Publicat: 8 Aprilie, 2020 - 13:55
Share

Izolarea la domiciliu şi distanţarea socială, impuse de criza coronavirusului, pun persoanele vârstnice în dificultatea de a-şi procura bunuri de strictă necesitate, dar şi de a interacţiona cu alte persoane pentru păstrarea echilibrului psihic. În acest context, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială dedicată seniorilor din România, a înregistrat un număr dublu de apeluri zilnice din partea persoanelor vârstnice şi 384 de beneficiari noi.

Telefonul Vârstnicului este un proiect social al Fundaţiei Regală Margareta a României, iniţiat în urmă cu patru ani, ca soluţie la problema îmbătrânirii populaţiei, vizând creşterea calităţii vieţii persoanelor de peste 65 de ani.

În perioada 16 martie - 6 aprilie, numărul solicitărilor telefonice s-a dublat faţă de perioada anterioară, atingând în unele zile chiar 100 de interacţiuni cu persoane vârstnice. A crescut progresiv numărul apelanţilor noi, care solicită pentru prima dată sprijinul prin intermediul liniei telefonice speciale. Numărul total de apeluri primite în perioada menţionată depăşeşte 1.123 de interacţiuni, iar numărul de beneficiari noi a ajuns la 384 de persoane.

Mai mult de atât, pandemia de Covid-19 a modificat topul nevoilor exprimate de vârstnici, fiind puşi în faţa unor noi provocări pentru care caută soluţii în cercul lor social sau, în cazul celor singuri, în comunitate. Cumpărături livrate acasă, sprijin material, servicii practice la domiciliu, informaţii utile, sprijin moral şi consiliere psihologică sunt în topul motivelor pentru care seniorii au apelat în aceste zile la Telefonul Vârstnicului. Operatorii specializaţi în asistenţă socială şi psihologii echipei au răspuns cu suflet şi le-au oferit soluţii şi îndrumare.

"Înainte de pandemie, îi încurajam pe vârstnici să fie activi, îi direcţionam spre cluburi de seniori şi activităţi de voluntariat. Acum, însă, le găsim soluţii pentru a-şi rezolva de la distanţă problemele, direcţionându-i spre reţele de voluntari care asigură cumpărături la domiciliu sau diverse resurse disponibile în comunitatea lor. Le explicăm cum să îşi plătească facturile online sau de pe telefon ori îi sfătuim să apeleze la un vecin sau la o rudă de încredere - totul pentru ca ei să rămână în siguranţă în casă." a declarat Roxana Molocea, coordonator al proiectului Telefonul Vârstnicului.

Din totalul apelanţilor ultimelor săptămâni, 66% sunt femei. Când vine vorba de mediul din care apelează, 80% sunt din oraşe mari, inclusiv Bucureşti, ştiut fiind faptul că în mediul urban singurătatea este mai accentuată. Aproape jumătate dintre cei care au apelat la Telefonul Vârstnicului sunt oameni care locuiesc singuri (44%).

"Vă mulţumesc mult că m-aţi ajutat cu contactele pentru cumpărături! Foarte cumsecade voluntarul. Nu m-aş fi aşteptat ca un străin să mă ajute aşa mult. A avut răbdare să îi citesc toată lista, m-a şi sunat din magazin că nu mai este carne de la firma cerută de mine şi m-a întrebat dacă doresc de la alta", a precizat domnul Constantin, 96 ani, din Bucureşti.

Telefonul Vârstnicului - 0800 460 001 - poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08.00 - 20.00 şi sâmbăta între 08:00 - 16:00. Linia poate fi accesată şi de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situaţie dificilă în care se află o persoană în vârstă. De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 41.000 de interacţiuni telefonice, iniţiate de aproape 7.800 de apelanţi unici. Acest serviciu fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistenţă Socială din România la Gala Societăţii Civile din 2019.

Despre Fundaţia Regală Margareta a României
Fundaţia Regală Margareta a României este o organizaţie neguvernamentală care sprijină copii, tineri şi vârstnici prin intervenţii durabile, bazate pe schimbul de experienţă şi valori între generaţii. De-a lungul celor 30 de ani de activitate, Fundaţia a dezvoltat numeroase proiecte în domeniul educaţiei, dezvoltării comunităţii, societăţii civile, sănătăţii şi culturii, proiecte ce şi-au adus contribuţia la reînnoirea spirituală şi socială a României. Încă din anul 1993, Fundaţia a venit în sprijinul vârstnicilor din România prin programe menite să combată izolarea şi singurătatea şi să ajute la creşterea calităţii vieţii acestora, precum Fondul pentru Vârstnici, Seniorii Noştri, Clubul Seniorilor, Niciodată Singur, Campania Flori pentru Suflet, Telefonul Vârstnicului, Centrele Generaţii. Astfel, peste 180.000 de persoane vârstnice au primit sprijin din partea Fundaţiei de-a lungul timpului.

Tag-uri Geo: