Publicat: 17 Octombrie, 2012 - 08:27

S-a încheiat proiectul “Pași strategici pentru îmbunătățirea accesului la educație al copiilor romi” derulat de Romani CRISS, în parteneriat cu Ministerul Educației și cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Prin intermediul acestui proiect, partenerii si-au propus sa contribuie la diminuarea fenomenului de segregare scolara si la construirea unui model de buna practica in vederea reducerii abandonului scolar, cat si la cresterea calitatii actului educational in randul elevilor romi din scolile implicate in proiect.

Un proiect frumos, complex si ambitios, ca scop, tipuri si varietate de activitati, numar de beneficiari (aproape 20.000), persoane implicate (la nivel local, regional si national – aproape 1000), intindere geografica (19 judete si municipiul Bucuresti, peste 130 de comunitati si 90 de scoli cu probleme de abandon scolar si/sau de segregare – pe clase, cladiri, scoli sau rezidentiala.

La final, proiectul „Pasi strategici pentru imbunatatirea accesului la educatie al copiilor romi” a insemnat, dar nu s-a limitat la:
• Realizarea unui modul de 25 de lectii de interculturalitate pentru aplicarea in scoli a disciplinei optionale “educatie interculturala”, aprobata conform Ordinului nr. 3774/22.04.2008 si OMECI nr. 5098/9.09.2009
• Aplicarea Ordinului 1540/2007 emis de MECTS privind interzicerea segregarii scolare a copiilor romi, respectiv mixarea claselor.
• Identificarea unei model de bune practici in desegregare scolara
• 90 de scoli implicate in proiect, din 19 judete si municipiul Bucuresti, cu 90 de planuri de interventie personalizate si  787 de cadre didactice contractate pentru indeplinirea activitatilor
• Formarea a 150 de cadre didactice in domeniul desegregarii scolare si al interculturalitatii
• 1781 de activitati desfasurate in scoli (in medie, 20 de activitati intr-o scoala) pentru prevenirea parasirii timpurii a scolii.
• peste 10.000 de copii si 9.000 de parinti implicati in diverse activitati (interculturale si/ sau de informare si consiliere despre cum pot accesa sistemul de invatamant si despre prevederile legale privind combaterea segregarii) cu scopul prevenirii abandonului scolar.
• 146.000 de rechizite si alte materiale cumparate si apoi oferite scolilor din proiect: caiete, penare, blocuri de desen, stilouri, creioane colorate, acuarele, ghiozdane, materiale pentru realizarea activitatilor interculturale etc.
• 134 de comunitati in care s-au desfasurat, constant, campanii de informare a parintilor si copiilor romi si neromi privind importanta educatiei, cu focus pe educatia interculturala, masuri afirmative, consecintele parasirii timpurii a scolii
• 196 de sesiuni de informare in scoli despre importanta educatiei
• 20.000 de pachete materiale informative despre inscrierea la gradinita si la scoala, desegregare si importanta educatiei alaturi de 3 spoturi radio
• 2 campanii sociale lansate (strangere de carti pentru scoli fara o biblioteca si Scoala tuturor copiilor, de mentorat) cu sprijinul unor companii si personalitati publice.
• 110 dezbateri cu cu reprezentantii minoritatilor si cu persoane publice, de la nivel national si international, care le-au vorbit elevilor despre importanta diversitatii culturale, despre cultura si despre istoria minoritatilor din care fac parte. 
• 500 de copii beneficiari directi ai scolilor de vara interculturala si ai sesiunilor de formare pentru stima de sine
Dintre activitatile implementate in scoli mentionam: implementarea de ore de educatie interculturala, module de educatie remediala, intalniri scoala-comunitate-parinti romi,  ateliere de pictura, poezie, teatru, lectura, indemanare, “Seara bunicilor”, in vederea cresterii intercunoasterii culturale a elevilor, a parintilor si contributia fiecarei etnii la patrimoniul istoriei locale, concursuri (de eseuri cu teme care sa reflecte diversitatea, sportive – pentru elevi si parinti, de gastronomie), documentarea istoriei orasului si a comunitatii, activitati de celebrare a tuturor etniilor din comunitate, realizarea de albume interculturale „povestea familiei colegului meu”. In comunitate, s-au mai organizat vizionare de filme tematice, dezbateri, caravana mobila de informare in domeniul educatiei, sanatatii si asistentei legale, seara bunicilor.

Mai trebuie adaugat ca proiectul a facut parte din prima serie de proiecte finantate din fonduri structurale in Romania. Implementarea acestuia a inceput in decembrie 2008, iar prima cerere de rambursare depusa in iunie 2009 nu a fost, nici pana in prezent (octombrie 2012), rambursata in totalitate. Cererile ulterioare nu au fost analizate si rambursate nici ele, iar raspunsul la un act aditional a durat pana la 8 luni, ducand la implementarea cu extrema dificultate a proiectului.

Inca din 2010 a devenit evidenta imposibilitatea de a implementa proiectul conform planificarii si a obiectivele stabilite fara rambursarile solicitate. Din acest motiv, s-a luat decizia dificila de a suspenda proiectul pentru o perioada de 6 luni, initial, si alte 4 luni ulterior, timp care sa se poata ajunge la zi cu corelarea dintre graficul de proiect si posibilitatile financiare de implementare. Proiectul se incheie astazi, in aceeasi situatie in care era inaintea primei suspendari, din punct de vedere al rambursarilor, fiind in stadiu de analiza la OIPOSDRU MECTS abia Cererea de Rambursare numarul 2.

Contextul prezentat mai sus a pus organizatia in situatii extreme si de risc, precum suspendarea activitatilor din proiect, imposibilitatea realizarii tuturor activitatilor prevazute, in timpul planificat, pierderea increderii beneficiarilor din comunitatile si scolile in care se lucreaza (elevi, parinti, cadre didactice), scaderea dramatica a credibilitatii organizatiei, imposibilitatea de a onora obligatiile contractuale (fie furnizori, fie contractele de prestari servicii sau de munca) sau taxele si impozitele persoanelor care au lucrat in cadrul proiectului.

De-a lungul perioadei de implementare s-au remarcat urmatoarele probleme, semnalate si de alte organizatii: rambursari intarziate exagerat de mult (peste 1 an), lipsa unor raspunsuri ferme si in termenul contractual, birocratie excesiva, accent pus pe bifarea indicatorilor in detrimentul activitatile calitative si inovatoare, plati neeligibile (dobanzi, taxe la stat, chiar si rate la banca, in cazul unor ONG-uri care nu au avut de unde sa asigure fluxul de numerar). Am adauga si faptul ca multe dintre organizatii nu au fost pregatite pentru implementarea acestui tip de proiecte. Toate acestea duc la esecul multor proiecte si o absorbtie redusa a fondurilor europene, cat si un impact greu de realizat sau limitat pentru beneficiari.