Achiziţii piperate la Muzeul de Artă Contemporană: lucrările lui Victor Man, mai scumpe decât opere ale lui Ciucurencu, Petraşcu sau Steriadi

Achiziţiile de opere de artă au reprezentat o sursă permanentă de scandal în mediul cultural românesc. Până la începutul lui 2008, sistemul era unul bazat pe dosar, în care artistul îşi prezenta lucrarea în faţa unei Comisii constituite de Ministerul Culturii şi Cultelor, care stabilea apoi preţul lucrării, după o negociere cu autorul. Sistemul a fost aspru criticat, aşa că s-a renunţat la acesta, în favoarea celui în care instituţia(muzeul) tratează direct cu artiştii, reprezentanţii lor(galeriştii) sau colecţionarii operelor de artă.

În plus, s-a copiat modelul din societăţile occidentale, în care muzeele dispun de  un  buget anual de achiziţii, pe care şi-l administrează după cum cred de cuviinţă, fără vreo intruziune din partea statului. Dacă acest model este mai bun decât precedentul  rămâne de discutat, atâta timp cât achiziţiile unor lucrări de opere de artă, făcute din banii publici, pot ajunge la preţuri mai mari decât ar fi visat vreodată artistul să obţină, vânzându-şi lucrările în expoziţii. Iată despre ce este vorba.

Pe 28 octombrie anul trecut, Muzeul Naţional de Artă Contemporană(MNAC), condus de Mihai Oroveanu, a achiziţionat, în urma unor negocieri, lucrări ale pictorului Victor Man. Surse din cadrul Muzeului au declarat agenţiei Reporteri.ro că ar fi fost vorba de două lucrări. Oricum, valoarea contractului încheiat între Victor Man şi Muzeul de Artă Contemporană a fost de 109.400 RON(fără TVA).

Prin urmare, MNAC a plătit peste un miliard de lei pentru două lucrări ale artistului Victor Man. Cine este însă acesta? Născut în 1974, Victor Man locuieşte şi lucrează în Cluj Napoca. A studiat la Universitatea de Artă şi Design „Ioan Andreescu” şi la Jerusalem Studio School din Israel. A devenit cunoscut pe plan internaţional după expunerea lucrărilor sale în pavilionul României la Bienala de la Veneţia 2007. Victor Man a fost impus de galeria Plan B din Cluj şi a expus apoi în numeroase oraşe din Europa şi din lume, printre care Milano, Londra, Amsterdam, Praga, Geneva si Berlin. Criticii remarcă faptul că majoritatea lucrărilor lui Victor Man sunt de mici dimensiuni, întunecoase şi greu de distins dacă sunt privite de la o distanţă mare, acest aspect ajutând la realizarea unei relaţii de intimitate şi angajament cu publicul observator.

Experţii spun că preţurile lucrărilor unui artist sunt volatile, fiind de multe ori confidenţiale sau în unele cazuri umflate chiar de către reprezentanţii lor, galeriştii. Aşa cum am menţionat, Victor Man a fost impus în lumea artistică de Galeria Plan B din Cluj. Curatorul lui Victor Man de la Galeria Plan B, Mihai Pop, recunoştea, în urmă cu un an, că preţul unei lucrări de Victor Man este de câteva mii de euro. De la acest preţ până la cel de 25-30.000 de euro, cât a fost preţul plătit pentru o lucrare a artistului de către Muzeul Naţional de Artă Contemporană, este totuşi o cale lungă, spunem noi.

 Pentru o imagine de ansamblu, am analizat topurile unor vânzări de opere de artă realizate prin intermediul unor case de licitaţii. La un preţ similar de circa 50.000 de lei noi s-au vândut următoarele opere de artă: “Luminiş”, apartinînd lui Nicolae Grigorescu (preţ 49.000  RON – Casa de licitaţii Monavissa), „Natură statică cu flori, fructe şi pipă”, a lui Al. Ciucurencu (49.000 lei noi – Casa de licitaţii Goldart), „Țărm la Balcic”, a lui Jean Steriadi (46.000 RON – Casa de licitaţii Goldart), „Ruine”, aparţinând lui Gh. Petraşcu (40.000 RON – Casa de licitaţii Goldart). Curatorul lui Victor Man mai spunea că lucrările valoroase sunt măsurate de calitate în primul rînd, certificată de participarea la expoziţii importante în locuri bune, instituţii publice, muzee.

Am încercat în repetate rânduri să obţinem un punct de vedere din partea conducerii Muzeului Naţional de Artă Contemporană în privinţa achiziţiilor lucrărilor lui Victor Man, dar demersurile noastre nu au găsit înţelegere din partea conducerii MNAC. Nu ştim care ar fi fost valoarea reală( confirmată de piaţă) a lucrărilor achiziţionate de MNAC, dar ştim că nici actualul sistem de achiziţii practicat de instituţie nu este infailibil. Poate licitaţiile publice, cu protejarea identităţii cumpărătorului, ar fi fost o soluţie.

 Până atunci, să mai consemnăm că MNAC a avut anul trecut la dispoziţie un buget de achiziţii de 1.830.000 RON, adică aproape 500.000 de euro (la cursul de la sfârşitul lui 2008 al monedei naţionale). În condiţiile opacităţii în privinţa cheltuirii banului public de care dă dovadă instituţia condusă de Mihai Oroveanu, nu ne-ar mira dacă celelalte fonduri avute la dispoziţie nu ar fi fost cheltuite pe o singură lucrare. Valoarea comercială a unei opere de artă este stabilită de cumpărător. Şi atunci, cel care plăteşte, atât timp cât nu o face din banul propriu,  poate să stabilească ce preţ doreşte.

Sursa: Reporteri.ro

domeniu: 
categorie: