Publicat: 3 Septembrie, 2017 - 18:12

Două turnee de mare succes ale Teatrului Național 'I. L. Caragiale' din București au avut loc în această vară, două invitații lansate de festivaluri internaționale de prestigiu au fost onorate cu strălucire artistică, prezentând paleta amplă de posibilități de exprimare, atât în ceea ce privește trupa TNB, cât și artiștii români și străini invitați să lucreze pe scenele acestui teatru. Două montări neconvenționale au fost arătate lumii în spații de o răscolitoare frumusețe, menite parcă să împrumute din magia proprie spectacolelor și publicului, cuprins și el de vrajă.

În regia renumitului regizor bulgar Alexander Morfov și în decorul ludic-shakespearian creat de Nikola Toromanov (scenograf distins la Gala Premiilor UNITER pentru o creație anterioară, 'Vizita bătrânei doamne'), actorii români în frunte cu Ion Caramitru, interpretul magicianului Prospero, au jucat, două seri la rând, pe 5 și 6 iulie 2017, cu un fabulos succes, Furtuna lui Shakespeare, într-un amfiteatru tipic grecesc, la Salonic, în prima ediție cu caracter internațional a deja tradiționalului NTNG Forest Festival.

Înconjurat de pădure și cu marea drept fundal, amfiteatrul a fost cuprins de vraja pe care martori la spectacol o descriu ca pe o binecuvântare, ceva peste așteptări și imposibil de uitat. 'S-a spart bolta deasupra capului lor, iar la picioare li s-au întins luminile Salonicului. A existat o anume magie a serii și a locului, care te-a făcut la sfârșit să spui: da, desigur, Prospero a inventat și teatrul, cu râsul-plânsul lui, cu puterea de-a figura și a desfigura, cu imensa bucurie de a comunica, peste podium și proscenium, peste miile de locuri pe băncile din piatră, peste valea în care se vedeau luminile orașului Tessaloniki, peste secole. Da, Caramitru, acel bărbat melancolic cu pantalonii lălâi și pulovărul lăbărțat a creat în seara spectacolului din Grecia în mod sigur și teatrul', exclama cu entuziasm scriitoarea de origine română Monica Săvulescu — Voudouri. Nu mai puțin interesată de 'povestea exotică, de jocul imaginativ, cu descoperiri vizuale și tehnici de interpretare', Angela Mantziou analiza — într-o cronică publicată în City Culture, diferite detalii ale fascinantului desen scenic, insistând pe creația lui Alexander Morfov. 'Privirea regizorală a dezvăluit complexul întunecat al energiei, puterea artei și a imaginației îndrăznețe, aparența iluzorie precum și lumea oamenilor și a spiritelor, într-o poveste despre răzbunare, cunoaștere și pasiune poetică'.

'Cred că a fost unul dintre cele mai semnificative turnee ale Teatrului Național de-a lungul istoriei recente a acestui teatru', declara Ion Caramitru la revenirea în țară.

Următoarea participare, cu Magic Național, la Ohrid Summer Festival a fost descrisă de una din principalele publicații macedonene ca un adevărat triumf. Și această reprezentație a avut loc sub cerul liber, într-un amifteatru cu gradene de lemn, ocupat până la refuz de un public ce a vădit un interes special pentru concert-spectacolul Teatrului Național din București. În decorul asigurat de fațada unei vechi biserici, Sfânta Sofia din Ohrid, iluminată feeric prin proiecții inspirat alese, într-o seară caldă de început de august s-a desfășurat una din cele mai fascinante reprezentații cu Magic Național, spectacol atipic pentru repertoriul TNB, în care actorii cântă și dansează, pe ritmuri antrenante, într-o osmoză poetico-muzicală perfectă, susținută de Emy Drăgoi, regele jazz-ului la acordeon, împreună cu formațiile sale. Și seara nu s-ar fi putut numi perfectă dacă Ion Caramitru nu le-ar fi adus Miorița aproape de suflet, în aromână, o rugăciune de iertare pentru tot răul lumii, pentru toată invidia și trădarea, înălțată din pridvorul unei vechi biserici către bolta înstelată.

'În cadrul festivalului 'Ohridsko leto /Ohrid Summer Festival', recent a avut loc un eveniment minunat pentru poezia europeană și românească, prin vizita Teatrului Național din București cu o pleiadă de legende teatralo-muzicale. Acest triumf poetico-muzical va rămâne mult timp în memoria Festivalului de la Ohrid ca un cer luminos al sufletului omenesc — consemna Nova Makedonija, una din principalele publicații macedonene. 'Prin ritm, rimă și armonizarea sferelor, în această seară înstelată, poezia și muzica s-au completat reciproc, atingându-se și îmbrățișându-se într-o operă artistică desăvârșită'.

Numeroase alte publicații au salutat cu mult interes participarea Teatrului Național din București la cea de-a 57-a ediție a Ohrid Summer Festival, în seara de 7 august 2017.

După cum consemna un coleg jurnalist prezent la fața locului, odată cu această reprezentație, Magic Național a devenit Magic Internațional. Și de aici înainte, drumul Concert-spectacolului TNB este deschis și pentru alte participări dincolo de granițele țării.

A fost o vară toridă, dar foarte specială, una cu adevărat Magică! 'Cred că ne-am întors de acolo încununați de bucuria unei recunoașteri publice deosebite, dar și cu o satisfacție morală cu totul aparte', a mai declarat, la final de turneu, Ion Caramitru, interpret și regizor, directorul Teatrului Național 'I. L. Caragiale' din București.