Publicat: 10 Octombrie, 2018 - 16:45
Marci consacrate doar pe eticheta, nu si la calitate

Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România - APC România, înfiinţată în anul 1990), organizaţie de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor, a analizat conţinutul a 44 tipuri de gem, dulceaţă şi magiun comercializate în marile structuri comerciale. Acest studiu face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”.
Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor astfel încât să facă achiziții în cunoștință de cauză pentru familiile lor.
Studiul a fost realizat de către o echipă de experți ai APC, coordonați de către conf. univ. dr. Costel Stanciu.

Experții APC au analizat conţinutul a 18 tipuri de gem, 16 tipuri de dulceaţă şi 10 tipuri de magiun.

La realizarea acestui studiu s-au avut în vedere următoarele obiective:

  1. Analiza ingredientelor folosite la fabricarea acestui tip de produs pentru prezentarea unor puncte de vedere;
  2. Identificarea aditivilor alimentari utilizați în compoziția acestui tip de produs care prezintă un risc de apariție a unor afecțiuni medicale în cazul unui consum constant și pe termen lung;
  3. Analiza informațiilor nutriționale.
  1. ANALIZA INGREDIENTELOR FOLOSITE LA FABRICAREA ACESTUI TIP DE PRODUS PENTRU PREZENTAREA UNOR PUNCTE DE VEDERE

Ingredientele regăsite în compoziția sortimentelor analizate sunt următoarele: gutui, cireşe amare, nuci verzi, piersici, fragi, măceşe, mure de cultură, prune, afine, caise, mure de pădure, coacăze negre, zmeură, dovleac, vişine, cireşe, cireşe albe, căpşuni, smochine, nucă coaptă, lămâie, lămâie cubuleţe, apă, zahăr, zahăr invertit, zahăr din trestie, sirop de glucoză-fructoză, suc de mure, concentrat din suc de fructe, suc de lămâie, suc concentrat de măr, arome şi aromă de dude.

Una dintre cele mai sănătoase conserve de fructe rămâne magiunul realizat din prune, struguri, dovleac etc.

Experţii APC au analizat 6 mărci de magiun de prune care se comercializează în marile structuri comerciale de tip hipermarket.

Top 5 mărcimagiun de prune după cantitatea de prune folosită de producător pentru a obţine 100 grame magiun de prune:

  1. Râureni (borcan de 350 grame) – a folosit 1400 grame prune pentru a obţine 100 grame magiun de prune;
  2. Topoloveni (borcan de 350 grame) – a folosit 500 grame prune pentru a obţine 100 grame magiun de prune;
  3. Drag de România (borcan de 350 grame) şi Alex Star (borcan de 350 grame) – au folosit 400 grame prune pentru a obţine 100 grame magiun de prune;
  4. Arovit (borcan de 240 grame) – a folosit 350 grame prune pentru a obţine 100 grame magiun de prune;
  5. Dinadi (borcan de 350 grame) – a folosit 320 grame prune pentru a obţine 100 grame magiun de prune.

Top 5 mărci magiun de prune după cantitatea de glucide/carbohidrați în 100 grame magiun de prune:

  1. Topoloveni şi Drag de România – 62,2 grame glucide/100 grame produs;
  2. Râureni – 60 grame glucide/100 grame produs;
  3. Dinadi – 56,4 grame glucide/100 grame produs;
  4. Arovit - 55 grame glucide/100 grame produs;
  5. Alex Star - 43 grame glucide/100 grame produs.

Top 5 mărci magiun de prune dupa cantitatea de proteine în 100 grame magiun de prune:

  1. Alex Star – 3,4 grame proteine/100 grame produs;
  2. Râureni – 2,6 grame proteine/100 grame produs;
  3. Dinadi – 2,46 grame proteine/100 grame produs;
  4. Arovit – 1,6 grame proteine/100 grame produs;
  5. Topoloveni și Drag de România – 1,12 grame proteine/100 grame produs.

Top 5 mărci magiun de prune după valoarea energetică a 100 grame magiun de prune:

  1. Alex Star – 602 kcal/100 grame produs;
  2. Topoloveni și Drag de România – 318 kcal/100 grame produs;
  3. Râureni – 267 kcal/100 grame produs;
  4. Dinadi – 246 kcal/100 grame produs;
  5. Arovit – 230 kcal/100 grame produs.
  1. IDENTIFICAREA ADITIVILOR ALIMENTARI UTILIZAȚI ÎN COMPOZIȚIA ACESTUI TIP DE PRODUS CARE PREZINTĂ UN RISC DE APARIȚIE A UNOR AFECȚIUNI MEDICALE ÎN CAZUL UNUI CONSUM CONSTANT ȘI PE TERMEN LUNG

În cele 44 de produse analizate s-au identificat 10 aditivi alimentari, după cum urmează: ciclamat de sodiu, zaharina, acesulfam de potasiu, carmin, sorbat de potasiu, lactat de calciu,  acid citric, acid ascorbic, sorbitol şi pectina.

E 120 – carminul este un colorant roșu strălucitor produs din insecte, coşenile, specie de gândac din America de Sud, uscate şi  zdrobite. Carminul nu este recomandat în alimentaţia copiilor pentru că poate produce hiperactivitate şi deficienţe de concentrare. Poate produce astm, alergii şi rinite.

E202 – sorbat de potasiu este un conservant ce irită pielea, ochii şi mucoasele. Poate fi genotoxic și mutagen pentru celulele sângelui uman.

E300 – acid ascorbic este un agent antioxidant obținut din glucoză și care în cantități mari poate produce diaree, atacă smalțul dinților și formarea calculilor la rinichi.

E327 - lactat de calciu este folosit drept conservant, în special împotriva drojdiilor şi fungilor, mai este folosit pentru a creşte stabilitatea antioxidanţilor şi pentru a preveni uscarea diferitelor produsePoate provoca stări de hipercalcemie şi insuficienţă renală.

E330 – acidul citric este un agent de reglare a acidității. Cel mai bine documentat efect al acidului citric este distrugerea smalţului dentar, acesta favorizând apariţia cariilor dentare. Acidul citric nu este recomandat în alimentaţia copiilor.  Nu trebuie consumate alimente ce conţin acid citric de către cei care au afecţiuni cardiovasculare sau renale, afecţiuni ale aparatului digestiv şi diaree.

E420 – sorbitolul este folosit ca îndulcitor deoarece are o valoare calorică de 2.6 kcal/gram, valoare ce este cu aproximativ 40% mai mică decât a zahărului. Consumul de sorbitol  nu este indicat în cazul persoanelor care au probleme cu colonul sau cu alte părți ale sistemului digestiv, acestea pot avea parte de dureri abdominale puternice, flatulență (gaze) și diaree. Testele făcute pe șobolani au demonstrat că sorbitolul poate afecta tractul digestiv producând sângerări, perforarea colonului și colită.

E 440 – pectină, agent de îngroșare. Poate fermenta în intestinul gros, provocând flatulenţă.

E 950 - acesulfam de potasiu este un îndulcitor sintetic care are o putere de îndulcire de 200 de ori mai mare decât zaharul, lipsit de calorii și asupra căruia exista suspiciuni privind declanșarea unor afecțiuni identice cu ale aspartamului.

E952 - ciclamat de sodiu este un îndulcitor artificial care are o putere de îndulcire de 30 de ori mai mare decât zahărul. Acest aditiv nu este autorizat în SUA ca urmare a unor studii care au arătat posibile efecte carcinogene.

E954 - zaharina este un îndulcitor artificial care este de 200-700 de ori mai dulce decât zahărul. E954 este folosit foarte des în combinaţie cu alţi îndulcitori pentru a ascunde defectele acestora (gust, stabilitate etc.). Se foloseşte foarte des în combinaţie cu ciclamatul şi cu aspartamul în produsele “light”.

  1. ANALIZA INFORMAȚIILOR NUTRIȚIONALE

Studiul trage un semnal de alarmă asupra pericolelor pe care zahărul adăugat în alimentele destinate copiilor îl are asupra sănătății acestora. La toate produsele analizate, cantitatea de zaharuri declarată de către producători depăşeşte cantitatea de 15 grame zahăr per 100 grame de produs, încălcându-se astfel recomandarea din Ordinul nr. 1563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor. Conținutul ridicat de zahăr din acest tip de produs explică și valoarea energetică ridicată, aceasta variază între 142 kcal și 602 kcal. Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca cel mult 10% din aportul zilnic de energie pentru adulți și copii să provină din zaharuri libere, ceea ce înseamnă aproximativ 25 de grame de zahăr pe zi.

Una dintre cele mai controversate teme de discuţie din ultima vreme este obezitatea la copii. Dacă până acum doar americanii erau „acuzaţi” de obezitate, în prezent problema a început să se manifeste și în rândul europenilor și, din păcate, afectează din ce în ce mai mulți copii.

Efectele zahărului în alimentația copiilor:

  • Dereglarea metabolismului calciului: cei mici se îmbolnăvesc din această cauză și au dinții stricați de timpuriu. Studiile arată că zahărul adăugat în timpul preparării produselor destinate copiilor (monozaharidele și dizaharidele) reprezintă cauza numărul unu în apariția cariilor.
  • Obezitatea este cea mai răspândită afecțiune provocată de consumul excesiv de zahăr. Deși zahărul nu este bogat în calorii, consumat în exces, poate afecta sistemul hormonal, ducând la creșterea apetitului, mărirea țesutului adipos și apariția celulitei. În Europa, 1 din 3 tineri cu vârsta peste 11 ani este supraponderal sau obez.
  • Diabetul. Consumul de zahăr și de produse zaharoase este cel mai mare inamic al pancreasului care cu timpul, epuizat de efortul de a metaboliza cantități mari de zaharoză, începe să nu mai funcționeze la parametri normali. Așa apare diabetul. Acesta generează complicații grave în organism.
  • “Zahăr ascuns”. Un lucru deosebit de grav este adaosul de “zahăr ascuns” care poate fi găsit în diverse sortimente de mâncare și cel mai grav, și în mâncărurile destinate copiilor. Foarte important este să citiți etichetele produselor, pentru a studia conținutul lor de zahăr. Ingrediente precum fructoză din sirop de porumb, folosite ca îndulcitori, fac din produsele “naturale” adevărate bombe în alimentația copiilor. Alte ingrediente în care este “ascuns” zahărul sunt: fructoza, siropul de malț, extractul de malț, siropul de porumb, melasa, zahărul brun, zaharoza, malțul de orez, agava. Toate acestea reprezintă îndulcitori artificiali adăugați în produsele destinate copiilor ce dăunează sănătății lor.

Afecțiunile cauzate de consumul excesiv de zahăr sunt următoarele: osteoporoza și probleme legate de asimilarea calciului, scăderea imunității, cancer, în special cel de colon, gastrită, colită de fermentație, tulburările de ciclu menstrual la femei, alergiile, scleroza, reumatismul, anemia, cardiopatiile, astenia, sinuzita, rinita.

La copii, consumul frecvent de alimente bogate în zahăr influențează procesele de creștere şi duce la apariția rahitismului și a fragilității osoase, declanşează pubertatea prematură şi generează probleme de comportament (scăderea voinței, predispunere la violenţă, scăderea capacității de concentrare etc.).

„Dulceţurile şi compoturile regăsite pe majoritatea rafturilor noastre conţin o cantitate importantă de zahăr, acest ingredient cântărind în majoritatea situaţiilor peste 30% din greutatea produsului comercializat. Cu alte cuvinte, sunt adăugate aprox. 6 linguriţe de zahăr la o cantitate de 100 gr de dulceaţă. Par puţine, dar dacă mă raportez la structura alimentelor pe care le consumi zi de zi, atunci situaţia începe să devină cu adevărat îngrijorătoare. În esenţă, consumul de zahăr este asociat în mod direct cu declanşarea afecţiunilor cardiovasculare, acestea constituind prima cauză a decesului la nivel mondial. Studiul intitulat „Added sugar intake and cardiovascular diseases mortality among US adults” şi publicat în anul 2014 a analizat comportamentul unui număr de 30.000 de americani şi a concluzionat că persoanele care au consumat zilnic aprox. 400 calorii provenite de la alimentele care aveau zahăr adăugat prezentau o rată a decesului cu 38% mai mare decât cele care au consumat aproximativ 160 calorii îndulcite cu zahăr. Dacă vom citi cu atenţie eticheta unui borcan din comerţ, vom constata că 100 grame de dulceaţă echivalează cu aprox. 250 calorii, specificând în acelaşi timp că dieta noastră are în medie 2000 de calorii. Un simplu calcul ne spune că putem umple între 6 şi 8 clătite cu dulceaţă conţinută într-un borcan de 250 grame, iar dacă te vei opri numai la 3 clătite, atunci e bine să te gândeşti că o clătită unsă cu dulceaţă conţine în medie 2 linguriţe de zahăr. La fel, compotul de fructe îndulcit cu zahăr prezintă riscuri mari pentru sănătatea noastra, raţionamentul fiind extrem de simplu. De obicei, nu prea reuşim să consumăm un borcan întreg de dulceaţă într-o singură zi, însă sunt sigur că nu acelaşi lucru se întâmplă în cazul compoturilor, un borcan cântărind aprox. 750 ml. Pe lângă afecțiunile cardiovasculare, zahărul este asociat în mod direct şi cu alte probleme de sănătate precum obezitatea, diabetul, acneea, cancerul, îmbătrânirea celulară, depresia, deficitul de atenţie, infecţiile gastro-intestinale etc. Acum cred că ai înţeles mai bine de ce zahărul este inamicul nr 1 al sănătăţii tale, sugerându-ţi să nu mai iei în calcul consumul fructelor regăsite în borcanele pline cu zahăr. Iar dacă o faci, atunci te sfătuiesc să te opreşti la borcanele cu dulceaţă care nu au zahăr adăugat, acestea fiind de departe cea mai bună opțiune. Este extrem de important să alegi întotdeauna fie fructele proaspete, fie fructele congelate rapid. În acest mod, vei prelua toate enzimele digestive, fibra nealterată, vitaminele, mineralele şi antioxidanţii în urma consumului acestor fructe, beneficiind la maximum de aportul mai multor nutrienţi cheie.” Dumitru Bălan, Nutriționist.

„Conservele industriale conțin, aproape fără excepție, aditivi de conservare, despre care se cunoaște că pot dăuna organismului dacă sunt consumați în exces; îndeosebi conservele de calitate slabă au cantități mari de conservanți puternici, motiv serios de îndemn la responsabilitate din partea consumatorilor. Mai ales în consumul copiilor să nu fie frecvent prezente produsele conservate. Mulți consumatori neglijează faptul că produsele conservate devin repede perisabile și dăunătoare dacă nu sunt consumate în timp scurt după desfacerea ambalajului și nu se păstrează la temperatură scăzută până la consum. Foarte grave sunt erorile de preparare și respectarea aproximativă a regulilor de pregătire a conservelor în casă. Știind că procesul termic la care trebuie supuse conservele distruge enzimele, atât de necesare funcționării organismului uman, deseori sterilizarea se face sumar, riscând infecții grave, dintre care cea botulinică este uneori fatală: acționează la nivelul intestinului producând otrăvire neuro-musculară. Analizând lucid și responsabil problematica alimentelor conservate și considerând avantajele și dezavantajele conservelor industriale comparativ cu cele tradiționale, constatăm obiectiv că cele de pe urmă constituie varianta cea mai bună, îndeosebi când sunt preparate corect în propria gospodărie.” Prof. univ. dr. Ion Schileru, ASE București.

“Conservele realizate cu fructe care ajung la maturitate în această perioadă a anului ocupă o pondere însemnată în alimentația noastră. Din păcate, o parte a industriei alimentare a denaturat rețetele tradiționale ale unor produse precum gemul de prune, gemul de caise, dulceaţa de caise, dulceaţa de zmeură etc, prin adaosuri chimice care prelungesc termenul de valabilitate, dar care modifică gustul specific al acestor produse și care pot duce și la apariția unor probleme de sănătate. Totodată, industria le oferă celor care nu sunt informați cu privire la efectele unor chimicale asupra sănătății, tot felul de amestecuri de substanțe chimice, care scurtează perioada de pregătire a unor conserve și elimină anumite etape specifice realizării conservelor în casă, cum ar fi sterilizarea. Consumatorii care nu se informează sau nu evaluează conținutul unor astfel de produse, riscă pe termen mediu sau lung să-și pericliteze starea de sănătate, cei mai predispuși fiind copiii, femeile însărcinate, vârstnicii și persoanele cu anumite afecțiuni medicale cronice. De aceea, pentru a nu avea probleme de sănătate, vă recomand să verificați calitatea produselor pe care vreți să le achiziționați prin prisma conținutului afișat pe etichetă la secțiunea ingrediente, respectiv în funcţie de cantitatea de fruct/e folosită de producător pentru a obţine 100 grame produs finit și să nu vă lăsați induși în eroare de anumite mențiuni înșelătoare de pe etichetă sau de reclama agresivă. ” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, Președinte Asociația Pro Consumatori.

Tag-uri Institutii: