Publicat: 7 Ianuarie, 2016 - 09:35
Share
Un avion al Blue Air a întâmpinat un incident la aterizare pe aeroportul din Cluj-Napoca

UPDATE: Dialogul dintre comandant și turnul de control

Un fragment din dialogul purtat, joidimineata, între pilotul avionului Boeing 737 care a ieșit de pe pista la aterizarea pe aeroportul din Cluj-Napoca și turnul de control, imediat dupa producerea incidentului. 

Pilot: Turnule, 9301 - tocmai am ieşit din pistă.
Turnul de control: Confirm. Bine aţi venit! Continuaţi spre Delta (n.r. altă pistă), către poziţia de îmbarcare.
Pilot: Nu m-aţi înţeles! Am ieşit din pistă.
Turnul de control: Sunt turnul, confirm, mulțumesc!
Pilot: Suntem ieșiți din pistă, nu s-a întâmplat nimic, suntem pe sol. Motoarele încă funcționează. Ne uităm la situație și pe urmă vom proceda la o evacuare.
Turnul de control: Sunt turnul, confirmăm, anunțăm imediat solul! O să vină imediat utilaje pentru asistență.
Turnul de control: Toate stațiile de la sol au fost anunțate, o să vină pentru asistență. Dacă puteți să comunicați, ați ieșit din pistă? Aveți avarii? Să știu ce să comunic la sol.
Pilot: Deci, am ieșit din pistă, pe partea dreaptă. Suntem în proces de oprire a motoarelor. Și din câte vedem, e posibil să fi atins cu motorul. Confirm, fără victime.
Turnul de control: Am confirmat pe partea dreaptă, am să comunic la sol. Confirm, fără victime, acum o să vină asistența. Am considerat pista ocupată, blocată, până se eliberează.
Pilot: Așteptăm o mașină de la dumneavoastră, de la pompieri, să evalueze situația de prin afară, pentru că noi nu vedem tot avionul. Momentan noi suntem bine, nu avem pericol de foc. Dacă îi vom evalua pe slide-uri (n.r. tobogane) sau vom coborî pasagerii pe scări.
Turnul de control: Am confirmat, am vorbit cu dispecerul, prima mașină care a ajuns lângă dumneavoastră nu a observat daune ale aeronavei.

Dialogul a avut loc imediat după incidentul în care a fost implicat un Boeing 737 aparținând Blue Air cu 116 pasageri şi membri ai echipajului la bord. Pasagerii s-au speriat cumplit, dar nimeni nu a fost rănit. Nu este deloc clar ce s-a întâmplat.

Directorul aeroportului spune că avionul nu mai avea combustibil şi că pilotul s-a grăbit să aterizeze deşi utilajele de deszăpezire curăţau pista de zăpadă. Reprezentanţii companiei aeriene îl contrazic şi dau vina pe turnul de control, care nu ar fi anunţat că sunt condiţii grele la Cluj-Napoca.

Pasagerii povestesc:

„Erau cam cinci centimetri de zăpadă pe pistă. M-am uitat destul de clar. Cu zece metri înainte de a atinge pista, fiind o pistă destul de scurtă, avand doar 2.100 m, cred că comandantul a făcut tot ce a putut. A frânat brusc, dar ineficient, fiind zăpadă destul de mare. A reușit să-l scoata pe stânga, pe arătură”.

„Am avut noroc. Am fost speriați. O doamnă chiar a leșinat, a avut nevoie de pastile”.

„Depinde acum fiecare cum l-a simțit. S-a lăsat pe partea stângă, s-a sucit de spate și în momentul acela s-a trezit toată lumea și au început să țipe care mai de care, nu-ți dădeai seama ce se întâmplă”.

UPDATE 15:50 Dosar penal după incidentul aviatic de la Cluj-Napoca

Procurorii de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel din Cluj-Napoca au deschis un dosar penal cu privire la incidentul aviatic, de joi dimineață, de pe Aeroportul Internațional "Avram Iancu" din Cluj, când un avion a ratat aterizarea și a ieșit de pe pistă.

În paralel, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a declanşat deja o anchetă, după incidentul, iar o echipă CIAS se deplasează spre Cluj. 
 

UPDATE: REACŢIA ROMATSA după incidentul de pe aeroportul din Cluj: Piloţii Blue Air ştiau că aterizează pe pistă cu zăpadă umedă şi coeficient de frânare mediu. Administraţia nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei.

Controlorii de trafic aerian au informat piloţii avionului Blue Air cu câteva minute înainte de aterizarea la Cluj, cu datele furnizate de aeroport, că pista este acoperită cu zăpadă umedă şi are un coeficient de frânare mediu, a anunţat Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA.

ROMATSA a anunţat, într-un comunicat, că la ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire.

"Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat", arată ROMATSA.

Administraţia Serviciilor de Trafic Aerian menţionează că nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici privind stabilirea stării acesteia. "ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor", menţionează sursa citată.

Conform Blue Air, în faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare comandantul aeronavei a observat ca aderenţa pe pistă nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara acesteia.

Directorul Aeroportului din Cluj, David Ciceo, a susţinut că, joi dimineaţă, când ningea, condiţiile de aterizare pe aeroport erau corespunzătoare şi că piloţii avionului care a ieşit de pe pistă le cunoşteau, adăugând că aceştia ar fi cerut să aterizeze întrucât nu mai aveau combustibil suficient.

Blue Air a negat însă că piloţii ar fi solicitat o aterizare de urgenţă şi a informat că exista suficient combustibil în momentul aterizării, în conformitate cu reglementările în vigoare.

În urma incidentului, aeroportul din Cluj a fost închis, până în jurul orei 14:00. În aşteptarea redeschiderii, trei avioane Wizz Air, care veneau de la Paris, Valencia şi Luton, au survolat aeroportul, unul dintre ele pentru mai bine de o oră. La puţin timp după redeschidere cele trei aeronave au aterizat fără incidente.

Avionul, care aparține unei companii low-cost, decolase de pe aeroportul Otopeni cu destinația Barcelona, însă a făcut o escală la Cluj-Napoca.

UPDATE: Aeroportul Internaţional "Avram Iancu", din Cluj, a fost redeschis, joi, în jurul orei 14.00. Până la acea oră, trei aeronave ale Wizz Air au survolat aeroportul, așteptând redeschiderea acestuia. 

Este vorba despre trei aeronave ale companiei Wizz Air, de la Paris, Valencia şi Luton. 

"Aeroportul clujean a fost redeschis traficului aerian, joi, când a aterizat prima cursă a companiei Wizz Air de la Paris - Beauvais în jurul orei 14.00. Aceasta trebuia să ajungă iniţial la 12.25", au anunțat reprezentanții aeroportului.

Ulterior au aterizat și celelalte două curse, care au survolat care ar fi trebuit să ajungă la sol la 13.30.

Un avion aparținând companiei Blue Air a întâmpinat un incident, joi dimineață, la aterizare pe aeroportul din Cluj-Napoca. După acest incident, Aeroportul Internaţional "Avram Iancu" din Cluj a fost închis, mai multe curse aeriene fiind anulate sau întârziate.

La aterizare, aeronava, la bordul căreia se aflau aproximativ 100 de persoane, nu a mai putut fi controlată și a ieșit de pe pista de 2.100 de metri, ajungând pe câmp. Această închidere a aeroportului ar putea dura câteva ore. Pasagerii au fost evacuați în siguranță. O comisie de investigație de la ministerul Tranporturilor va face o anchetă pentru a stabili ce s-a intamplat. Se pare că condițiile meteo erau relativ bune și că se putea face aterizarea în mod corect.

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a demarat o anchetă în cazul incidentului aviatic produs joi dimineață pe aeroportul din Cluj-Napoca, unde un avion al companiei Blue Air care efectua o cursă charter a ieşit de pe pistă în momentul aterizării, informează un comunicat al companiei aeriene. 
 
"Aeronava Blue Air care efectua zborul de tip charter numărul OB 9301 pe ruta Otopeni – Cluj – Barcelona la aterizarea la Cluj a întâmpinat un incident minor depășind cu aproximativ 5-10m suprafața pistei.
Aterizarea s-a efectuat în condiții meteo dificile, ninsoare și zăpadă depusă pe suprafața pistei de aterizare, dar conform buletinelor meteo transmise de turn în limitele admise pentru operare, inclusiv coeficientul de frânare declarat de către aeroport", se arată în comunicatul citat.