Publicat: 4 Noiembrie, 2016 - 09:56

Institutul Cultural Român de la Viena prezintă în data de 6 noiembrie, la Cabaret Voltaire din Zürich, reprezentațiile a două spectacole realizate după texte de Aglaja Veteranyi: spectacolul de tip one-man show 'Mamaia or Sadness Makes You Old' (regia: Ursina Greuel, distribuție: Robert Baranowski, prezentare introductivă: Jens Nielsen) de la ora 17.00 și spectacolul de tip one-woman show 'De ce fiebe copilul în mămăligă' (regia: Dana Paraschiv, distribuție: Edith Alibec) de la ora 18.15. Evenimentul este realizat cu sprijinul Matterhorn Produktionen (Basel) și Teatrul 7 (București).

'Mamaia oder Traurigkeit machen Dich alt' spune povestea unei mame de origine române care relatează despre fiica ei, oscilând între admirație și vanitate. Strălucirea și eleganța sunt prezente, la fel ca și tristețea și dorul. Repetat revin amintirile din perioada dictaturii și a exilului.

Robert Baranowski (n. 1981) a absolvit Facultatea de Teatru la Universitatea din Berna și Masterul de Actorie la Facultatea de Arte din Zürich. A jucat în spectacolele 'Für eine bessere Welt' (2009, regia Boris von Poser) și 'Gilgamesh' (2010, regia Joachim Schlömer). În 2010 a fost distins cu titlul de 'Cel mai bun actor' la Festivalul Internațional de Teatru și Film Skena up 2010. Robert Baranowski a jucat la teatrul Schauspielhaus Zürich în spectacolele regizate de Enrico Beelers: Stones, Apropos ... Käthchen mein Mädchen, Remember me și Weihnachtssalon.

Spectacolul 'De ce fierbe copilul în mămăligă' a avut premiera în luna martie 2016 la MUCCA — Munich Center of Community Arts. Povestea spectacolului este a unei familii de circ, care a fugit din România în timpul comunismului către Vest. Spectacolul conceput și jucat de Edith Alibec vorbește despre dor de casă, înstrăinare, izolare și dorința de 'a te realiza' în străinatate.

Edith Alibec (n. 1989), actriță și regizoare de origine română, locuiește din anul 2013 în Germania. A studiat la Universitatea Națională de Arte din București și la Academia Athanor din Passau — secția Teatru, Regie, Film. Începând cu 2013 realizează producția unor filme și spectacole de teatru.

Aglaja Veteranyi s-a născut în 1962 la București, într-o familie de artiști de circ. A cutreierat cu trupa nenumărate țări și s-a stabilit, în cele din urmă, în Elveția. Îndrumată de mama ei, care visa să facă din ea un star, a apărut pe scena mai multor varietéuri. A frecventat pentru câțiva ani un pension, apoi a studiat arta dramatică la Zürich, iar din 1982 și-a început cariera de actriță și de autor dramatic.

Împreună cu René Oberholzer a înființat trupa experimentală Die Wortpumpe (1993), iar, împreună cu Jens Nielsen, grupul teatral Die Engelmaschine (1996). În 1998 a primit o bursă de la Literarisches Colloquium Berlin. A publicat numeroase poezii în reviste literare și antologii din mai multe țări. În 1999 îi apare volumul de versuri Daruri — un dans al morților și romanul 'De ce fierbe copilul în mămăligă', tradus în mai multe limbi, pus în scenă la Teatrul Neumarkt din Zürich, în regia Katkei Schroth și distins cu premiul pentru Cea mai bună carte a anului (Zürich,1999), Premiul pentru literatură (Berlin, 2000) și premiul Chamisso (München, 2000).

La sfârșitul anului 2001, Aglaja Veteranyi a predat editurii germane DVA al doilea roman, Raftul cu ultimele suflări, care a apărut un an mai târziu. În plină afirmare creatoare, Aglaja Veteranyi se sinucide într-un spital din Zürich, în urma unei depreŹsii, la începutul anului 2002.

Cabaret Voltaire, spațiu istoric și cultural, a devenit o platformă europeană unde artele românești de expresie avangardistă au generat noi curente internaționale. Anul 2016 marchează centenarul lansării la Zürich, de către scriitorul român Tristan Tzara, a manifestului poetic DADA, în spațiul Cabaret Voltaire.

Institutul Cultural Român de la Viena