Scoala romaneasca- schimbare reala sau doar de pandemie?

Share

Subiect de maxima actualitate in toate mediile, inceputul scolii preocupa intens, atat epidemiologic dar si social sau financiar. Dincolo de binecunoscutele discutii referitoare la numarul de elevi din clase, normele de triaj epidemiologic, riscul de imbolnavire sau neajunsurile invatamantului online, nu am vazut o preocupare reala pentru schimbarea sistemului de predare si implementarea conceptului de scoala moderna adaptata epocii in care copii se formeaza, traiesc si vor profesa.

Sunt binecunoscute performantele intelectuale, culturale, artistice, tehnice si academice ale absolventilor sistemului scolar din tara noastra. Recunoasterea valorii produselor umane ale scolii romanesti a venit din toate mediile si de pe toate meridianele globului. Evolutia societatii din ultimii ani si dinamica miscarilor populationale naste intrebarea fireasca daca sistemul educational din Romania este corect sau demodat si anacronic in ciuda performantelor amintite?

Oare nu este vorba doar de performante individuale exceptionale, ale unor copii care ar fi performat mai lesne in orice alt sistem educational?

Scoala romaneasca se bazeaza in continuare, pe memorare si automatisme mentale care se creeaza prin repetitie, pe un sistem colectiv, dezvoltarea spiritului de turma si mai putin al celui de echipa si evident pe metode punitive. Manualele sunt greoaie, lipsite de claritate si de notiuni explicite. Abunda de greseli. De conceptie, de prezentare sau de acuratete stiintifica. Limbajul din cartile copiilor nostri este greu de deslusit chiar si de adultii pregatiti in domeniile respective.

Este  cu atat mai putin de asteptat ca  adolescentii  sa capete  astfel un bagaj de cunostinte generale pe baza caruia sa-si dezvolte ulterior un mod de gandire, algoritme de evaluare si integrare si implicit sa se aplece si sa aprofundeze ramura aleasa si potrivita structurii psihice si mentale a fiecaruia.

Sistemele educationale moderne se structureaza pe spiritul de echipa, pe dezvoltarea personala integrata intr-un sistem coerent, pe valorizarea fiecaruia intr-o anumita pozitie si pe armonia comunicarii si abilitatea dezvoltarii proiectelor. Pedepsele nu exista, obligativitatea temelor pentru acasa lipseste, notiunea de meditatii este inexistenta. In sistemul educational modern nu se poate intelege notiunea, cu atat mai putin utilitatea acestor ore suplimentare de indoctrinare a mintilor obosite cu aceleasi notiuni aride si abstracte, dupa ore in sir de scoala.

Modul de invatare este inca subordonat unor examene demodate si grele si nu ideilor generoase de dezvoltare a unor proiecte si de evolutie mentala creativa neconstransa de canoane mediocre.

Profesorul trebuie sa fie partenerul mai experimentat al elevilor si mentorul din echipa care stimuleaza dezvoltarea apitudinilor fiecaruia. Nu zbirul pus sa amendeze greselile.

Se vorbeste de interactivitate, dar ea in realitate lipseste cu desavarsire. Nu prezentarea unor materiale accesibile oricarui alumn fac obiectul unui curs modern, ci conotatiile practice, dezbaterile de idei si polemicile stiintifice constructive. Adesea tinerii nostri sunt inerti, nu reactioneaza la astfel de incercari de derulare a orelor de clasa sau cursurilor, din teama ca ideile exprimate deschis ar putea fi ulterior pedepsite cu ironii sau note proaste care sa duca la eventuala pierdere a bursei de studii de la bugetul de stat.

Lehamitea este la ordinea zilei, deoarece exemplele profesorilor fara valoare, obsedati sexual sau psihopati umplu media romaneasca. Atat elevul cat si studentul nu mai gasesc modele in dascali, ci adesea cum se glumeste la studentii medicinisti doar cadavre didactice si nu cadre didactice. De fapt si cadru didactic este o notiune perimata care arata clar pozitionarea mentorului intr-un sistem valoric . Exercitiu de limbaj de lemn, desuet - cadru de nadejde, cadru de partid, politici de cadre si fatalmente cadru didactic.

Modelele disparand, tanarul alege calea solitudinii dezvoltarii scolare si profesionale. Putini sunt mandri si legati de exemplul profesorului. Putini pot spune cu mana pe inima ca au ce invata de la un profesor, ca il au ca model de conduita, de gandire si de performanta.

Reversul medaliei insa, ne arata beizadele incapabile sa invete pentru ca nu-i asa doar banul conteaza, analfabeti functional si retardati care sunt dusi inainte de sistem. Si obtin diplome cu care nu fac absolut nimic in viitorul lor. Acestia traiesc cu ideea ca nimic nu mai coteaza in afara banilor, orice informatie se poate accesa pe internet iar cartea tiparita este demodata. Cultura reala nu mai exista, asa numitele evenimente culturale finantate de autoritati fiind de fapt o parodie ieftina si vandabila la breaking news sau in campania electorala.

Certificarea profesionala a multora din absolventii nostri se realizeaza departe de tara in care au invatat acesti tineri exceptionali. Plecand, se desavarsesc profesional si performeaza. Aici s-ar nivela cu marea masa inerta la care doar mercantilismul si parada ieftina a masinilor sau hainelor scumpe conteaza.

Trist destin al scolii romanesti daca nu ne trezim si continuam experimentele manageriale si ministeriale sinistre din ultimii 30 de ani. Pacat de tinerii valorosi, de profesorii  dedicati sau de institutiile de invatamant care s-au modernizat si care incearca din rasputeri sa schimbe mentalitatea copiilor si fac performante de exceptie intr-un sistem scolar aberant. Cu mare bucurie trebuie salutate si relevate performantele sau schimbarea paradigmei educationale din scolile, liceele si institutiile de invatamant superior din tara noastra. Fie ele publice sau private.  

Sunt foarte multe scoli in care se vede o schimbare reala a mentalitatii si conceptului de scoala moderna dedicata nevoilor reale ale generatiilor tinere, sistemului social si conceptelor de globalizare si multiculturalitate.

Dincolo de riscurile epidemiologice evidente, scoala romaneasca trebuie sa se schimbe si sa performeze ca sistem si nu doar ca exemple punctuale. Odata cu schimbarea modului de functionare din aceasta pandemie poate vom incepe si schimbarea reala conceptuala si structurala a sistemului de invatamant romanesc. Nu de alta dar daca este vorba de schimbare, atunci sa fie intradevar una adevarata pe toate planurile!

 

Topic:

Format: