13 august 2022

ActiveWatch: Ne îngrijorează acest reflex autoritar al puterii politice, de a rezolva problemele civile „cu Armata”

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Într-o democraţie liberală, problemele civile nu se rezolvă „cu Armata”!

Podul peste râul Siret, din localitatea Luţca, judeţul Neamţ, s-a prăbuşit. Premierul-general Nicolae Ciucă a dispus ca Ministerul Apărării Naţionale să acţioneze de urgenţă pentru restabilirea circulaţiei în zonă.

Ne îngrijorează acest reflex autoritar al puterii politice, de a rezolva problemele civile „cu Armata”. El vine în contextul în care, aşa cum notează mass-media, proiectele Legilor Securităţii au fost scrise tot de instituţiile de forţă, şi tot sub umbrela Ministerului Apărării Naţionale. Solicităm încă o dată partidelor politice care formează Coaliţia de guvernare, precum şi Preşedintelui României, să îşi amintească faptul că România este o democraţie liberală şi nu o republică militară, şi să acţioneze pentru a întări controlul civil asupra puterii.

Premierul Ciucă ar fi avut numeroase alte căi de a dispune măsuri de urgenţă:

– Consiliul Judeţean Neamţ, proprietarul podului, are resursele necesare pentru a interveni. Mai mult, afirmă că nu a recepţionat lucrarea, deci aceasta se află în administrarea unei firme de construcţii, care prin însăşi definiţia ei are atribuţiile de a realiza construcţii;

– Ministerul Transporturilor are în subordine Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care, după cum îi spune şi numele, are şi responsabilitatea şi capacitatea administrativă şi financiară de a pune în practică lucrări de infrastructură rutieră;

– Pentru cazurile de urgenţă, statul român are cadrul legislativ şi instituţional să intervină prin Departamentul de Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, instituţii în care s-au făcut investiţii masive în ultimii ani, tocmai pentru a le întări capacitatea de a interveni în astfel de situaţii.

Prim-ministrul nici măcar nu a încercat să folosească una din aceste instituţii, ci a decis direct, fără a se consulta cu altcineva, să ordone Armatei să intervină. Pentru un fost general, devenit prea devreme politician, nu este surprinzător reflexul de a „trimite Armata” acolo unde există atâtea mecanisme civile de intervenţie. Este însă îngrijorător pentru democraţie. Ce va urma? Prim-generalul Ciucă va „trimite Armata” să facă ordine la eventuale proteste ale cetăţenilor? Sau împotriva Opoziţiei să o aducă la ordine?

În democraţiile stabile, există reglementări ferme privind trecerea ofiţerilor superiori din structuri de forţă în poziţii de demnitari. Spre exemplu, în Statele Unite, o astfel de perioadă de „cool-down” a fost introdusă chiar din 1947, prin National Security Act, iniţial de 10 ani, apoi redusă la 7 ani. Unul din motivele importante este că ofiţerii superiori au aşa numita „gândire militară” („military mindset”) şi sunt tentaţi să aleagă soluţii rapide, de forţă, la probleme pe care democraţiile le rezolvă prin mecanisme civile şi dezbatere, ceea ce reprezintă un pericol pentru democraţie.

În România, generalul Ciucă a fost trecut în rezervă în 2019, pentru a ocupa peste noapte funcţia civilă de consilier al Preşedintelui Iohannis. În doar doi ani, a fost propulsat parlamentar, lider de partid şi prim-ministru, ba chiar se doreşte candidat la preşedinţie în 2024. În Statele Unite, abia în 2026 ar fi putut să ocupe o funcţie de demnitate publică.

În cele câteva luni de când este la conducerea guvernului, premierul Ciucă şi-a arătat în mod repetat, şi în alte ocazii, reflexele de „gândire militară”: a promovat mai multe acte normative prin care a crescut rolul serviciilor de informaţii în probleme civile; a iniţiat redactarea Legilor Securităţii într-un cadru opac, cu rezultate deosebit de îngrijorătoare; a modificat peste noapte, „ca hoţii”, legea transparenţei decizionale, introducând excepţii abuzive de la procedura obişnuită; a închis practic iniţiativele guvernamentale de deschidere a guvernării; şi, ca lider de partid, refuză să publice informaţiile de interes public, chiar şi atunci când este obligat de decizii ale instanţei.

Încă o dată, afirmăm că militarizarea rapidă a statului, sub conducerea unui premier trecut mult prea repede din haina de general activ în cea de politician de carieră, şi la comanda unui preşedinte aflat moral tot mai departe de cetăţeni, de democraţie şi de libertate, este o tendinţă ce ne îngrijorează profund. Solicităm ferm tuturor partidelor politice să oprească de îndată acest derapaj care pune în pericol sistemul democratic din România.

Semnatari:
Centrul pentru Inovare Publică
ActiveWatch
Asociaţia Miliţia Spirituală
Asociaţia Respiro
Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
Institutul Român pentru Pace – PATRIR
Asociaţia CIVICA
Asociaţia dexonline
Reset
Frontline Club Bucharest
Asociaţia Română Anti-SIDA (ARAS)
Centrul pentru Jurnalism Independent
Asociaţia Kompatibil
Asociaţia Parcul Natural Văcăreşti
Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet