Error message

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; nodequeue_queue has a deprecated constructor in include_once() (line 1105 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (line 3139 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (line 113 of /home/amosnew/public_html/arhiva/profiles/openpublish/modules/contrib/ctools/ctools.module).

Alexandru RUŞI: Oboseala la volan, accidente catastrofale!

Nu reuşim să determinăm oamenii, îndeosebi cei care şofează , să înveţe câte ceva din nenorocirile încercate de alţii pe fondul oboselii excesive. Deşi nu se spune direct, destul accidente grave şi foarte grave de muncă îşi au originea în starea de epuizare încercată de unii oameni.

Căderi de la înălţime unde se lucrează fără centură de siguranţă cuplată corespunzător, electrocutări datorate unor gesturi clare generate de neatenţia indusă de oboseală, respingerea, ab inţio, oricăror măsuri de prevedere şi protecţie din partea unor muncitori care acceptă să lucreze în fronturile unor săpături, fără a întări pereţii care, în final, previzibil din primul moment, se vor prăbuşi peste ei şi-i vor acoperi În domeniul rutier această stare perpetuă de neglijenţă a stării de oboseală continuă a face victime multiple în contextul unui singur eveniment rutier. Aşa de pildă, cinci peroasne au fost implicate recent  într-un grav accident petrecut pe drumul dintre Constanţa şi Slobozia. Două persoane şi-au pierdut viaţa şi alte trei, printre care şi doi copii, au fost rănite. În dreptul localităţii Gălbiori, maşina în care se aflau victimele a intrat pe contrasens şi s-a izbit de un tir care circula regulamentar. Şoferul şi pasagerul din dreapta au murit pe loc, iar cele trei parsoane care au fost rănite au fost transportate de urgenţă la spital. Poliţiştii suspectează adormirea la volan!

Graba de a ajunge pe litoral, dorinţa de a face cât mai urgent prima baie sau de a realiza o primă şedinţă de ultraviolete sunt mai puternice decât orice sfat, recomandare sau avertisment referitoare la efectele catastrofale ale oboselii la volan.
 
Judeţul Hunedoara, DN 68. Autotir în mişcare, ora 5,30 am. La un moment dat şoferul autotirului simte un şoc puternic, propagat de undeva din spate. Opreşte să verifice ce anume s-a întâmplat, coboară şi se duce spre partea din spate a vehiculului său, priveşte şi ...leşină. Un autoturism prefăcut în morman de fiare contorsionate în fel şi chip  era sub partea din spate a autotirului. Şoferul a ceea ce fusese un autoturism, zăcea între aşchiile metalice, sfărâmat şi el, nemişcat, rece. Ora, locul şi mecanismul de producere al evenimentului, izbire faţă spate, pledau ca semne certe ale accidentului datorat adormirii la volan. Se pare că autorul plecat de undeva de la mai bine de 1000 de km nu rezistase încercării indusă de starea accentuată de oboseală, de epuizare!!

Este imposibil, se pare, să convingi oamenii despre pericolul urcării la volan şi lansării într-o cursă lungă şi istovitoare a unei persoane neodihnită corespunzător. Pericolul este major, de mare amplitudine şi accidentul poate exploda în orice moment. De nenumărate ori am descris semnele prevestitoare ale oboselii care pentru început se prezintă, de la usturimi la nivelul ochilor, senzaţia de mâncărime a ochilor şi nevoia de a-i freca urmată de cascada de căscături şi, ceea ce este cel mai grav, aţipirea pentru zeci de secunde. Acum este momentul întreruperii cursei, acum şoferul şi cei care îl însoţesc, mai au o şansă de supravieţuire. Condiţia esenţială este aceea de a opri! Imediat! Undeva într-un loc de parcare sau pe câmp şi încercarea de recuperare, cât de cât, a lipsei de somn. Cei care reuşesc să facă acest lucru se cheamă că au fost ajutaţi de pronia cerească! Există categoria încăpăţânaţilor care, inclusiv înb asemenea secvenţe dramatice, pe trei sferturi inconştienţi, nu acceptă oprirea maşinii. Această categorie, din păcate destul de numeroasă, produce şi cele mai numeroase şi grave evenimente rutiere de acest gen.Orice regret, a celor scăpaţi cu viaţă, minune destul de rară, este tardivă şi golită de orice conţinut preventiv. Dacă unul dintre pasageri ar fi intervenit la primul gest de citire a oboselii şi l-ar fi determinat pe şoferul obosit, să oprească şi să se odihnească, atunci atitudinea sa, gestul său ar fi meritat cele mai înalate distincţii ale omeniei la volan. De regulă însă pasagerul este complice moral la infracţiunea de moarte acceptată cu seninătate din momentul în care s-a urcat într-un vehicul condus de un om aflat sub limita de rezistenţă psiho-fizică!

Anual în ţara noastră se consumă câteva sute de drame rutiere pe fondul adormirii la volan a şoferilor, amatori şi aşa zişi profesionişti!! Cauza? Blestematul crez rostit în gând sau cu glas şoptit de mulţi dintre cei de la vola “mie nu mi se poate întâmpla aşa ceva!” Sintagma aceasta cu parfum de moarte este extraordinar de uşor acceptată de tineri, îndeosebi, care fac din anii tinereţii panaceu universal împotriva tuturor relelor posibil a surveni pe parcursul conducerii unui autovehicul inclusiv şi mai ales, împotriva oboselii!!” Trezirea”este, din păcate pentru unii dintre ei, dincolo de viaţă!!

 

 

 

 

 

domeniu: 
categorie: