Publicat: 23 Iunie, 2016 - 21:00

În baza prevederilor Legii transparenței decizionale, la solicitarea Fundației AlegRo (reprodusă mai jos), preocupată de monitorizarea proceselor de reglementare și a Consiliului Investitorilor Străini, din care fac parte marii producători de țigarete, la Ministerul Sănătății a fost organizată o dezbatere publică condusă (pe baza minutei prezentată la finalul știrii) de secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Răzvan Vulcănescu. Acesta a amintit că Executivul a înaintat Parlamentului încă de la începutul anului un proiect de lege identic cu cel care a fost supus dezbaterii publice, însă acesta nu a fost încă adoptat. 

"A fost o dorinţă a noastră de a parcurge toate procedurile parlamentare şi de a ne asigura de suportul Parlamentului în obţinerea tuturor avizelor şi un mod de a discuta cât se poate de transparent cu cei care trebuie să îşi exprime punctul de vedere. Din păcate, nu a reuşit proiectul legislativ să parcurgă ambele camere legislative şi să fie adoptat de către Parlament până la sfârşitul acestei sesiuni. Intervine data de 20 mai, la care ar fi trebuit să fie transpusă directiva europeană, motiv pentru care noi suntem nevoiţi să intervenim legislativ prin această ordonanţă de urgenţă. Imaginile, după cum foarte bine ştiţi, sunt prezente pe pachetele de ţigări nu numai în România, ci în tot spaţiul european de foarte multă vreme, nu este o reglementare nouă, ci doar anumite aspecte relativ recente care au fost introduse ca avertismente tocmai pentru a atrage atenţia asupra riscurilor care decurg din utilizarea produselor de tutun". 

Prețul plătit e prea mare. Adoptarea unei Ordonanțe de urgență pentru transpunerea Directivei tutunului este un gest neconstituțional. Semnalez Guvernului o greșeală de tehnică legislativă. Probabil că industria tutunului nu va ataca OUG la Curtea Constituțională, pentru că are nevoie de o lege, dar inițierea acestei OUG este o practică ce nu trebuie perpetuată”, a declarat dr. Sorin Paveliu, expert în sănătate publică, fost parlamentar, în cadrul unei dezbateri publice pe marginea recent inițiatului Proiect de ordonanță de urgență privind transpunerea Directivei tutunului, în condițiile în care un Proiect de lege cu un conținut similar a fost deja aprobat de Senat și se află în dezbaterea comisiilor Camerei Deputaților, care este for decizional.

Textul proiectului de Ordonanță prevede la articolul 24 că actul normativ poate fi modificat ulterior prin ordin de ministru, prin care Ministerul Sănătății să introducă în România pachetelele standardizate, măsură considerată de industrie drept excesivă, echivalentă confiscării mărcilor. „Nu este normal ca o ordonanță de urgență să prevadă posibilitatea ca o lege să fie modificată prin ordin de ministru. Acest text este împotriva tehnicii legislative”, a adăugat dr. Sorin Paveliu. De altfel, în timpul dezbaterii publice, a fost solicitată eliminarea acestui articol.

Celelalte cerințe formulate de reprezentanții companiilor de țigarete (BAT, JTI și Philip Morris) s-au referit la: necesitatea definitivării cadrului legislativ, inclusiv a normelor de aplicare a legii și prevederea unei perioade de tranziție de 90 de zile pentru adaptarea producției la noile cerințe; corelarea prevederilor legate de culoarea avertismentelor cu Decizia Comisiei (alb pe negru); corectarea definiției fumatului; regimul de publicitate pentru țigaretele electronice, care să nu fie mai drastic decât cel al țigaretelor clasice. Importatorii de trabucuri au susținut, la rândul lor ca, dat fiind volumul pieței din România, producătorii refuză să producă ambalaje individuale pentru fiecare trabuc în parte și că, cel mai probabil, aceste produse vor dispărea de pe piața legală.

Gilda Lazăr, director JTI, a notificat faptul că, prin modul în care este redactată Ordonanța, fără prevederea unor termene de adaptare a producției, care nu poate fi modificată peste noapte, Ministerul va crea prejudicii agenților economici : „dacă proiectul nu va prevedea o perioadă de tranziție pentru conformarea proceselor de fabricație, producția s-ar putea bloca, iar consumatorii vor opta pentru țigaretele de pe piața neagră. Incertitudinile în creștere generează prejudicii atât industriei de profil, cât și bugetului de stat, în condițiile în care managementul stocurilor este din ce în ce mai dificil, iar ANAF înregistrează deja fluctuații la încasările din acciza la țigarete”. 

În cadrul dezbaterii, au fost prezentate  și punctele de vedere ale Asociației Europene a Producătorilor de Ambalaje (ECMA) și ale companiilor multinaționale producătoare de ambalaje, care solicită, la rândul lor, acordarea unei perioade de timp pentru conformare. „Cererea previzionată de ECMA ca urmare a Directivei  Tutunului este de cel puțin 65.000 de unități. Pe baza discuțiilor cu furnizorii, capacitatea anuală este de aproximativ 100.000 de cilindri, iar dacă cererea este comprimată într-o perioadă scurtă, acest lucru va pune o presiune insuportabilă pe capacitatea disponibilă în Europa”. Conform punctului de vedere al Amcor Tobacco Packaging, transmis Ministerului Sănătății, „este important ca legiuitorii să înțeleagă că Directiva tutunului reprezintă o revizuire completă a design-ului ambalajelor, de o complexitate ridicată; în cadrul unui lanț de aprovizionare, numai termenele de livrare a materiilor prime și a utilajelor depășesc 30 de zile”.

Răspunzând întrebărilor presei, reprezentanta Ministerului Afacerilor Europene a arătat că proiectul de OUG a fost inițiat pentru a evita potențialul pericol ca România să intre în procedură de infringement. Ea a precizat însă că, până în prezent, nu a fost primită nicio notificare de la Comisia Europeană și că ar dura minimum patru luni de la primirea acesteia până când la emiterea unui aviz motivat din partea CE, urmat de trimiterea cazului către Curtea Europeană.

În acest context, reprezentanții industriei au remarcat că „ne temem de drobul de sare”: „cel puțin până la jumătatea lunii octombrie, România nu se află în pericol de a intra în  procedura de infringement, iar Parlamentul ar avea timp să definitiveze procesul legislativ de adoptare a proiectului de lege”. De asemenea, ei au arătat că prețul transpunerii unei directive nu poate fi încălcarea normelor statului de drept și au făcut o comparație între ipotetica amendă de 1,8 milioane euro generată de potențialul infringement și taxele lunare de circa 230 milioane de euro plătite de industrie la buget, sume care sunt puse în pericol de bâlbele legislative curente.

Reprezentanții Ministerului Sănătății nu au fost în măsură să ofere răspunsuri concrete la întrebările: „va fi sau nu retras proiectul de ordonanță de urgență?; „dacă nu va fi retras, când va fi aprobat de guvern?”; „va fi sau nu acordată o perioadă de tranziție pentru adaptarea producției?”; „va fi sau nu eliminat articolul referitor la standardizarea prin ordin de ministru?”; „se va modifica sau nu anexa referitoare la culorile avertismentelor?”; „ce ambalaje trebuie să comande producătorii pentru luna august?”; „ce se va întâmpla cu ambalajele comandate deja pentru luna iulie?”; „cine va suporta prejudiciile?”. Toate acestea în condițiile în care, potrivit desfășurătorului dezbaterii publice, citit de un jurnalist, chiar și reprezentanții Ministerului Sănătății admit că specificațiile tehnice primite de producători din partea instituției nu sunt cele finale.

În scrisoarea trimisă Ministerului Sănătății de Consiliul Investitorilor Străini, sub semnătura Președintelui Eric Staab, se precizează: „în cazul în care Guvernul emite ordonanţa de urgenţă, producătorilor de tutun li se impune să modifice peste noapte tot ce ţine de ambalare şi etichetare pentru toate produsele aflate pe piaţa din România, indiferent de ţara în care acestea sunt produse. Aceste cerinţe legale sunt practic imposibil de realizat într-un termen atât de scurt şi vor genera întreruperi în sistemul de aprovizionare, determinând lipsa produselor legale pe piaţă. În acest context, posibilitatea ca produsele ilegale să completeze cererea de piaţă este foarte mare, creând astfel pierderi semnificative pentru bugetul de stat. FIC apreciază că ar fi de dorit ca Guvernul României să menţină procedura demarată iniţial, permiţând astfel continuarea procesului legislativ în Parlament şi asigurându-se predictibilitatea şi transparenţa necesară funcţionării economiei de piaţă.”

 

FUNDATIA AlegRO, avand sediul social in Bucuresti – sector 1 – Romania, Strada Semicercului, nr. 1, scara C,  Tel/Fax: 021 310 84 89; Infiintata prin Hotararea Judecatoreasca nr. 104/11.04.2000;

solicitam Ministerului Sanatatii Modificarea  Proiectului de ordonanta de urgenta pentru stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, afisat pe site-ul Ministerului Sanatatii in data de 5 iunie a.c. si aflat in dezbatere publica.

Consideram ca fiind de interes public data intrarii in vigoare a reglementărilor privind modificarea producției, ca principiu general.

-   Art. 27 (Intrare in vigoare) – alineatul 1 prevede intrarea in vigoare a ordonantei la data publicarii in Monitorul Oficial.

Acest lucru poate comporta probleme din urmatoarele motive:

  • In mod normal, intrarea in vigoare a unui act normativ trebuie sa se faca dupa intrarea in vigoare a normelor de aplicare, care stabilesc toate detaliile tehnice. In proiectul ordonantei de ordonantei de urgenta exista numeroase ordine de ministru prin care se implementeaza normele de aplicare la 30 de zile dupa publicarea ordonantei.
  • De exemplu, Legea 15/2016 (Legea antifumat), care nu a presupus mari eforturi de implementare, a intrat in vigoare la 45 de zile dupa publicarea legii in Monitorul Oficial. Ar trebui sa existe o corespondenta/similitudine de tratament fiind vorba de acelasi domeniu de reglementare.
  • In cazul in care nu pot fi puse pe piata produse conforme legale imediat la data publicarii ordonantei in Monitorul Oficial, consumatorul roman va fi expus masiv produselor de contrabanda si contrafacute care vor fi disponibile, acestea nesupanandu-se niciun control din partea autoritatilor sau legii. Pericolul cresterii alarmante a comertului ilicit cu tigari este iminent daca intrarea in vigoarea a proiectului ordonantei de urgenta nu este modificata prin acordarea unei perioade normale de tranziție necesară proceselor de pe lanțul de aprovizionare si adaptărilor tehnologice. Se vor genera pierderi bugetului de stat din neplata accizei la tigari, dar si costuri legate de sanatatea publica, avand in vedere ca produsele ilegale, care nu se supun reglementarilor si controalelor vor fi disponibile, in timp ce tigarile legale nu vor putea fi produse.

Prin urmare, solicitam ca termenul de intrare in vigoare prevazut la Art 27 (1) sa fie "la 90 de zile dupa publicarea Normelor de aplicare a legii".

Cu mulțumiri pentru luarea in considerare a propunerii noastre,

Octavian Andronic,

Presedinte Fundatia AlegRo