Accidentul nostru cel de toate zilele…

Autostrada A1: Tamponare la Km 22, pe sensul către Bucureşti. Nota obişnuită a semnalărilor celor de la Infotrafic atunci când se referă la un eveniment ce intră în sfera preocupărilor profesionale.

De această dată este vorba de o coliziune consumată pe A1, firul PITEŞTI -BUCUREŞTI,  în condiţiile în care trei dintre şoferii autovehiculelor au uitat una dintre regulile de aur ale prudenţei la volan care obligă la păstrarea unei distanţe de siguranţă în mers faţă de autovehiculul dinainte. Este poate cea mai reprezentativă formă de neglijenţă la volan, de grabă şi lipsă acută de prudenţă, de desconsiderare evidentă a simţului de autoprotecţie care, în principiu ar trebui să nu lipsească din subconştientul individului, indiferent de pregătirea sa. Nepăstrarea distanţei în mers faţă de vehiculul dinainte reprezintă, statistic vorbind, cauza numărul 1 a  coliziunilor ce poate ajunge până la 60 la sută din numărul total al tamponărilor sau, cum se obişnuieşte a se zice, al accidentelor uşoare în care agresorul şi cel agresat nu suferă leziuni vizibile şi imediat resimţite. Care ar trebui să fie distanţa de siguranţă, cum o puteţi calcula sau estima, cel puţin aproximativ?

Răspunsul a fost oferit de experienţa neamţului care a şi pus în practică observaţiile, simple de altfel, de ordin matematic si care a plecat de la două elemente concrete : primul se referă la calitatea stratului de rulare care se cere a asigura un coeficient mare de aderenţă, coeficient asigurat de starea de “uscare a carosabilului din beton sau asfalt“ la care se adaugă sistemul de rulare şi frânare aflat în parametri maximi de funcţionare şi stare fizică! În aceste condiţii dacă se va înmulţi cu sine însaşi cifra în dreptul căruia poposeşte acul vitezometrului se află, atenţie, DISTANŢA DE FRÂNARE A AUTOMOBILULUI ŞI, RESPECTIV,  DISTANŢA CE SE CERE A FI RESPECTATÃ PENTRU A NU TAMPONA MAŞINA DINAINTE ÎN CAZUL ÎN CARE ACEASTA OPREŞTE BRUSC, MANEVRÃ DETERMINATÃ DE O ANUME SITUAŢIE CONSIDERATÃ A FI DE EXCEPŢIE! Iată, câteva exemple.

Rulaţi în coloană şi viteza autovehiculului condus de dvs. este, să zicem de 60 km/h! Dacă înmulţîţi cu sine această valoare rezultă 60 x 60 = 36.00 adică 36 de metri care , în condiţiile carosabilului uscat şi cu un coeficient de aderenţă de maximă siguranţă ar reprezenta distanţa finală de frânare distanţă care reprezintă şi spaţiul pe care se cuvine să-l menţineţi în deplasare faţă de maşina dinainte. La o viteză de 70 km/h distanţa este de 49 m., la 80 km/h această valoare creşte 64 m şi tot aşa.

Evident că această variabilă nu se respectă în cazul în care partea carosabilă este acoperită cu apă, noroi, polei, gheaţă, zăpadă, caz în care cifrele enumerate primesc valori cu de doua sau de trei ori mai mari. Priviţi  autovehiculul care vă “suflă “ în ceafă, deşi viteza este de 60 ori 80kmh, sau chiar şi mai mult. Pentru a-i refuza vecinătatea ce se poate transforma în lovitură de berbece, năpraznică şi de o violenta dificil de estimat, oferiţi-i posibilitatea să se ducă unde-o vedea cu ochii numai să nu-l ştiţi în plasa atât de apropiată a maşinii pe care o şofaţi!

Priviţi vă rugăm coloana care se duce ori se reântoarce de la munte sau mare! Când scapă la drum lejer atunci parcă toţi sunt cuprinşi de un vânt de nebunie. Viteză şi distanţă minimă între maşini, până când...?!

Iată motivul recomandării de a pleca, fie cu mult înaintea tuturor, fie cu mult după ce grosul excrusioniştilor auto a părăsit staţiunile! Motivul nu-i deloc greu de idnetificat! Evitarea unei deplasări plină de pericole în care nepăstarea distanţei de gardă se poate transforma în orice moment în cauză principală a unui carnagiu rutier. Cum nu odată s-a produs pe A1 şi A2 şi nu numai! Ceaţa, poleiul, zăpada, mâzga reprezintă pericole de mare intensitate şi cu scadenţă imediată dacă sunt tratate cu nepăsare ori aroganţă de tip  prostesc bazată pe forţa autoturismului ! Din păcate atunci când află este deja prea târziu pentru a mai face ceva de natură a evita sau preveni! Atenţia vă aducă pace, sănătate şi poate ceva bucurii, nu vestea nenorocită a accidentului cu tot cortegiul lui de urmări! Să auzim de bine!

Alexandru Ruşi

domeniu: 
categorie: