18 septembrie 2021

1 din 5 elevi din mediul rural vrea rechizite, alimente, bani pentru transport

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Aproape 80% dintre elevi şi profesori vor ca anul acesta orele să se desfăşoare fizic, la şcoală, iar jumătate dintre elevi îşi doresc ca profesorii să facă lecţiile mai atractive, mai interactive, conform sondajului „Nevoile şi aşteptările elevilor şi profesorilor pentru anul şcolar 2021-2022”, realizat de Fundaţia World Vision România. Atât elevii, cât şi profesorii vor mai mulţi bani pentru educaţie.

În topul dorinţelor elevilor de la sistemul de învăţământ sunt activităţile extraşcolare, infrastructura adecvată, digitalizarea şi un climat şcolar sigur, fără bullying. Copiii îşi doresc de la părinţi să fie ajutaţi la teme, să fie susţinuţi emoţional, dar şi material. 1 din 5 copii au spus că ar vrea să aibă rechizite, haine, mâncare sau bani pentru transport şcolar.

Pe de altă parte, profesorii vor ca educaţia să fie finanţată corespunzător, mai mult de jumătate dintre ei vor salarii majorate, investiţii în infrastructură, digitalizare, cursuri atât pentru a preda mai bine materia, cât şi pentru a interacţiona mai bine cu elevii. În plus, cadrele didactice îşi doresc să fie adoptată şi implementată o strategie pe 5-10 ani, iar aceasta să conţină paşi clari despre cum poate fi modernizată educaţia din România.

De la elevi, profesorii îşi doresc ca aceştia să aibă o atitudine pozitivă faţă de şcoală (să fie mai atenţi la ore, să îşi facă temele, să răspundă/să pună întrebări), iar aproape 70% dintre profesori îşi doresc ca părinţii să fie mai implicaţi în procesul de educaţie. De asemenea, 70% dintre profesori şi-ar dori ca meseria de cadru didactic să fie mai respectată şi valorizată.

„După un an şi jumătate de şcoală în care elevii din mediile defavorizate nu au avut acces la educaţie, rata abandonului şcolar riscă să explodeze, iar aşteptările elevilor şi profesorilor sunt foarte mari. Deşi o prioritate pe buzele tuturor, educaţia este de multe ori lăsată pe ultimul loc, lucru care reiese clar şi din finanţarea alocată. Din păcate, în comunităţile unde noi mergem zi de zi sunt elevi care muncesc în gospodărie în loc să meargă la şcoală, elevi care se duc flămânzi la culcare şi care încep anul şcolar fără rechizite sau cărţi. Cei care îşi doresc să ajute astfel de copii o pot face prin donaţii prin SMS cu textul „SPERANTA” la 8864 sau direct pe pagina World Vision România: https://bit.ly/2X9EYGj”, afirmă Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Principalele aşteptări ale elevilor din mediul rural de la sistemul de învăţământ în acest an şcolar

* 74% dintre elevi îşi doresc ca orele să se desfăşoare fizic, la şcoală
* 52% vor lecţiile să fie predate într-un mod mai interactiv, să îi captiveze
* 40% îşi doresc să existe mai multe activităţi extraşcolare, cursuri cu ajutorul cărora ar putea învăţa ceva interesant, excursii, diverse personalităţi să fie invitate la ore
* 38% dintre elevi ar vrea ca profesorii să fie mai apropiaţi de ei, să comunice mai bine cu ei

* 33% dintre elevi vor să se modernizeze şcoala – să aibă mobilier nou, căldură, aer condiţionat, destule clase în care să se desfăşoare orele, toaletele să fie curate
* 32% vor acces la tehnologie si digitalizare: acces la internet, un laborator cu calculatoare/cu mai multe calculatoare în şcoală, proiectoare, imprimante
* 27% îşi doresc să nu mai aibă teme pentru acasă
* 24% ar vrea să nu mai fie bullying în şcoli

Principalele aşteptări ale elevilor de la familie în acest an şcolar

* 47% îşi doresc ca părinţii să-i ajute la lecţii sau atunci când nu înţeleg ceva
* 34% îşi doresc să fie întrebaţi de părinţi şi cum se simt la şcoală (nu doar ce au învăţat), cum le vorbesc colegii, să le fie ascultate problemele cu înţelegere şi răbdare
* 32% ar vrea să fie întrebaţi de părinţi sau persoanele care îi au în grijă ce au făcut la şcoală
* 31% şi-ar dori să nu mai fie comparaţi cu colegii lor
* 29% ar vrea ca părinţii să nu-i mai critice când nu iau notele dorite de aceştia
* 20% ar vrea ca adulţii din jur să facă astfel încât să poată ajunge zilnic la şcoală: să aibă rechizite, haine, mâncare, acces sau bani pentru transport
* 12,6% ar vrea ca părinţii/alţi adulţi să facă rost de un telefon/tabletă/laptop pentru momentele în care orele se desfăşoară online
* 8% îşi doresc să nu mai fie nevoie să muncească în loc să merg la şcoală

Principalele aşteptări ale profesorilor de la sistemul de învăţământ în acest an şcolar

* 88% vor ca şcoala să se desfăşoare fizic anul acesta
* 67% dintre profesori ar vrea să se aloce un procent mai mare din PIB pentru educaţie
* 63% vor ca salariile cadrelor didactice să fie majorate
* 62% vor să crească investiţiile în modernizarea şcolilor existente şi deschiderea de şcoli/corpuri noi acolo unde este cazul
* 57% ar vrea sa crească investiţiile în digitalizarea şcolilor
* 56% ar vrea să fie adoptată o strategie pe 5-10 ani, iar aceasta să conţină paşi clari despre cum poate fi modernizată educaţia din România
* 52% vor să aibă acces continuu la cursuri pentru perfecţionare atât în ceea ce priveşte predarea materiei cât şi în privinţa modulului în care interacţionează cu elevii
* 40% şi-ar dori să se aloce mai puţin timp pentru crearea de strategii şi mai mult implementării celor existente deja
* 32% vor sa se schimbe programa şcolară; 25,7% vor să nu se mai schimbe programa şcolară
* 30% dintre profesori şi-ar dori ca pregătirea viitoarelor cadre didactice să fie făcută mai serios, programa din universităţile de profil să fie actualizată, iar, în final, selecţia cadrelor didactice sa fie mai riguroasă
* 23% dintre cadrele didactice vor ca specialiştii din mediul privat (experţi în anumite domenii, dar care nu sunt profesori- scriitori, ingineri, istorici, biologi, informaticieni, fizicieni, chimişti) să se implice mai mult în crearea programei şcolare astfel încât aceasta să fie adaptată cerinţelor de pe piaţa muncii
* 21% vor să fie mai susţinuţi şi motivaţi de către managementul şcolii

Principalele aşteptări ale profesorilor de la elevi şi părinţi în acest an şcolar

* 82% vor ca elevii să aibă o atitudine pozitivă faţă de şcoală (să fie mai atenţi la ore, să îşi facă temele, să răspundă/să pună întrebări);
* 68% îşi doresc ca părinţii să fie mai implicaţi în procesul de educaţie
* 66% vor ca profesia de cadru didactic să fie mai respectată şi valorizată
* 55% ar vrea să nu mai existe bullying între elevi, să fie mai mult respect între aceştia
* 49% vor ca elevii să nu mai lipsească de la ore
* 40% ar vrea ca elevii să se implice mai mult în activităţi extraşcolare
* 37% vor ca elevii sa fie mai disciplinaţi, cu mai multă toleranţă şi respect faţă de profesori

***

Acest sondaj a fost derulat de către World Vision România pe circa 1000 de respondenţi din mediul rural.