capitalului de stat.

5. — Urmare unor pânde şi control de noapte, în data de 13/14 aprilie 1993 la SC ALMA INTERNATIONAL SRL din Bucureşti, str. Popa Tatu nr. 39, sector 6, a fost depistată cantitatea de 793 baxuri întregi cu 500 pachete şi 45 cartuşe a 10 pachete ţigări KIM, a căror provenienţă, a fost justificată de dl. Naasan Al Mansour — director al societăţii — cu factura nr. 260/13.04.1993 emisă de SC WEBO SRL Bucureşti.
Extinzându-se controlul la SC WEBO SRL a rezultat că această societate nu a importat sau comercializat de la înfiinţare şi până în prezent nici un fel de ţigări, iar factura şi chitanţele prezentate cu ştampilele WEBO SRL sunt false, nefiind emise de societatea respectivă, ştampila folosită fiind diferită de cea existentă la sediul firmei.
Pe lângă acestea, din notele explicative ale directorului firmei SC ALMA INTERNATIONAL SRL şi casierei, a rezultat că în perioada 7-13.04.1993, nu s-a emis de societatea respectivă nici o factură de vânzare sau chitanţe; din verificările făcute în ziua şi noaptea de 14 aprilie au fost găsite în tomberoanele de gunoi din curtea societăţii, facturi de vânzare către diferite societăţi comerciale emise de SC ALMA INTERNATIONAL SRL cu mărfuri ce fac obiectul său de activitate.
În urma controlului, printre documentele SC ALMA INTERNATIONAL SRL au fost găsite 11 facturi în alb, necompletate, pe care erau aplicate ştampile de la două societăţi: MAVI EXPORT IMPORT Bucureşti şi MARINA SHIPING SRL Constanţa.

Faţă de aceste constatări s-au luat următoarele măsuri:
— sesizarea Procuraturii municipiului Bucureşti pentru infracţiunile de fals şi uz de fals prevăzute de Codul penal art. 289, 291, precum şi art. 40 din Legea 82/1991;
— confiscarea ţigărilor respective în valoare de 147.900.000 lei;
— aplicarea de amenzi contravenţionale de 1.050.000 lei pentru comercializare de mărfuri fără documente de provenienţă şi efectuarea de plăţi şi încasări în numerar peste limita de 250.000 lei stabilită de lege, între persoanele juridice.
Patronul arab al SC ALMA INTERNATIONAL SRL a făcut afirmaţii verbale în faţa comisarilor, care realizau controlul, din care rezulta că în afacere participă persoane importante din FDSN şi poliţie.
De altfel, chiar a doua zi după confiscarea mărfurilor, în sediul Gărzii Financiare centrale a venit lt. col. Sorescu din IGP Direcţia Economică, care s-a interesat de acest caz.

6. — Au fost depistate o serie de ilegalităţi privind importul unei cantităţi de 288.000 cutii ness AMIGO prin firmele MERCATOR (al cărei patron este fostul ofiţer de securitate Anghelache), PASPARTOUT şi AGRAR IMPEX SRL (director general Triţă Făniţă), care în complicitate cu arabi care au constituit firme fantomă, au favorizat şi realizat evaziuni fiscale de cca. 200.000.000 lei. Verificările erau în curs de realizare.
Prin antrenarea comisarilor în alte acţiuni de control, după schimbarea conducerii Gărzii Financiare, verificarea acestui caz nu a mai fost continuată.

II. Alte cazuri instrumentate în trim. I din 1993.

1. SC ANA ELECTRONIC SRL, constituită ca societate mixtă cu capital mixt româno-francez a importat subansamble (SKD) ale unor produse electronice (TV, video, cuptor cu microunde, casetofoane ş.a.) pe bază de contracte cu firma SAMSUNG, care erau asamblate, până la stadiul de produs finit, pe baza unui contract de prestări servicii de către SC FEA SA. Comercializarea produselor finite se făcea "en gros" şi "en detail" de către SC ANA ELECTRONIC SRL. Pe baza declaraţiilor reprezentanţilor SC ANA ELECTRONIC, cum că importul subansamblelor electronice se încadrează în prevederile Legii nr. 35/1991. art. 18, invocându-se desfăsurarea unor activităţi de producţie, importurile respective au fost scutite de plata taxelor vamale aferente.
S-a stabilit că activitatea în cauză — în ce priveşte SC ANA ELECTRONIC SRL — nu este productivă, punct de vedere însuşit şi de Direcţia juridică, Direcţia generală a impozitelor indirecte şi Direcţia generală a bugetului de stat din Ministerul Finanţelor. În scopul, valorificării acestor constatări, potrivit competenţelor legale prin adresele nr. 317196 şi 317197. din 29 ianuarie 1993, au fost sesizate Direcţia generală a vămilor şi respectiv Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti.
Fără să răspundă concret, Direcţia generală a vămilor, în adresa nr. 2164 din 1 martie 1993 ne-a comunicat că a transmis concluziile rezultate din verificările întreprinse Direcţiei juridiee din Ministerul Finanţelor.
De la DGFPCFS Bucureşti nu s-a primit, nici o comunicare.
În legătură cu procedeul de ambalare şi comercializare a televizoarelor, s-a constatat, că din dispoziţia reprezentantului SC ANA ELECTRONIC SRL, în atelierul din cadrul SC FEA SA senzorii pentru telecomandă erau demontaţi (dezlipiţi) de pe module, televizoarele fiind comercializate fără senzor şi telecomandă, cu toate că în prospectul ce le însoţea la vânzare este prevăzută şi funcţia de telecomandă de la distanţă.
Ulterior, senzorul şi telecomanda se poate obţine de la o altă firmă (căreia SC ANA ELECTRONIC SRL i le-a vândut), după achitarea pieselor şi a operaţiunilor de montare.
Operaţiunea are scopul vădit de a se eluda prevederile legale, în sensul diminuării impozitului pe circulaţia. mărfurilor aplicat vânzărilor (10% în loc de 40%), rezultând o afectare gravă a cuantumurilor încasărilor la bugetul de stat.
Şi pentru acest aspect a fost sesizată DGFPCFS Bucureşti în scopul aplicării art.12 şi 15 din HG 779/1991 şi a Ordonanţei nr. 5/1992.
Un "ciudat" lanţ tranzacţional a fost depistat ca efectuat în ziua de 30 septembrie 1992, între firmele SC ANA ELECTRONIC (patron Copos Gheorghe), SC ANA CO SRL (patron Copos Cristina, soţia d-lui Copos Gheorghe) şi SC GENERAL NIC SRL, pentru aparate TV şi video în valoare de 252.085.000 lei, care s-au transmis cu titlu de proprietate numai în documente, în realitate, aparatele rămânând la SC ANA ELECTRONIC SRL. Scopul afacerii: aplicarea unor cote de impozit de 10% în loc de 40%, aşa cum se prevede în Ordonanţa nr. 5/27.02.1992, cu aplicare de la 1 octombrie 1992. Cazul a fost sesizat Procuraturii Generale sub nr. 317195, din 29 ianuarie 1993. apreciindu-se că sunt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art. 194 pct. 5 din Legea nr.31/1990, privind societăţile comerciale.
Pentru rezolvarea favorabilă a acestui caz a intervenit la comisarul general, dl. Viorel Hrebenciuc, secretarul general al Guvernului. După finalizarea controlului de către Garda Financiară şi sesizarea Vămii, Procuraturii şi organelor de control financiar, în mod vehement a intervenit domnul ministru al finanţelor Florin Georgescu, care i-a cerut secretarului de stat Ioan Mihai Popa din Ministerul Finanţelor — directorul Direcţiei juridice şi contencios din minister — să analizeze el cazul. Aşa se explică faptul că adresa Direcţiei generale a vămilor, ca răspuns la problemele ridicate de noi a fost transmisă Direcţiei juridice din Ministerul Finanţelor şi nu Gărzii Financiare.
Deţinem informaţii — care nu au mai putut fi exploatate — din care rezultă că SC ANA ELECTRONIC SRL a vândut televizoare color Ministerului de Interne (cca. 80 buc), la preţuri mult inferioare celor pe care le practică în mod curent.

2. Societatea comercială MACONS & Co SA cu ultimul sediu în Calea 13 Septembrie 192, sector 5, constituită din 7 acţionari români şi 2 cetăţeni străini, are ca obiect de activitate comerţul exterior şi construcţiile civile şi industriale.
Conform actului adiţional la contractul de societate autentificat de Notariatul sectorului 2 sub nr. 3177/10.02.1993 şi înregistrat la Registrul comerţului la 16.02.1993, partea străină s-a retras din societate. Din bilanţul la 31.12.1992, rezultă că din totalul veniturilor de 1.263.992 mii lei. 61,8% provin din activitatea comercială şi numai 38,2% din activitatea de construcţii. Având în vedere faptul că SC MACONS & CO SA înregistrată sub nr. J.40/3625/30.05.1991, nu şi-a reflectat în evidenţa contabilă, obligaţiile fiscale privind virarea impozitului pe profit, cum spun precizările din adresa nr. 116993/21.01.1992 a Direcţiei generale a impozitelor directe din Ministerul Finanţelor, cazul a fost sesizat Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Bucureşti (adresa 317474/16.04.1993), pentru atragerea la buget a impozitului pe profit, conform prevederilor Legii 12/1991. (Legea 35/1991 nu mal poate opera deoarece societatea a rămas numai cu capital românesc).
Erau în curs de verificare aspecte privind modul de cesionare a unor acţiuni cu implicarea directă a d-lui Anghelescu Mircea — fost ministru al sportului, d-nei Marcu Anca Steliana — rudă apropiată a d-lui gl. mr. Marcu — prim adjunctul directorului SRI, d-lui Cârlău Răzvan Radu —despre care informaţiile obţinute arată că ar fi fost semnat în fals în unele acte ale societăţii, d-lui Maşu Ştefan şi d-nei Bogdan Angela.
De asemenea, urmau să se valorifice datele privind construirea sau amenajarea unor construcţii în condiţii ilegale şi aspectul înregistrării şi decontării lucrărilor pentru fostul parlamentar Mircea Vaida, fostul ofiţer de securitate, fost ministru, actual antrenor Cornel Dinu şi fostul fotbalist Mircea Sandu.

3. Din controlul efectuat la ESON PROD COM EXIM SRL, societate cu obiect vast de activitate, de la editare, tipărire, difuzare şi comercializare de ziare, reviste, cărţi şi operaţiuni de import-export, construcţii civile şi industriale, în ţară şi străinătate, transporturi interne şi internaţionale, cu un capital social la înfiinţarea de 1,5 milioane lei prin aportul a şase asociaţi, între care d-na Andronic Mariana Ovidia — soţia redactorului şef de la ziarul LIBERTATEA — au rezultat o serie de abateri pe linia organizării şi conducerii evidenţelor contabile.
De asemenea, s-a reţinut că societatea îşi desfăşoară activitatea într-un spaţiu — declarat ca sediu social — în str. Londra 30, pe baza contractului de închiriere nr. 287527/14.05.1992 , U.M. nr. 05060/G aparţinând SRI. Numărul încăperilor închiriate de la SRI este de 50, în suprataţă de 1.024 m.p., structurate potrivit contractului pentru activităţi administrative, dependinţe şi terase. La acestea se adaugă grădina aferentă clădirii, în suprafaţă de 351 mp. Chiria lunară prevăzută este de 182 lei/m.p., iar valoarea de inventar a imobilului este stabilită la 1.854.246 lei. Asupra cazului a fost informat operativ şeful Direcţiei Financiare a SRI, urmând ca în continuare să se clarificeaspectele privind conducerea evidenţelor şi pe această bază verificarea achitării obligaţiilor fiscale faţă de stat de către SC ESON PROD COM EXIM SRL, precum şi legalitatea actului de închiriere a clădirii.

4. Controlul efectuat la SC ELON SRL şi SC CAROM SA Oneşti, jud. Bacău, a reţinut numeroase abateri de la legislaţia în vigoare cu deosebit de grave implicaţii financiare. Astfel la sodietatea mixtă româno-americană ELON SRL Oneşti, statutul şi contractul de societate au fost modificate pentru avantajarea partenerului străin şi fără respectarea proporţiei între capitalul în numerar (40%) şi cel în natură (60%), capitalul social depus în numerar reprezentând cca 4% din total, pentru fiecare asociat. Capitalul social al partenerului american a fost supraevaluat prin transformarea sumelor în dolari, la un curs valutar mai mare decât cel existent la data când trebuiau depuse ; predarea unor tehnologii fără evaluarea acestora (5 tehnologii în valoare de 142 milioane lei) ; programarea arbitrară a unei tehnologii în două părţi, pentru a se dubla valoarea ; predarea unei pseudotehnologii pentru obţinerea cetonei zmeurei, în valoare, de 94 mil. lei, pentru care s-a încercat substituirea cu o a doua variantă la fel de neaplicabilă. În acelaşi timp capitalul părţii române reprezentate de SC CAROM SA Oneşti, a fost subevaluat, prin necuprinderea în valoarea instalaţiilor a unor lucrări efectiv executate (exemplu : instalaţiile pentru obţinerea cetonei zmeurei, înregistrată în capitalul social de 62 mil. lei, în loc de 95 mil. lei, diferenţa de 33 mil. lei reprezentând legăturile tehnologice); nepredarea pentru înregistrarea în capitalul social a instalaţiei de purificare avansată a acetofenonei — în valoare de 62 mil. lei — neevaluarea utilajelor şi instalaţiilor de către organisme de specialitate neutre.
Din cele 5 tehnologii evaluate la 142 mil. lei, numai tehnologia pentru aldehidă C. 16 (în valoare de 2 mil. lei) este aplicabilă efectiv, celelalte patru implicând fabricarea de materii prime şi materiale care nu au fost aduse de partenerul străin, deşi şi-a asumat în scris această obligaţie.
În evidenţa contabilă a SC ELON SRL, participarea la capitalul social este: SC CAROM SA - 48,6% şi ELAN INTERNATIONAL INC (SUA) -51,4%, dar pe baza contribuţiei efective (care ar fi trebuit să stea şi la repartizarea profitului) proporţiile sunt mult diferite: 84,60% şi respectiv 15,4%.
Întreaga activitate a fost subordonată partenerului străin, astfel că desfacerea produselor s-a realizat prin firme satelit constituite de societatea americană, ca de exemplu GEROEL SRL, ELCO AUTOMATIC SRL, RAFAEL INTERNATIONAL SRL s.a....
SC CONCEPŢIA SRL Oneşti, la care unic asociat şi salariat e Sfartz Pinciu, fost şef serviciu proprietar la SC CAROM SA până în februarie 1991, a primit de la SC CAROM SA cca. 19 mil. lei pentru proiecte executate de personalul compartimentului de proiectare a unor secţii şi servicii din cadrul SC CAROM SA (cca. 75 salariaţi), utilizându-se materiale şi utilaje CAROM chiar planşe, desene, cărţi ISCIR existente în biblioteca tehnică a acesteia pe baza aprobării date de directorul Anastasiu Valentin şi directorul tehnic Lupu Mihai de la SC CAROM SA.
Studii şi proiecte au mai fost comandate d-lui Uzunov Cătălin, salariat la AEROQ Bucureşti (tatăl acestuia este Uzum Constantin — primarul Oneştiului, membru în Consiliul de Administraţie al SC CAROM SA) şi d-lui Vinţan Horia, asociat la SC PROIECT SRL (salariat la SC CAROM SA şi fiul directorului tehnic al SC CAROM SA — Vinţan Lucian).
Din dispoziţia directorului general Anastasiu Valentin a fost dezmembrată o secţie de frig a SC CAROM SA pentru remontarea în incinta SC ELON SRL, fără documente, iar cheltuielile ocazionate de aceste operaţiuni — 8,735 mil. lei — au, fost înregistrate pe cheltuielile de regie ale unor secţii din SC CAROM SA.
La rândul său, directorul tehnic Vinţan Lucian a dispus preluarea unei staţii de călători (proprietatea Primăriei Oneşti) şi transformarea acesteia într-un magazin de desfacere.Amenajarea magazinului s-a făcut prin utilizarea unor mijloace fixe şi materiale ale SC CAROM SA, fără documente (2 rezervoare) de 50 şi respectiv (?)mc, 250 mc betoane, 3,5 mc material lemnos, 20 m geam tras ş.a.) în valoare de 7.786.271 lei. Acest obiectiv a fost realizat cu intenţia de a fi vândut, ca un activ disponibil, inginerului Vinţan Horia (directorului tehnic) care s-a ocupat nemijlocit de aceste lucrări, a menţionat că materiale în valoare de 265 mii lei dintr-un total de (?) mii lei, livrate pentru amenajarea magazinului de SC GEROM SA Buzău, au fost montate la acest obiectiv, luând o destinaţie necunoscută.
Solicitând să nu transmitem dosarul la procuratură, secretarul general al Guvernului, Victor Hrebenciuc, a cerut acest lucru comisarului general Gheorghe Florică, sunând de mai multe ori pe firul "scurt". Mai mult, a cerut să i se prezinte materialul, fapt pentru care, aşa cum a solicitat, la cabinetul său s-au prezentat dl. general Gheorghe Florică şi comisarul şef secţie Bacău, Albu Pavel.
Cu toate intervenţiile şi chiar ameninţările d-lui Hrebenciuc, cazul a fost sesizat organelor de procuratură.

5. Cu ocazia unui control, efectuat pe căile de acces înspre capitală, au fost depistate două TIR-uri cu numerele de înmatriculare 23-B-5334 şi 21-CT-5461, care transportau ţigări CAMEL şi MONTE CARLO, care nu erau însoţite de documente justificative, care să probeze provenienţa şi destinaţia mărfurilor.
Din notele explicative ale şoferilor a rezultat că aceştia au fost contactaţi în portul Constanţa de un cetăţean cu numele ARAFAT, propunându-li-se efectuarea unor transporturi de ţigări, la Bucureşti, ca destinaţie, fiindu-le indicată parcarea din zona PECO Pantelimon unde să fie aşteptaţi de alte persoane pentru a li se preciza locul de descărcare.
Verificările efectuate la vama Constanţa au reţinut, un întreg lanţ de inadvertenţe şi neconcordanţe care au condus la concluzia că deliberat s-a procedat astfel, urmărindu-se sustragerea de la achitarea obligaţiilor fiscale către stat. Astfel una din declaraţiile vamale de import purta urmele unor modificări peste notaţiile anterioare, iar o altă declaraţie vamală de import era înregistrată printre rânduri în evidenţa vamală. De asemenea, declaraţia vamală de import 2/6898 pentru ţigări CAMEL era datată cu o zi după oprirea şi controlarea autocamioanelor care se aflau deja la Bucureşti, iar din avizele de expediţie a rezultat că mărfurile erau destinate firmei ARAFAT din Constanţa, cu toate că, după cum am mai arătat, ele au fost găsite cu ocazia controlului la Bucureşti, mai mult, SC NUAIMI care era trecutş la rubrica "importator" în declaraţiile vamale pentru ţigările MONTE CARLO nu a putut fi depistată la adresele indicate în documentele oficiale, iar SC ESPERANDO SRL care apare ca destinatar al mărfurilor nu era înregistrată ca societate comercială la Registrul Comerţului.
Cele 492.500 pachete ţigări MONTE CARLO şi 213.500 pachete ţigări CAMEL au fost confiscate iar ulterior (la 15.03.1993) valorificate prin licitaţie de către organele financiare, contra sumei de 198.020.000 lei care s-a făcut venit la bugetul statului. Cazul a fosit sesizat în scris Direcţiei generale a vămilor, care prin adresa nr. 163636/25.01.1993, sub semnătura domnului director general adjunct Gheorghe Bădescu ne-a comunicat că s-a efectuat cercetarea solicitată şi vor fi luate măsuri de sancţionare a lucrătorilor vamali, urmând să ni se aducă la cunoştinţă, "cât mai urgent detalii şi lamuriri". Până la data de 21.04.1993 acestea nu ne-au fost transmise. Având în vedere gravitatea cazului, a fost informat în scris, în două rânduri, domnul ministru Florin Georgescu, cu propunerea de a dispune o întrunire de factori de răspundere din Ministerul Finanţelor în scopul de a se găsi şi stabili metodele şi mijloacele necesare pentru eradicarea fenomenelor de eludare a legilor fiscale şi a reglementărilor vamale. Acestei propuneri nu i s-a dat curs, ministrul finanţelor nu şi-a manifestat punctiul de vedere prin rezoluţie scrisă, mulţumindu-se să transmită verbal comisarului general să aplice legea.
De menţionat că după confiscarea ţigărilor, cetăţeanul libanez YOUNES HUSSEIN MOHAMAD, patronul SC BAEOMETIC IMPEX SRL, s-a adresat în scris conducerii Gărzii Financiare afirmând că este proprietarul mărfii, invocând relaţii comerciale şi financiare cu SC TAFGA PRODCO IMPEX SRL, societate comercială care nu apare în circuitul economic parcurs de mărfuri până în momentul controlului. Având în vedere probele acumulate în dosarul cauzei, nu s-a putut da curs favorabil solicitării formulate de a i se da marfa.
În legătură cu acest caz, în sensul de a se soluţiona prin predarea ţigărilor către YOUNES HUSSEIN MOHAMAD s-a manifestat şi intervenţia telefonică, pe firul "scurt" a d-lui gl. mr; Voicu Costică, locţiitor al şefului Inspectoratului general al Poliţiei.
La data de 12 ianuarie 1993, domnul general maior Gheorghe Florică — şeful Gărzii .Financiare — a fost chemat la sediul Camerei Deputaţilor de către dl. Ionel Roman, care a sugerat reanalizarea situaţiei şi rezolvarea ei în beneficiul cetăţeanului libanez. La răspunsul verbal negativ al şefului Gărzii Financiare, s-a primit o adresă cu antetul Parlamentului României, sub semnătura d-lui deputat Ionel Roman prin care se solicită o "informare" referitoare la căzul prezentat de domnul HUSSEIN YOUNES, reprezentant al firmei BAEOMETIC IMPEX SRL Bucureşti. Sub nr. 316066 din 14.01.1993, s-a transmis domnului Ionel Roman informarea cerută şi în care, între altele se precizează: "Nu există nici o dovadă probatorie privind calitatea de proprietar asupra acestor mărfuri din partea SC BAEOMETIC IMPEX SRL, ţigările nefiind confiscate din patrimoniul acestei societăţi... În această situaţie, ţigările respective nu pot fi puse la dispoziţia domnului YOUNES HUSSEIN MOHAMAD...".
Perseverent în cauza sa, în ziua de 2 februarie 1993, dl. YOUNES HUSSEIN MOHAMAD —care a afirmat că nu ştie limba română, s-a prezentat la sediul Gărzii Financiare centrale, împreună cu un alt cetăţean străin care s-a recomandat "doctor George", pe post de traducător. Şi această tentativă făcută de dl. Younes de a intra în posesia ţigărilor confiscate s-a lovit de refuzul justificat, explicat în detaliu de către conducerea Gărzii Financiare. Cu această ocazie a rezultat că dl. YOUNES HUSSETN MOHAMAD a fost încurajat în acţiunile sale de un anume domn colonel Mureşan din Ministerul de Interne. UM 0215 care l-a însoţit atât la dl. general Costică Voicu (fiind prezent în cabinet, atunci când acesta l-a contactat telefonic pe dl. generat Gheorghe Florică) cât si la dl. deputat Ionel Roman. A mai reieşit că la această convorbire a participat şi d-na Bădescu (Roman) Iulia, în calitate de traducător.
S-a afirmat câ d-nii MUREŞAN şi YOUNES au avut mai mult întâlniri la restaurantul RIVIERA, care aparţine societăţii d-lui YOUNES.
Domnul "doctor George" a afirmat că într-un anumit context dl. colonel MUREŞAN i-a propus să încerce recuperarea ţigărilor oferind domnului general Gheorghe Florică "o atenţie substanţială".
Pe fondul unor neclarităţi şi inexactităţi publicate în presă în legătură cu "sugestia" domnului colonel Mureşan, şi ca urmare a unei discuţii telefonice purtate între dl. ministru de interne general George Ioan Dănescu şi dl. general Gheorghe Florică, la sediul Gărzii Financiare, s-a prezentat domnul colonel Rusu — la data respectivă şeful unităţii militare din care făcea parte domnul colonel Mureşan. Domnul Colonel Rusu şi-a notat toate aspectele şi faptele în cronologia şi realitatea desfăşurării lor, afirmând că va raporta ministrului de interne cazul privind implicarea domnului colonel Mureşan în "afacerea" HUSSEIN YOUNES. Nu se cunosc concluziile şi măsurile luate de conducerea Ministerului de Interne.
6. Controlul efectuat ca urmare a unor sesizări la SC ARCTIC SA Găieşti (fosta fabrică de fri- . gidere), a reţinut constituirea unei societăţi satelit, astfel:
SC ARCTIC COMTEL SRL înregistrată la Registrul Comerţului sub nr. J. 40/8876/16.08.1991 prin asocierea a două persoane juridice, ambele cu câte 50% aport la capitalul social: SC ARCTIC SA şi NETWORK GROUP HOLDINGS , cu sediul la Londra, între administratori fiind şi NOVOLAN TRAIAN, directorul general al SC ARCTIC SA.
Practic, SC ARCTIC COMTEL SRL îşi desfăşura activitatea în incinta SC ARCTIC SA, întreg personalul din serviciul desfacere al acesteia fiind angajat cu contracte de colaborare de SC ARCTIC COMTEL SRL. Nu exista spaţiu cu gestiune distinctă, iar la manipularea frigiderelor şi congelatoarelor se folosea dotarea tehnică şi personalul societăţii ARCTIC SA. De asemenea, nu exista contract de închiriere pentru spaţiile de depozitare folosite de SC ARCTIC COMTEL SRL.
Novolan Traian, director general şi Drumea Viorel, director comercial la SC ARCTIC SA aprobau în scris sub semnătură comenzile beneficiarilor SC ARCTIC COMTEL SRL, dirijând astfel livrările acestei firme în acelaşi timp cu aprobările pentru livrările către SC ARCTIC COMTEL SRL.
La data de 16.04.1992, societatea cu capital de stat SC ARCTIC SA a acordat un credit de 1 milion lei SC ARCTIC COMTEL SRL pentru cumpărarea de frigidere şi congelatoare de la SC ARCTIC SA, credit nerambursat până la data controlului.
Cu CEC-ul nr. A. 58-543276 din 10.07.1992, semnat de dl Novolan Traian în calitate de director general al SC ARCTIC SA, s-a achitat suma de 4 milioane lei firmei IMAGES-WORDS LTD pentru reclamă externă la televizoare color (?) şi frigidere, reclama care deşi trebuia sa apară în maximum 10 zile de la plată, nu a fost realizată.
Deşi, numai în două luni de activitate efectivă, prin aplicarea unui adaos comercial de 10% la preţurile de livrare, SC ARCTIC COMTEL SRL s-a înscris cu un profit net de 82.417.737 lei, până la data controlului nu s-au achitat obligaţiile stipulate prin contracte cu SC ARCTIC SA, respectiv 42.450.642 lei dar nici societatea cu capital de stat nu a solicitat suma respectivă.
Apreciindu-se că faptele săvârşite de domnii Novolan Traian — director general şi Drumea Viorel — director comercial la SC ARCTIC SA, întrunesc elementele constitutive ale infracţiunii "abuz în serviciu contra intereselor publice", cu adresa nr. 316269/24.02.1993 a fost sesizată Procuratura generală.
Aspectul nu a putut fi finalizat imediat după constatare din cauza intervenţiei d-nei Stolojan (soţia premierului în exerciţiu la data respectivă) care a venit la sediul Gărzii Financiare centrale şi a solicitat să închidem cazul. Sesizarea la Procuratură s-a făcut după plecarea d-lui Stolojan din fruntea Guvernului.
7. SC LUCKY DAY INTERNATIONAL IMPEX SRL din Bucureşti, str. Gl. Budişteami nr. 9, care a fost constituită în baza sentinţei civile nr. 524/2.02.1993 şi a fost înregistrată la Registrul Comerţului sub nr. J.40/4069/10.02.1993, desfăşura activităţi de "vânzare lozuri" din import SUA, în baza statutului societăţii, care prevede ca obiect şi "jocuri de noroc".
Conform HG 181/1.992 şi 486/1992 care reglementează activitatea de coordonare, avizare şi ates- : tare a jocurilor de noroc, precum şi prevederilor, HG 764/1992 care stipulează obligaţiaorganizatorilor de jocuri de noroc de a depune documentaţia necesară avizării şi atestării acestei activităţi până la data de 31.12.1992, rezultă că vânzarea lozurilor de către SC LUCKY DAY INTERNATIONAL SRL se face în condiţii care contravin reglementărilor în vigoare.
Merită subliniat şi faptul că din capitalul social total al acestei societăţi de 100.000 lei, aportul celor 3 asociaţi este de câte 20.000 lei pentru cetăţenii români Rădulescu Mihai şi Anghel Bogian şi de 60.000 lei (respectiv 125 USD la cursul zilei) pentru partea străină — LUCKY DAY INTERNATIONAL SRL. Deci cu 125 USD s-a constituit o societate mixtă, cu toate facilităţile de care poate beneficia privind scutirea de impozit pe profit, conform legislaţiei, o asemenea societate.
Dar, SC LUCKY DAY INTERNATIONAL IMPEX SRL nu a depus în termenul prevăzut documentaţia necesară pentru obţinerea avizului şi către Comisia de coordonare, avizare şi atestare a jocurilor de noroc din Ministerul. Finanţelor. Comunicarea nr. 74902/11.12.1992 a acestei comisii din care rezultă că "agentul economic Rădulescu Mihai a depus documentaţia în vederea avizării" priveşte persoana fizică în cauză şi nu o societate din care acesta face parte ca asociat, societate care de altfel nici nu fiinţa la data respectivă.
Precizăm că importul iniţial de lozuri a fost realizat tot ca persoană fizică şi nu ca persoană juridică.
Argumentele invocate de Departamentul veniturilor statului în adresa nr. 315.322/15.03.1993 semnată de domnul secretar de stat Corneliu Gorcea, conţin evidente elemente justificative de genul că "documentaţia a fost depusă în necunoştinţă de cauză, la Regia Autonomă LOTO-PRONOSPORT", şi că "dovada depunerii documentaţiei îi era necesară petentului pentru obţinerea dreptului de introducere în obiectul de activitate", al societăţii nou înfiinţate a activităţii de "jocuri de nproc". În realitate, după cum am mai arătat, societatea nu funcţiona, iar cererea şi respectiv răspunsul care atestă depunerea documentaţiei privesc persoana fizică Rădulescu Mihai. De altfel, societatea s-ar fi putut constitui legal, iar după obţinerea dovezii de depunere a documentaţiei, în baza adresei Comisiei de coordonare, avizare şi atestare a jocurilor de noroc ar fi putut solicita înscrierea de menţiuni privind completarea obiectului de activitate.
"Interesul" de a susţine că activitatea este desfăşurată de o firmă cu capital mixt şi nu de către o persoană fizică, rezidă din modul diferit în care se realizează impozitarea. În legătură cu activitatea SC LUCKY DAY INTERNATIONAL IMPEX SRL, Regia Autonomă a Loteriilor şi Pronosticurilor Sportive a sesizat Ministerul Finanţelor cu adresa nr. 107823 din 14.04.1993 arătând între altele că după ce a vândut pe piaţă serii de lozuri scrise în limba engleză şi evaluate în dolari SUA a căror convertibilitate se făcea în lei, în mod arbitrar şi incorect faţă de cetăţeanul jucător, a trecut la vânzarea de lozuri fabricate şi inscripţionate în limbă română şi evaluate în lei (200 lei).
Că la nivelul Ministerului Finanţelor se încearcă o "temporizare" a iniţiativei legislative în domeniul desfăşurării şi avizării activităţii jocurilor de noroc — deşi la Departamentul veniturilor statului funcţionează o comisie şi nu un secretariat tehnic pe această problemă — rezultă şi din adresa nr. 315017/29 ianuarie 1992 transmisă de dl. ministru al finanţelor Florin Georgescu, domnului ministru de interne gl. mr. George Ioan Dănescu.
Astfel, după ce invocându-se scopurile "evitării unor situaţii conflictuale" prin adresa respectivă se solicită "permiterea continuării activităţii de organizare a jocurilor de noroc" în unele situaţii.
În final se arată că "în cel mat scurt timp posibil Comisia de coordonare, avizare şi atestare a jocurilor de noroc va promova un proiect de act normativ în care vor fi reglementate toate aceste aspecte".
Au trecut 3 luni şi actul normativ nu a fost promovat, lăsându-se această activitate în condiţii de ambiguitate privind funcţionarea, cu evidente implicaţii negative asupra sumelor ce se cuvin drept obligaţii legale datorate bugetului statului.

În acest context trebuie menţionat şi faptul că pentru rezolvarea favorabilă a cazului SC LUCKY DAY INTERNATIONAL IMPEX SRL a intervenit telefonic pe firul "scurt" domnul contraamiral "Cico" Dumitrescu.


 

P.S. Din sublinierile operate de redacţie, cititorul poate constata lesne care a fost mecanismul utilizat pentru ca, pornind de la nişte nereguli reale, de mai mică sau mai mare anvergură, să fie "agăţaţi" cei cu care Florică şi "Evenimentul" au avut ceva de împărţit.