Alexandru RUŞI: Şi a fost a treia săptămână.....

Despre care se poate zice  că nu a fost la fel de îngăduitoare ca primele două. Intervalul cuprins între luni 15 şi duminică 21 martie 2010 a fost marcat de sporirea numărului accidentelor rutiere şi a tuturor consecinţelor acestora.

Se ştie dintotdeauna că multe accidente consumate pe drumul public înseamnă şi numeroase urmări, cele mortale nefăcând excepţie de la această regulă. Intervalul enunţat a însemnat 178 de accidente rutiere cu 26 de morţi şi 152 de vătămaţi grav şi foarte grav. Din numărul total al accidentelor înregistrate în acest interval de şapte zile sau dacă vreţi al celor 168 de ore  câte încap în acest segment de timp, recte 178 de evenimente rutiere, conducătorilor de autovehicule li s-au reţinut culpa producerii lor într-un număr de 118 cazuri ceea ce reprezintă un procent de 66 la sută. Pietonii s-au făcut vinovaţi de producerea a numai 33 de evenimente, reprezentând un procent de 18 la sută din totalul accidentelor înregistrate. Zilnic s-au consumat, pe străzile, drumurile şi şoselele ţării, 15 accidente grave în urma cărora 3,57 persoane şi-au pierdut viaţa, alte 22 fiind grav şi foarte grav vătămate. Zilele cu cel mai ridicat vârf accidentogen au fost, în ordinea numărului şi gravităţii urmărilor: luni 15 martie (28 accidente cu 8 morţi şi 22 de răniţi ); sâmbătă 20 martie ( 36 accidente, 6 decedaţi şi 33 de răniţi ) şi duminică 21 martie ( 23 accidente, patru morţi şi 23 de răniţi. Iese în evidenţă ziua de miercuri 17 martie, zi în care au fost consemnate numai 14 accidente fără nici o victimă letală şi 15 rănite.

A fost săptămâna cu cel mai mare număr de evenimente rutiere, majoritatea acestora datorându-se neglijenţei, neatenţiei, neasigurării, excesului de diverse forme şi modalităţi, demonstrat de unii dintre conducătorii de autovehicule. Timpul frumos a sunat trâmbiţa descătuşării energiilor comprimate în rezervorul agresivităţii fiecăruia dintre noi astfel că: depăşirile haotice fără nici cea mai mică doză de prudenţă, viteza neadaptată ori excesivă, neasigurarea la schimbarea benzii sau a direcţiei de mers au premers majoritatea situaţiilor de criză ce au evoluat, încet şi sigur, ori violent şi extrem de rapid, până la stadiul accidentului în starea sa finalizată. Au început să forfotească pe drumul public, deseori în condiţii de evidentă nerespectare a prevederilor legii rutiere, noi categorii de participanţi la trafic: motoretişti , biciclişti, motociclişti, căruţaşi, cotigi, arhaicele care trase de perechea de boi, faitoane şi droşci, adică aproape întregul inventar motorizat ori pedalat sau mânat de oamenii satului ai celor de la oraşe şi a navetiştilor. Evident că nu toţi aceşti participanţi reprezintă un pericol pentru masa celor care deplasează pe drum.

Nu, categoric, nu! Există o parte, un procent ce poate ajunge până la 48  la sută care cumulează toate bilele negre sau toate punctele de penalizare. Şoferi ai unor vehicule grele, medii sau uşoare ce nu pot să-şi reprime obiceiul, atât de dăunător, de a vorbi la telemobil în timp ce conduc. Culmea  asumării acestui risc gratuit, majoritatea celor din această categorie au posibilitatea achiziţionării dispozitivului ”mâini libere” dar din comoditate, zgârcenie, neglijenţă ori pur şi simplu, tâmpenie, se lansează în trafic, conduc primejdios, sunt neatenţi, nu se asigură, etc. pentru că se războiesc la mobil cât este ziulica de lungă şi pe parcursul întregii deplasări cu alte personaje care, la fel de idioate, nu-i trântesc receptorul de la capătul celălat al firului, pentru a-i salva viaţa. Lui ori a altor persoane! Această stare de complicitate morală nu este înţeleasă şi discuţia este, deseori, punctată de zgomotul asurzitor al percutării altui vehicul, copac, stâlp ori zide de beton de maşina vorbăreţului. După care urmează tăcerea, întreruperea discuţiei, liniştea sinistră a morţii!

Motocicliştii, în marea lor majoritate, sunt oameni, cu excepţiile de rigoare, extrem de atenţi, prevenitori, anticipativi şi gata să evite orice mişcare greşită ori agresivă realizată de alţi participanţi la trafic. Din rândul acestei categorii se recrutează, an de an, victime mortale sau vătămaţi extrem de grav, pe fondul vitezei în exces ori a obiceiului nenorocit de a croşeta benzile, de a se strecura pe lăţimea liniei de demarcaţie a benzilor prin şirurile de vehicule în mişcare. În anul precedent au murit, pe fondul culpei exclusive, 25 de motarzi alţi 150 fiind grav şi foarte grav vătămaţi. Urmează căruţaşii, motoretiştii satelor, bicicliştii zonelor rurale şi, nu se putea să lipsească, conducătorul atelajului hipo.În proporţii alarmante aceste categorii se disting prin: nepăsare, indolenţă, sfidarea incredibilă a legii rutiere, neglijenţă în echiparea mijloacelor de transport, violenţă şi grobianism, manevre neaşteptate, extrem de periculoase, deseori cu final dramatic.

Atunci când, în raza vederii dvs. apare un asemenea element de pericol: sporiţi imediat atenţia, reduceţi semnificativ viteza; depăşiţi elementul de potenţial pericol având grijă să păstraţi cea mai mare distanţă laterală şi, odată trecuţi de acest obstacol plin de neprevăzut, îndepărtaţi-vă  şi puneţi distanţă serioasă faţă de el. Bicicliştii sunt recunoscuţi pentru starea  bahică asumată, manevre de viraj fără nici o semnalizare, la distanţă scurtă faţă de vehiculul care-i urmează. La crepuscul ori în nocturnă se cere, în mod obligatoriu, sporirea atenţiei pentru a sesiza prezenţa acestor fantasme rutiere, deseori echipate cu haine de culoare închisă care le fac şi mai dificil identificarea pentru ceilalţi şoferi. Atenţie stimaţi oameni buni. Sfintele sărbători pascale să vă aducă pace, lumină, bucurii, sănătate şi destindere. Un dram de prudenţă, la volan sau alături de el nu strică nimănui. Dimpotrivă!!

domeniu: 
categorie: