Publicat: 14 Martie, 2016 - 20:37

Asociația pentru Implementarea Democrației (AID) apreciază că Decizia nr. 51/2016 a Curții Constituționale a României (CCR) afectează grav securitatea națională și securitatea individului.

Astfel, infracțiuni care vizează direct cetățeanul, precum: violul, crima, traficul și consumul de droguri, traficul de ființe umane, crima organizată, infracțiunile transfrontaliere, corupția, evaziunea fiscală NU mai pot fi combătute decât într-o mică măsură.

Ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică dispuse în procesul penal aprobată de Guvern la 11 martie 2016 rezolvă doar parțial posibilitatea combaterii acestor infracțiuni.

Interceptările nu reprezintă singurul mijloc de probă, primordial fiind folosite alte tipuri de probare a infracțiunilor, anulate cu bună-știință de către CCR: filajul, înregistrările ambientale sau plasarea de tehnică de probare în interiorul clădirilor, spațiilor unde se desfășoară infracțiunea.

În ceea ce privește declarația ministrului Justiției, Raluca Prună, (conform a ceea ce a scris ministrul, astăzi, pe Facebook, citat de Agerpres: 'Câteva clarificări esențiale, tot pentru formatorii de opinie.

1 — Ordonanțele de urgență sunt acte cu putere de lege.

2 — OUG adoptată vineri nu restrânge drepturi și libertăți, ci tocmai le face efective. Cu o urmărire penală și o combatere a infracționalității slabe, discuția despre drepturi e un lux teoretic.

3 — SRI nu a primit absolut nicio competență pe care nu o avea până la decizia 51/2016 a CCR. Competențele sale de cercetare penală specială după OUG sunt exclusiv limitate la punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică pentru infracțiuni din titlul X din Codul Penal și terorism. Pentru toate aceste infracțiuni urmărirea penală este proprie, i.e. exclusiv la procuror, la nimeni altcineva ? nu polițist, fie el și judiciar, nu alt organ de cercetare penală specială. România nu face aici nicio excepție. Celor care invocă incorect exemplul altor state membre le sugerez să se uite la agenda europeană pe JAI.'), Asociația pentru Implementarea Democrației consideră inacceptabil ca un ministru al Justiției să facă o astfel de declarație.

Drepturile omului nu sunt un lux nici teoretic, nici practic. Ele sunt fundamentale și trebuie respectate întocmai.

Conținutul Ordonanței de Urgență nu restrânge cu nimic drepturile cetățenilor României, dimpotrivă repară în mică măsură vulnerabilitățile create de către CCR.

Amenințarea teroristă este reală, iar cadrul legal existent până acum era oricum insuficient, motiv pentru care declarația ministrului Justiției este una surprinzătoare și condamnabilă, chiar și fiind o afirmație teoretică.

Este nevoie urgent de alte acte normative care să apere drepturile cetățenilor prin prinderea și condamnarea criminalilor, violatorilor, traficanților de ființe umane, acelora care comit fapte de corupție sau furturi, etc.

Comunicat de presă - AID