Publicat: 31 August, 2014 - 16:21

Centrul Rromilor „Amare Rromentza” şi UNICEF România au lansat primul film de animaţie bilingv “Mashkar amende, e ćhavende” / “Între noi, copiii” din Europa, parte a campaniei pentru participare școlară „Hai la Școală!” inițiată de UNICEF. 
“Copiii trebuie să învețe care sunt drepturile lor și să cunoască diversitatea de la vârste cât mai mici. Acest desen animat este un instrument inovator și eficient care le permite profesorilor să promoveze o nouă abordare prin intermediul unor exemple și discuții constructive. Sperăm ca va fi folosit în toate școlile din România”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România. 
“Mashkar amende, e ćhavende” / “Între noi, copiii” este vorbit în limbile română şi rromani, promovând combaterea discriminării, interculturalitatea şi stima de sine etnică a rromilor. 
“Filmul pune accent pe două mari idei: rromii consideră educaţia şcolară foarte importantă, rasismul fiind unul dintre obstacolele fundamentale ale participării şi performanţei şcolare a copiilor rromi şi identitatea etnică a rromilor este stigmatizată datorită discriminării şi a internalizării imaginii de sine negative, dar puterea exemplului poate creşte stima de sine etnică”, a declarat Delia Grigore, Preşedinte - Centrul Rromilor „AMARE RROMENTZA” . 
Pornind de statisticile îngrijorătoare referitoare la copiii care părăsesc şcoala, UNICEF a demarat în 2010 campania “Hai la Școală” de prevenire şi reducere a fenomenelor de absenteism şi abandon şcolar. Intervențiile din cadrul campaniei vizează şcoala, familia şi  comunitatea. Intervențiile la nivelul școlii au ca scop transformarea şcolii într-un mediu primitor pentru copii, formarea mediatorilor școlari, a directorilor şi a cadrelor didactice pentru a-şi adapta stilul de lucru nevoilor fiecărui elev și pentru a promova diversitatea și interculturalitatea. La nivelul familiei se urmăreşte întărirea legăturii părinţilor cu şcoala, implicarea lor în viaţa şcolară a copiilor lor şi acordarea de sprijin părinţilor prin consiliere şi discuţii individuale. Intervenţiile la nivelul comunităţii urmăresc influenţarea şi mobilizarea membrilor comunităţii pentru a se implica şi a sprijini familiile ai căror copii sunt în risc de abandon şcolar.
Filmul de animație vine însoțit de un ghid de discuții și va fi folosit la formarea continuă a cadrelor didactice care, la rândul lor, îl vor putea utiliza apoi la clasă. De asemenea, el va fi folosit în cadrul școlilor parte a campaniei UNICEF “Hai la Școală”. Pentru a ajunge în toate școlile din România, filmul de animație va fi promovat și distribuit prin intermediul Caselor Corpului Didactic și al inspectoratelor școlare.
Mulțumim Muzeului Național al Satului Dimitrie Gusti, care a avut amabilitatea de a găzdui evenimentul.
În România, UNICEF lucrează  împreună cu Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi cu mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educaţie timpurie de calitate şi la şcoală, pentru protejarea adolescenţilor şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecţie socială şi pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor.