Publicat: 17 Septembrie, 2019 - 08:46
MAE contribuie la informarea cetăţenilor români din străinătate cu privire la alegerile prezidenţiale 2019

Din momentul intrării în vigoare a Legii 148/2019 prin care s-au stabilit modalităţile de exercitare a dreptului de vot în străinătate în contextul alegerilor prezidenţiale din acest an, respectiv 28 iulie 2019, Ministerul Afacerilor Externe (MAE), alături de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) şi Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, a demarat multiple acţiuni de informare a cetăţenilor din străinătate în vederea facilitării exercitării de către aceştia a dreptului de vot.

Pentru acest scrutin, cetăţenii români din străinătate au avut posibilitatea de a opta pentru votul prin corespondenţă şi de a solicita înfiinţarea unei secţii de votare prin intermediul platformei www.votstrainatate.ro.

Perioada de înregistrare pe portalul menţionat s-a încheiat la 15 septembrie 2019. Conform informaţiilor furnizate de AEP, aproximativ 80.000 de alegători români au decis să se înregistreze pentru votul prin corespondenţă sau votul la secţia de votare.

În perioada 2 august-15 septembrie 2019, MAE a demarat o campanie de comunicare (atât la nivelul Centralei MAE, cât şi la nivelul misiunilor diplomatice şi consulare ale României în străinătate), cu accent pe:
- promovarea votului prin corespondenţă şi la secţia de votare;
- promovarea prin intermediul radiodifuzorilor a unui spot video/audio sub forma unui mesaj de interes public care promovează votul prin corespondenţă - conform Recomandării CNA nr 19 din 20 august;
- promovarea prin intermediul canalelor de social media ale MAE (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube);
- promovarea platformei www.votstrainatate.ro prin diverse mijloace de comunicare, inclusiv prin difuzarea de materiale informative prin intermediul companiilor aeriene Tarom şi Blue Air;
- publicarea pe paginile de internet ale Radio România Actualităţi şi TVR a unui vizual care să permită accesarea directă a platformei www.votstrainatate.ro;
- organizarea de către misiunile diplomatice şi consulare ale României a numeroase întâlniri cu reprezentanţi ai comunităţilor de cetăţeni români din statele de reşedinţă în vederea prezentării, respectiv clarificării, prevederilor legislative care reglementează acest scrutin.

Subliniem faptul că acţiunile menţionate au fost realizate prin mijloace proprii MAE (centrală şi misiuni diplomatice şi consulare). În context, adresăm mulţumiri entităţilor care s-au alăturat eforturilor MAE, precum Radio România Actualităţi, Compania Tarom şi Compania Blue Air.

În perioada 2 august - 15 septembrie 2019, eforturile de comunicare ale MAE au vizat ambele opţiuni de exercitare a votului în străinătate (prin corespondenţă şi la secţia de votare), cu accent pe votul prin corespondenţă.

Votul prin corespondenţă este modalitatea de vot cu cel mai mare potenţial de reducere a gradului de aglomerare la nivelul secţiei de votare, deoarece permite exercitarea dreptului de vot în deplină siguranţă, fără ca cetăţeanul român să se deplaseze la sediul secţiei de votare şi fără costuri.

De asemenea, cu sprijinul TVR Internaţional, MAE a realizat scurte materiale video cu ambasadori ai României din state europene, având ca principal obiectiv promovarea votului prin corespondenţă şi înregistrarea cetăţenilor români din străinătate pe platforma www.votstrainatate.ro. Aceste materiale video au fost utilizate atât în mediul online, pe contul de Facebook al MAE, cât şi în cadrul emisiunilor TVR Internaţional.

În acelaşi timp, MAE a promovat pe contul propriu de Facebook votul prin corespondenţă, inclusiv cu sprijinul persoanelor publice cu notorietate în mediul online, precum şi a studenţilor aflaţi la studii în străinătate, cu sprijinul Ligii Studenţilor Români din Străinătate.

În continuarea promovării înregistrării pe www.votstrainatate.ro, MAE a distribuit către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din Europa 100.000 de pliante care au încurajat înscrierea pe platforma administrată de AEP.

În perioada 2 august - 15 septembrie 2019, campania de comunicare online a MAE a însumat peste 70 de postări pe canalele proprii de Facebook, Twitter, Instagram şi YouTube, cu aproximativ 600.000 de vizualizări şi aproximativ 51.500 de interacţiuni.

Complementar, misiunile diplomatice şi oficiile consulare au postat, în mod constant, pe paginile proprii de Facebook şi Twitter informaţii utile pentru cetăţenii români din statul de reşedinţă. Astfel, mai mulţi ambasadori au încurajat membrii comunităţii româneşti la nivel local să se înregistreze pe portal, împărtăşind, la rândul lor, experienţa proprie privind procedura de înregistrare pe platformă.

Obiectivul campaniei de informare a fost ca, pe durata celor 45 de zile, Ministerul Afacerilor Externe să vină în sprijinul cetăţenilor români din străinătate, prin furnizarea de informaţii utile în formate diverse: text, video, audio şi foto.

În perioada următoare, campania de comunicare va urmări promovarea modalităţilor de exercitare a votului în străinătate, respectiv prin corespondenţă şi la secţie (de exemplu: cetăţenii români vor fi încurajaţi să se prezinte la cea mai apropiată secţia de votare, în oricare din cele trei zile de vot; promovarea importanţei transmiterii în timp util a plicului cu votul prin corespondenţă etc.).