Publicat: 2 Decembrie, 2020 - 09:10
Share

Pe 1 decembrie 2020, cu ocazia Zilei Naţionale a României, în luna în care aniversează 65 de ani de existenţă, compania Antibiotice a lansat Parcul Prieteniei a+, arc peste timp ce leagă organizaţia de prezent şi de comunitate. Cu o suprafaţă totală de 25.000 mp, parcul amenajat în spaţiul împădurit din exteriorul fabricii cuprinde o zonă cu peste 1.000 de copaci şi arbuşti, gazon, alei pietonale şi un spaţiu de joacă modern.

Lucrările de amenajare ale parcului au fost realizate în perioada martie - octombrie 2020 şi au constat în montarea de instalaţii de irigaţii, amenajarea de spaţii verzi, plantare de pomi şi arbuşti, realizarea de alei pietonale, montarea de instalaţii de iluminat stradal şi mobilier stradal. Parcul Prietenie a+ oferă acum o oază de relaxare pentru comunitate şi salariaţi, fiind alcătuit din trei zone distincte: spaţiu recreativ şi de odihnă, loc de joacă modern pentru copii şi un teren de sport.

"Acest parc îşi are rădăcinile în anul 1955, când primii angajaţi ai fabricii au plantat o perdea forestieră care să asigure protecţie faţă de şoseaua învecinată. Cu timpul, aceşti arbori au crescut, şi odată cu ei s-a ridicat şi fabrica de medicamente în care lucrează astăzi 1.400 de angajaţi. Încă de atunci, destinul acestei companii a inclus responsabilitatea faţă de semeni şi faţă de comunitate. Parcul Prieteniei a+, pe care iată, îl inaugurăm în aceste vremuri dificile de pandemie, la aniversarea a 65 de ani, este o mărturie în acest sens, fiind un proiect de responsabilitate socială sub egida "Antibiotice - un brand prietenos" şi un arc peste timp ce leagă originile companiei de prezent şi viitor", a declarat Ioan Nani, director general al Antibiotice.

Istoria redescoperită a fântânii de la Antibiotice

Cu ocazia lucrărilor de reamenajare a parcului, Antibiotice a restaurat, din fonduri proprii, şi complexul statuar din piaţeta existentă în faţa intrării principale, sub atenta supraveghere a specialiştilor din cadrul Complexului Naţional Muzeal "Moldova" Iaşi. Această statuie, cunoscută în comunitate, a fost amplasată aici de la începuturile fabricii, numele autorului său fiind uitat de-a lungul anilor. Informaţii despre sculptorul complexului statuar au fost identificate recent în lucrarea "Monumente din municipiul şi judeţul Iaşi. Ghid bibliografic", autori Agrigoroaiei Elidia, Huţanu Georgeta, Kara I, Leibovici Paul, Moscovici Liviu, apărută în anul 1969. Aici se menţionează faptul că fântâna din faţa Fabricii Antibiotice este executată de sculptorul Constantin Baraschi, unul din cei mai importanţi sculptori din România, din perioada interbelică.

Fântâna, monument de for public, este alcătuită dintr-un bazin, din mijlocul căruia se înalţă un piedestal, pe care a fost montată statuia unei femei, purtând un costum popular. La piciorul stâng al femeii este prezent un copil, ambele personaje privind cu tandreţe unul spre celălalt. Deşi executată în perioada comunistă, această fântână nu poartă încărcătura simbolică specifică ideologiei politice din anii 1950-1960. Statuia susţine şi evocă tema maternităţii, sculptorul însuşi manifestând un respect profund pentru mama sa şi mame, în sensul general.

"Cu prilejul aniversării a 65 de ani de activitate, compania Antibiotice din Iaşi a mai făcut un cadou ieşenilor şi iubitorilor de cultură de pretutindeni. Pe lângă medicamente de înaltă calitate a căror eficienţă este unanim recunoscută, compania a restaurat monumentul de for public, operă a sculptorului Constantin Baraschi, din resurse proprii, după toate rigorile ştiinţifice, apelând la profesionalismul specialiştilor din cadrul Complexului Naţional Muzeal Moldova Iaşi, Centrul de Restaurare şi Conservare - Restaurare a Patrimoniului Cultural. Efortul companiei este demn de toată lauda şi aprecierea noastră, deoarece restaurarea s-a realizat în condiţii dificile de criză sanitară, demonstrând astfel că actul de cultură este posibil indiferent de asprimea vremurilor", Bobi Apăvăloaei, cercetător ştiinţific la Academia Română - Filiala Iaşi, Centrul de Istorie şi Civilizaţie Europeană.

Cine a fost sculptorul Constantin Baraschi?

Constantin Baraschi (1902-1966) a fost unul dintre marii sculptori ai României, cu o bogată activitate artistică, ce s-a bucurat din timpul vieţii de recunoaşterea semenilor. Acesta a studiat la Bucureşti şi la Paris, alături de profesori de renume, iar în anul 1937 i s-a decernat medalia de aur pentru sculptură la Expoziţia Internaţională de la Paris.

A fost profesor şi rector la Institutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu". A fost membru corespondent al Academiei Române. Este primul sculptor român autor al unui Tratat de Sculptură, publicat în două volume în anii 1962 şi 1964.

Din opera vastă a acestui artist enumerăm câteva creaţii mai deosebite: Monumentul de la Kilometrul Zero al Bucureştiului, Aleea Cariatidelor/Restauraţiei cu Fântâna Modurei, basoreliefuri şi altoreliefuri pe Arcul de Triumf. Activitatea lui Constantin Baraschi este legată şi de oraşul Iaşi. În anul 1938 a realizat statuia lui A. D. Xenopol, amplasată în faţa Universităţii "Al. I. Cuza" iar între anii 1942-1943 a sculptat bustul lui P. P. Carp care se află în colecţia Muzeului Naţional al Literaturii Române din Iaşi. În mod cu totul surprinzător, fântâna amplasată la intrarea principală din Antibiotice seamănă cu Fântâna Modurei din parcul Herăstrău din Bucureşti, ambele având ca personaj o tânără femeie care poartă pe umăr un ulcior cu apă. Fântâna Modurei a fost creată în 1939 de Constantin Baraschi, în cinstea regelui Carol al II-lea, fiind un omagiu adus unei românce, pe nume Maria Mudura.

Din acest motiv, analiza istoriei Fântânei de la Antibiotice va trebui continuată în variate fonduri de arhivă.

Tag-uri Institutii: