Publicat: 18 Septembrie, 2020 - 14:00
Share

Miercuri seara în cadrul American Independent Film Festival a avut loc discuţia cu Ryan Werner, expert în promovarea filmelor în campaniile pentru premiile Golden Globes şi Oscar. Ryan Werner a lucrat, printre altele, la Parasite, filmul premiat cu Oscarul pentru cel mai bun film anul acesta dar şi la Atlantics, Honey Boy, Invisible Life, The King, The Lighthouse, Marriage Story, Martin Eden, Portretul unei femei în flăcări, Vitalena ori Waves, dar şi la filme româneşti precum 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile şi Bacalaureat ale lui Cristian Mungiu, La Gomera, în regia lui Corneliu Porumboiu iar pentru ediţia 2021 a premiilor Academiei Americane de Film lucrează pentru promovarea filmului românesc Colectiv, regizat de Alexander Nanau.

"Anul acesta s-au făcut unele dintre cele mai radicale schimbări la categoria Cel mai bun film internaţional / într-o limbă străină - întreaga Academie putând să voteze filmele ce vor intra pe lista scurtă de 10 titluri. Acestea sunt alese din circa 80 de filme selecţionate de comitete naţionale şi trimise să reprezinte cinematografia ţării respective. Tot pentru prima dată, toţi membrii Academiei vor putea să vadă filmele prin streaming online, de acasă, însă votul membrilor va fi condiţionat de vizionarea unui anumit număr minim de filme. Sunt nişte schimbări bine venite şi pentru că în ultimii ani, Academia Americană de Film a invitat în sânul ei mulţi cineaşti non-americani. O parte din aceste schimbări s-au produs în urma celui mai mare scandal la categoria filmelor într-o limbă străină care a avut loc în ultimii ani, atunci când, în 2008, 4 luni, 3 săptamâni şi 2 zile nu a ajuns pe lista scurtă pentru Oscar, după ce câştigase aproape toate premiile posibile în acel an. A fost un semnal de alarmă în ceea ce priveşte procesul de votare, şi de aici, încet, au început schimbările în selecţia filmelor. Ca rezultat, multe filme străine puternice, persoanale, de artă, care înainte ar fi avut şanse mici să ajungă pe lista finală, cum a fost şi cazul cu Bacalaureat, au ajuns graţie acestor modificări pe lista scurtă iar Parasite a şi câştigat Oscarul pentru cel mai bun film deşi nu este vorbit în engleză." [...]

Un buget de promovare adecvat, un distribuitor american puternic, o strategie si o echipă inovativă, implicată şi capabilă să facă un lobby eficient constituie alţi factori fără de care şansele pentru un Oscar rămân reduse, indiferent de calitatea filmului. "Cred că acum există o deschidere mai mare şi sunt optimist în privinţa şanselor pentru un Oscar pentru România" - a concluzionat Ryan Werner.

Pentru ediţia 2021 a Premiilor Oscar, România are şanse să fie reprezentată de cel puţin două filme documentare: Colectiv, în regia lui Alexander Nanu şi Acasă, în regia lui Radu Ciorniciuc. Filmul de ficţiune care va reprezenta România la Premiile Oscar anul acesta va fi anunţat în jurul datei de 2 noiembrie 2020.

Weekend-ul continuă la AIFF cu alte conferinţe, sesiuni de întrebări şi răspunsuri, master-class-uri şi filme care mai de care mai interesante. Cinefilii amatori de revelaţii şi de filme de autor sunt invitaţi să descopere unul dintre cei mai originali şi mai creativi tineri cineaşti ai momentului - Benth Zeitlin - graţie unui Double Bill unic. Debutul său ameţitor, Beasts of the Southern Wild, a devenit povestea cinematografică a anului şi i-a adus Marele Premiu al Juriului la Sundance, Camera d'Or, pentru cel mai bun debut la Cannes şi o nominalizare la Oscar. Un succes cu atât mai surprinzător, cu cât a fost făcut cu un buget minimal şi cu actori neprofesionişti, în cea mai mare parte copii. Wendy, cel de-al doilea film al său, e o reinterpretare liberă, fantezistă, a basmului Peter Pan. "Amplasată la poalele unui vulcan caraibian activ, pelicula combină din nou ritmuri obsedante şi copleşitoare ca să transpună perspectiva despre viaţă a unui copil.

Ultimul film al lui Kelly Reichardt (prezent în selecţia festivalurilor de la Telluride şi Berlin) e şi cel mai recent triumf de critică al acesteia. First Cow, o adaptare liberă după romanul The Half-Life scris de Jon Roymond, îi dă din nou ocazia să-şi îndrepte privirea răbdătoare asupra regiunii Pacific Northwest, de data aceasta evocând viaţa din secolul XIX. De la o premiză simplă, regizoarea construieşte o interogare tulburătoare asupra felului de viaţă american şi descrie ca nimeni alta ritmurile stranii ale vieţii cotidiene şi acalmia neliniştitoare a Americii rurale. Filmul va putea fi văzut la Cinema Muzeul Ţăranului, pe 20 septembrie.

Refuzul de-a juca după regulile establisment-ului cultural l-a transformat pe recluzivul scriitor J.D Salinger, autorul lui The Cather in the Rye, în mit literar şi în cel mai influent autor din istoria cinematografiei americane, deşi (sau tocmai pentru că) a respins mereu rugăminţile Hollywood-ului de a-i ecraniza operele. Iar legenda continuă să crească: numai în ultimii 7 ani s-au făcut un documentar (Salinger) şi două ficţiuni: Rebel in the Rye (2017) şi My Salinger Year (2020). Pe cel din urmă (prezentat în deschiderea Festivalului de la Berlin din acest an) despre o tînără angajată în anii '50 de un teribil agent literar (Sigourney Weaver) ca să răspundă scrisorilor primite de la fanii scriitorului, îl puteţi viziona duminică, 20 septembrie, de la ora 20.00, la Muzeul Naţional de Artă - Curtea de Onoare.

În The Last Vermeer (regia, Dan Friedkin, 2019, proiectat la festivalurile de la Toronto şi Telluride, şi în care îl regăsim pe Claes Bang (The Square), un soldat investighează un renumit artist olandez acuzat că ar fi colaborat cu naziştii. "Povestea odinioară faimoasă, acum aproape uitată, te captează imediat şi-ţi ţine interesul viu, iar regia subtilă şi inspirată a lui Friedkin nu face decât s-o ajute." Variety.

Atunci când legendarul compozitor de muzică de film, Ennio Morricone a murit, Quentin Tarantino a scris pe Twitter: "Regele e mort. Trăiască Regele", adăugând şi o fotografie cu amândoi pe platourile lui The Hateful Eight, peliculă care i-a adus lui Morricone Oscarul pentru cea mai bună coloană sonoră. Binemeritata distincţie a venit la nouă ani după Oscarul pentru întreaga activitate acordat pentru "contribuţia sa magnifică şi complexă la arta muzicii de film." La rândul său, AIFF omagiază un geniu cum puţini au fost, proiectând această legendară colaborare într-un loc ce predispune la nostalgii după vechiul cinema: Cinema Drive-in din Militari Shopping.

Sofia Coppola este, de asemenea, o regizoare faimoasă pentru coloanele sale sonore, dar şi pentru felul în care foloseşte tăcerea, prin alegerea conştientă de-a lucra cu absenţa interacţiunii, a zgomotului sau a dialogului. Lost In Translation, un portret profund personal despre dragoste, relaţii şi izolare amplasat pe canavaua incredibilă a oraşului Tokyo, merită văzut şi revăzut şi vă îndemnăm să nu pierdeţi proiecţia de dumincă, ora 22:30, de la Cinema Muzeul Ţăranului în aer liber.

Duminică, de la ora, 21:00, la Drive In Militari Shoping, puteţi urmări un excelent film de gangsteri care-i prilejuieşte lui Robert Pattison un rol de zile mari: Good Times, prezent în competiţia Festivalului de la Cannes. Un spărgător de bănci încearcă tot posibilul să-şi scoată fratele din închisoare, lansându-se într-o odisee de o noapte prin lumea subterană, sumbră şi periculoasă, a New York-ului. "Un omagiu la genul de thrillere tenebroase, cu personaje memorabile, aşa cum azi nu se mai fac." Empire. "Un film pe cât de răvăşitor, pe atât de exaltant." Wall Street Journal

Programul proiecţiilor şi noutăţile despre filmele şi evenimentele din festival vor fi actualizate pe filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival şi Instagram (@AmericanIndependentFilmFest).

Biletele pentru proiecţiile de la Muzeul Naţional de Artă al României - Curtea de Onoare, Cinema Muzeul Ţăranului în aer liber şi Mercato Kultur sunt disponibile online pe Eventbook.ro şi în reţeaua Eventbook. Festivalul prin Asociaţia Cinemacop donează toate încasările care îi revin din bilete la proiecţiile de la Muzeul Naţional de Artă al României - Curtea de Onoare, Cinema Muzeul Ţăranului în aer liber şi Mercato Kultur, către programele de lectură pentru copii defavorizaţi organizate de Asociaţia OvidiuRO. Accesul la Cinema drive-in Militari Shopping este liber pe baza unei rezervări în prealabil. Informaţii detaliate pe: filmedefestival.ro/american-independent-ff/bilete

Detaliile privind accesul şi măsurile de siguranţă igienico-sanitare ce trebuie respectate pe întreaga durată a proiecţiilor şi evenimentelor din cadrul festivalului pot fi consultate din timp pe: https://filmedefestival.ro/american-independent-ff/masuri-de-siguranta

American Independent Film Festival este organizat de Asociaţia Cinemascop, susţinut de Catena, cu sprijinul Banca Transilvania.

Proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, Centrul Naţional al Cinematografiei, Ambasada Statelor Unite ale Americii în România.

Tag-uri Nume: 

Tag-uri Institutii: