29 iunie 2022

74,5% dintre români sunt de părere că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcţie greşită

Distribuie pe rețelele tale sociale:

 

Sondaj de opinie INSCOP Research
Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naţionalist în era dezinformării şi fenomenului ştirilor false – Ediţia a IV-a

Capitolul 3: Direcţia în care merge ţara şi lumea, comparaţia cu trecutul şi cu viitorul

Potrivit sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naţionalist în era dezinformării şi fenomenului ştirilor false” – Ediţia a IV-a, majoritatea românilor este pesimistă în ceea ce priveşte direcţia în care se îndreaptă România şi lumea.

Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naţionalist în era dezinformării şi fenomenului ştirilor false” – Ediţia a IV-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group (www.strategicthinking.ro) în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States şi finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project (www.truestoryproject.ro).

Sondajul de opinie, realizat în perioada 11 – 18 ianuarie 2022, este împărţit în şapte capitole, capitolul al III-lea fiind dedicat opiniei românilor privind direcţia în care merge ţara şi lumea[1].

Prezentarea grafică a acestor capitole poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/01/28.01.2022-Capitolul-3-Sondaj-INSCOP-STG-GMF-1.pdf

ANALIZA EXTINSĂ ŞI INTERPRETAREA DATELOR

Capitolul 3: Direcţia în care merge ţara şi lumea, comparaţia cu trecutul şi cu viitorul

Direcţia ţării

74,5% dintre români sunt de părere că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcţie greşită (faţă de 80,9% în septembrie 2021, 68,1% în iunie 2021 şi 70,3% în martie 2021), în timp ce 20,8% cred că se îndreaptă într-o direcţie bună (faţă de 12,5% în septembrie 2021, 25,1% în iunie 2021 şi 23% în martie 2021), iar 4,7% nu ştiu sau nu răspund.

Direcţie lume

24,2% dintre români consideră că lucrurile se îndreaptă într-o direcţie bună în lume, în timp ce 68,9% consideră greşită direcţia, iar 6,9% nu ştiu sau nu răspund.

Evoluţie calitatea vieţii – comparaţie trecut

Întrebaţi cum îşi evaluează viaţa în comparaţie cu acum 5 ani, 29,3% dintre respondenţi au ales varianta „mai bună”, în timp ce 68,9% au optat pentru varianta „mai grea”. Nu ştiu sau nu răspund 1,8%.

Evoluţie calitatea vieţii – proiecţie viitor

43,2% dintre români consideră că peste 5 ani viaţa lor va fi mai bună decât în prezent, în timp ce 46,6% cred că va fi mai grea şi 10,2% nu ştiu sau nu răspund.

Remus Ştefureac, preşedinte Strategic Thinking Group: „Percepţia direcţiei în care merge ţara s-a mai îmbunătăţit comparativ cu luna septembrie 2021, dar este sub nivelurile înregistrate în iunie şi martie 2021. De asemenea, pe fondul pandemiei, a crizei economice şi sociale, se observă şi un pesimism cronic al românilor cu privire la evaluarea direcţiei în care merg lucrurile în lume, raportul dintre cei care spun că lucrurile merg într-o direcţie bună în lume, respectiv într-o direcţie greşită fiind de 1 la 3. Evaluarea prezentului în comparativ cu trecutul şi mai ales percepţia viitorului indică acumularea unui nivel ridicat de incertitudine la nivelul majorităţii populaţiei cu excepţia tinerilor care sunt ceva mai optimişti decât media populaţiei.”

Dan Andronache, vice-preşedinte True Story Project (TSP): „Depăşirea crizei politice a determinat îmbunătăţirea percepţiei direcţiei ţării, însă cotele înregistrate de sondajul nostru din martie anul trecut nu au fost atinse, ca urmare a evenimentelor pe linie de securitate din proximitatea noastră geografică, precum şi a cadrului general generat de persistenţa pandemiei. Prezenţa acestor factori cauzali este marcată in diada percepţiei calităţii vieţii de acum vs peste 5 ani când în mentalul colectiv este proiectată şi / sau dorită depăşirea acestor crize medicale”.

DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naţionalist în era dezinformării şi fenomenului ştirilor false” – Ediţia a IV-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States – şi finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.

Ancheta sociologică s-a derulat în perioada 11-18 ianuarie 2022, metoda de cercetare fiind interviu prin intermediul chestionarului.

Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eşantionului multistadial stratificat fiind de 1162 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de Âą 2.9 %, la un grad de încredere de 95%.

Primele trei ediţii au fost realizate în martie, iunie septembrie 2021, putând fi consultate pe pagina https://www.strategicthinking.ro/category/proiecte/

STRATEGIC THINKING GROUP – Asociaţia Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro) este un think tank avangardist care îşi propune să furnizeze o platformă civică activă dedicată încurajării reflecţiei şi a gândirii strategice prin analize, studii şi cercetări de profunzime. STRATEGIC THINKING GROUP sprijină dezbaterile publice bazate pe utilizarea riguroasă de date ştiinţifice şi evaluări structurate în vederea elaborării de contribuţii de substanţă pentru dezvoltare şi progres în domenii relevante din sectorul public şi privat.

TRUE STORY PROJECT – True Story Project (www.truestoryproject.ro) reprezintă o sursă de ştiri şi analize verificate, relevante şi de interes despre România şi bazinul Mării Negre în contextul geopolitic internaţional. TSP îşi propune realizarea unei informări bazate pe adevăr, promovarea valorilor statului de drept şi a economiei de piaţă şi stimularea gândirii critice la nivelul populaţiei.

[1] Capitolul 4: Naţional vs. European şi Capitolul 5: Patriotism/naţionalism economic vor fi publicate în data de 31 ianuarie 2022.