Error message

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; nodequeue_queue has a deprecated constructor in include_once() (line 1105 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (line 3139 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (line 113 of /home/amosnew/public_html/arhiva/profiles/openpublish/modules/contrib/ctools/ctools.module).

Conferinţa de presă a PSD susţinută de Dan Matei Agahon şi Ovidiu Brânzan

'Tema principala a conferintei de presa o reprezinta continuarea reformei in sistemul sanitar, masuri pe termen scurt. Ea va fi prezentata de cei doi co-presedinti ai departamentului pentru politici sanitare din cadrul Partidului Social Democrat.'
29 februarie 2004

Dan Matei-Agathon

Doamnelor, domnisoarelor sarut mainile.
Domnilor, buna dimineata.

Va multumim foarte mult pentru prezenta dumneavoastra aici.

Tema principala a conferintei de presa o reprezinta continuarea reformei in sistemul sanitar, masuri pe termen scurt. Ea va fi prezentata de cei doi co-presedinti ai departamentului pentru politici sanitare din cadrul Partidului Social Democrat.

Dupa aceea, am sa va cer permisiunea sa exprim rapid cateva puncte de vedere ale Partidului Social Democrat fata de ultimele evenimente si va vom sta, ca de obicei, la dispozitie pentru intrebari.

O sa facem un fel de naveta intre cei doi co-presedinti. Am sa-l rog pe Sorin sa inceapa, dupa aceea Ovidiu preia stafeta.
Sorin Oprescu

Probabil ca dumneavoastra va intrebati de ce suntem astazi aici, de ce am initiat aceasta conferinta de presa. Pentru ca, dupa cate observati si dumneavoastra, in ultima perioada de timp, au continuat, sigur, distorsiunile din sistemul sanitar, nu la nivelul la care ele s-au manifestat anii trecuti, dar am fi dorit si dorim in continuare, ca dumneavoastra sa cunoasteti preocuparile Departamentului, preocuparile Ministerului Sanatatii, preocuparile Guvernului in ceea ce priveste asistenta sanitara a populatiei.

Nu este un domeniu cu care cineva ar putea sa se joace si pentru ca sa intram in fondul lucrurilor, va rog sa-mi permiteti sa va prezint cateva date, dupa care domnul ministru va va prezenta masurile pe termen imediat, urmate de masurile economico-financiare si masurile profesionale, luate in asa fel incat consolidarea reformei in sanatate sa reprezinte, totusi, obiectivele pe care ni le-am propus si pe care dorim sa le atingem.

Sigur, etapizat, nu se pot rezolva lucrurile peste noapte, chiar si in acest domeniu, dar dupa parerea noastra este un domeniu deosebit de important pentru ca nu pot sa te integrezi in Uniunea Europeana cu oameni bolnavi. Si, in al doilea rand, trebuie sa ai mare grija, pentru ca, cum bine stiti, microbii nu cunosc functii si ei pot lovi in orice situatie.
Populatia Romaniei a scazut de la 23 de milioane de locuitori la 21 de milioane. Sigur ca deficitul acesta o sa-mi spuneti ca este reprezentat de cei care au plecat la munca in strainatate si asa mai departe, putin probabil. Mergem mai departe.
Evolutia principalilor indicatori demografici 2001-2002 - 2003. Speranta de viata la nastere in 2001 era de 70 de ani, iata ca speranta de viata in 2003 a crescut impresionat la 71 de ani. Mergem mai departe.
Indicii de natalitate in 2002, in 2003, la 1000 de locuitori, minim este in Bucuresti 7,6 (din cauza stresului in primul rand), iar maximum este Vasluiul. Deci, iata zona care inca mai face fata cu cinste si produce indici de natalitate ridicat.
Rata natalitatii in unele tari europene, ne situeaza in aceasta zona 9,83 fata de albanezi 16,8, si atunci, iata ca si Norvegia si celelalte tari de larga respiratie democratica procedeaza in consecinta. Ramane insa sa asiguram si noi conditiile necesare pentru a putea urca nu spre Albania, ci spre Uniunea Europeana.
La sporul natural in 2002-2003 la mia de locuitori, Bucurestiul este pe minus, Romania este pe -2,2. Minimul in Teleorman -10,5, maximul la Iasi plus 2,4. Deci nu se dezminte ceea ce va spuneam inainte. Este, asa cum spuneati dumneavoastra, un fel de viagra a Romaniei.
Evolutia indicatorilor de morbiditate. Cazuri noi la 100 de mii de locuitori, iata ce s-a intamplat, TBC-ul a crescut in 2002 - 118,9 la suta de mii, TBC-ul la copii a crescut si a crescut in mod alarmant, de trei ori mai mult. Hepatita virala de la 32 la 86,5, bolile cardiovasculare mentin varful ridicat la 3.295 la suta de mii de locuitori, sifilisul de la 56 la 58 in 2002, accidentele au inceput sa scada de la 3.328 la 1.990.
Mortalitatea generala a avut un varf in 2002 in primele 9 luni de zile ale anului 2003 mortalitatea se situeaza la 12%.
Principalele cauze de deces in Romania: boala aparatului circulator de departe sunt cele mai pline de risc care duc la trecerea Stixului, boli ale aparatului digestiv, tumorile, boli ale aparatului respirator, leziuni traumatice, alte cauze. Din pacate, nu am gasit reprezentat pana acum in nici o statistica privind cancerul. Insa va spun din datele preliminare ca si cancerul este in crestere.
Mortalitatea in 2002-2003 a crescut intre 16-18,2. Daca in anii trecuti ea s-a mentinut in niste cifre acceptabile, daca poate sa fie ceva acceptabil, atunci cand se produce acest fenomen, chiar daca sigur unii glumeau cu mult cinism si spuneau ca organismul cel mai stabil este organismul mort. Totusi, este un indice de alarma pentru ce inseamna partea de Romania.
Mortalitatea generala standardizata la 100 de mii de locuitori: Romania vine dupa Bulgaria. In Bulgaria se moare cu multa sustinere, nu? Ei -1.105. Noi - 1.097, tinem si noi aproape de ei, conform intelegerii de a intra impreuna. De a intra impreuna acolo.
Problema noastra este ca Romania a evoluat negativ in ceea ce priveste partea de mortalitate generala. Deci, se moare inca foarte mult. Si sa vedem care sunt cauzele, in afara de cele prezentate dumneavoastra. O sa vedeti ca se moare foarte mult, in special in accidente. Dar o sa fie nevoie si o sa va prezinte domnul ministru si masurile pe care le preconizam.
Mortalitatea infantila – sunt cifre negative, 22,4-25,5. Se nasc foarte multi prematuri din cauza conditiilor generale, din cauza lipsei de aparare a organismului mamei, din cauza unor date economico-financiare clare, care fac ca o serie intreaga de carente sa produca mortalitate infantila, sigur si nasteri patologice. Nasterile patologice dau nastere la o mortalitate infantila ridicata. Mergem mai departe.
La rata mortalitatii infantile in unele tari – dupa cate vedeti Romania ocupa primul loc. Se situeaza la distanta intre ceea ce inseamna parte de Uniunea Europeana. Este, dupa Albania, dupa Bulgaria. Este exact invers in ceea ce priveste mortalitatea infantila.
Speranta de viata – in Romania speranta de viata a crescut in 2003, ea se apropie de 74-75 ani, deci lucrurile incep sa se aseze in matca lor normala. Ma refer la ceea ce inseamna parte de Europa.
Speranta de viata la nastere in unele tari europene – iata ca, de departe, Elvetia – pe de o parte, elvetienii au inteles ca pot sa traiasca si traiesc pana in jurul varstei de 80 de ani. Romania cu 71 de ani, 71,25 media se situeaza pe ultimul loc.
Programul national, pentru ca acum de curand putem sa spunem in sfarsit, pentru ca eforturile au fost sustinute, putem sa spunem ca avem un program bun antisida, pus la punct, putem spune ca avem un program finantat destul de bine, reglementat de legile in vigoare, estimatul a fost pentru anul trecut la 1.265 mii lei, a urcat 940 de miliarde. Mergem mai departe.
Comisia Nationala Antisida produce urmatoarele: 8.467 de bolnavi sida, cazuri sida copii 6.710, la adulti 1.757, decese copii prin sida 3.000, decese adulti prin sida 572.
Cazuri de HIV din totalul de 5.920, cazurile de HIV la copii 4.443, la adulti 1.477, total decese 3.670. Total pierduti din evidentele HIV/SIDA 439. Aici trebuie sa avem foarte mare grija, pentru ca noi nu suntem siguri de aceste date, ca am reusit sa depistam tot. Asta vrem sa facem incepand de anul asta, sa largim plaja de depistare a celor infestati cu HIV, fie ca este vorba de purtatori, fie ca este vorba de HIV declarat, adica cu simptomatologie clinica. Total pacienti 7.771 dintre care copii si adulti, total aflati in tratament cu medicamente retrovirale, iata am reusit ca pe aceste grupe sa existe o monitorizare medicamentoasa in special pentru purtatori.
Dl. Dan Matei-Agathon
Da. Multumesc foarte mult. Irepetabil, inconfundabil si fermecator ca de obicei Sorin Oprescu. Si acum, am sa-l rog pe domnul ministru Ovidiu Branzan, sa ne prezinte in aceeasi formula, pe slit-uri reforma continuata in 2004, masuri pe termen scurt.
Dl. Ovidiu Branzan
Asa cum ati vazut, acestia sunt indicatorii sintetici, care analizeaza starea de sanatate a romanilor, a natiunii, in momentul de fata.
Pentru a modifica acesti indicatori este nevoie de un efort imens, care se concretizeaza in cifre aparent mici si cateodata descurajante pentru cei care sunt in sistem. Am reusit sa crestem cu un an speranta de viata a romanilor, mai avem inca vreo cinci ani ca sa ne aliniem la standardul european.
Am facut, totusi, lucruri bune. De exemplu, in indicatorul de mortalitate infantila, unde inca suntem la o cifra absolut inacceptabila, am reusit ca in sfarsit, anul trecut, sa scadem sub plafonul de 17% pe care Romania a stat aproape 10 ani. Este prima oara cand acest procent a scazut la 16,1%. De asemenea, in cazul bolnavilor de Sida, daca in 2000 cand am preluat guvernarea, Romania era un exemplu negativ pentru faptul ca nici jumatate dintre ei nu beneficiau de tratament, la ora actuala, Romania a devenit un exemplu, ultima conferinta la care am participat la Dublin a dovedit treaba aceasta, pentru felul in care a inteles necesitatea ca toti bolnavii de Sida sa se afle intr-un program de tratament si intr-un program de tratament care le ofera protectie.
Deci, s-au facut foarte multe lucruri si incep sa se vada rezultatele. Haideti sa vedem ce facem in continuare.
In primul rand, facem reforma in continuare, sanatate n-are nici o conotatie politica. Este an electoral, nu conteaza, reforma in sanatatea merge mai departe.
In primul rand, incercam sa punem accentul si este prima oara cand la nivel conceptual agream cu totii treaba aceasta, sa punem accentul pe medicina primara, medicina de familie. Incepem acum acest demers, il vom continua categoric in anii urmatori.
De asemenea, bineinteles, accent pe medicamentele romanesti si pe tot ce inseamna servicii de profilaxie.
Care sunt marile prioritati ale anului? In primul rand, de gandire a aspectului componentei sociale a medicinei. Ce inseamna treaba aceasta? Pana in 1990 medicina in Romania era absolut uniformizata la un nivel extrem de scazut, sub aspectul calitatii, dar era o medicina sociala, aia primeam cu totii si mai mult nu primeam.
In ultimii ani, prin achizitiile de aparatura, prin toate investitiile care s-au facut si ale caror rezultate se vad in mod clar in ultimii trei ani, am ajuns sa putem oferi servicii de varf, medicale, la nivel comparativ cu orice tara din lume.
Din pacate, am pierdut din vedere, poate aceasta componenta sociala, pe care acum trebuie s-o redescoperim, este componenta aceea care supara cel mai tare omul, faptul ca in spital n-a fost fasa, n-a fost spirt, n-a fost pansament, au lipsit niste lucruri minore, dar extrem de suparatoare pentru pacient si pentru actul medical. Regandim, am inteles aceasta disfunctionalitate si vrem s-o rezolvam in cursul acestui an. Cresterea accesibilitatii populatiei la serviciile medicale sunt masurile pe care le stiti, scaderea TVA-ului la medicamente, de asemenea infiintarea centrelor de permanenta cu medici de familie si sustinerea acestor centre de sanatate, inclusiv cu programul pe care l-am lansat si-l vom pune in aplicare, cel putin 100 de salvari sa stea la aceste centre si Ministerul Sanatatii a infiintat un program pentru ca in comunitatile rurale, mai ales in cele izolate, o salvare sa stea tot timpul la dispozitia bolnavului. Are o problema, va fi dus la un spital apropiat. Se poate rezolva acolo, va fi rezolvata la fata locului.
Si continuam programul de medicamente gratuite pentru pensionarii cu pensia sub 1.400.000 lei, cele trei medicamente romanesti.
Stimularea productiei interne de medicamente este pentru prima oara posibila, fara sa mai fim acuzati ca folosim medicamente inadecvate pentru ca intrand de la 1 ianuarie standardele de calitate de buna practica de productie, este clar ca tot ce se produce in momentul de fata in Romania este aliniat la standarde europene, nu mai avem absolut nici un motiv sa nu folosim pe scara larga tot ce se afla, tot ce se produce in tara noastra.
Sistemul nou de finantare a spitalelor, face parte, practic, dintr-o componenta de reforma clara a spitalelor.
In primul rand, vom plati spitalele de acuti, de cazuri acute, pe sistemul TRC, sistemul care evidentiaza eficienta actului medical. Cei care vor fi eficienti, vor merge, se vor dezvolta. Cei care nu vor fi eficienti, adica, cei care nu ofera servicii pentru populatie, in mod firesc, incet, incet, isi vor scadea motoarele si se vor transforma in alte structuri, pe care le pregatim de asistenta medicala. Spitalele de cronici vor ramane pe sistemul actual, care se face prin plata pe zi de spitlaizare.
O realizare pe care vrem s-o subliniem este faptul ca, daca pana in anii trecuti, contractul cadru, contractul de furnizare de servicii intre Casa de Asigurare Nationala si furnizori si ulterior bugetul spitalelor se incheia in luna iulie, asa s-a incheiat si anul trecut si asa s-a incheiat tot timpul in ultimii ani, anul acesta, s-a finalizat acest proces la 1 februarie cu marea majoritate a furnizorilor de servicii medicale. Iar in anul in curs, pentru anul viitor, intentionam sa finalizam procesul pana la 31 decembrie 2004.
Cresterea responsabilitatii factorilor de conducere a unitatilor medicale este problema aceea despre care v-am spus si pentru care insist si anume, faptul ca in sanatate, in Romania, avem medici extrem de buni, medici extrem de competenti, avem multi medici foarte buni, in schimb avem prea putini gospodari, prea putini manageri. Legea noua a spitalelor clarifica aceste probleme, da atributii clare de management directorului de spital si da atributii de management printr-un contract suplimentar sefilor de sectie care vor fi si ei implicati in buna desfasurare a activitatii spitalicesti.
Banii pe care-i avem, asa cum sunt, mai multi sau mai putini, trebuie folositi cu maxima eficienta. Este un deziderat, pe care ni-l propunem, cresterea eficientei in folosirea banilor din spitale.
Masurile sunt mai multe: o mai buna planificare a folosirii acestor bani si mai ales o mai transparenta raportare si urmarire a folosirii acestor bani. Vom publica, in mod transparent, tot ce este legat de bugetul spitalelor. Am cerut fiecarui spital ca, de acum inainte, lunar, sa ne raporteze executia bugetara pe luna precedenta, pentru a nu mai avea surprize la sfarsitul anului, ca unele spitale nu s-au incadrat sau au avut problem si aflam la jumatatea anului ca ei au avut probleme si nu ne raporteaza nimic.
De asemenea, tot ce inseamna activitatea Ministerului Sanatatii si tot ce inseamna probleme care tin de sanatate vor fi de acum inainte publicate pe site-ul Ministerului Sanatatii si vom continua dezbaterile publice pentru toate masurile pe care le luam. Vrem sa avem consensul si vrem sa avem cat mai multe sfaturi din toate sferele vietii sociale si ale vietii academice medicale, pentru masurile pe care urmeaza sa le luam.
Licitatiile electronice pe care le generalizam la toate capitolele pe achizitii sunt un mijloc de a creste eficienta, de a scadea costurile si de a creste transparenta actului de executie financiara si de alocare a banilor.
Acest deziderat referitor la implicarea activa a comunitatilor locale, desi pare extrem de teoretic, in principiu, este practic o problema pe care trebuie sa insistam si pe care trebuie s-o rezolvam in cursul acestui an.
Am transferat spitalele catre comunitatile locale, am infiintat multe centre medico-sociale, care sunt in patrimoniul, in raza de influenta de responsabilitate a unor primarii. Problema este ca cei de acolo inca nu au inteles ca descentralizare inseamna si responsabilitati. Procesul bineinteles ca se va dezvolta pe viitor, insa comunitatea locala, pe de o parte, administratia publica locala, reprezentantii nostri in teritoriu, pe de alta parte, trebuie sa inteleaga ca descentralizare inseamna asumarea de responsabilitati multe referitoare la actul medical. Este un mesaj pe care am inceput sa-l transmitem. Ne bucuram foarte mult ca foarte multi prefecti din judete au inteles acest lucru si au inceput sa ia masuri pentru corelarea, coordonarea si eficientizarea locala a actului medical.
Avem o implicare buna din partea unor consilii judetene, avem o implicare buna din partea unor primari. Din pacate nu toti cei implicati in acest proces au inteles acest lucru si va trebui sa le explicam ca sanatatea este un bun al tuturor si ca este nevoie de implicarea tuturor celor care pot rezolva problemele din sanatate.
Stimularea dezvoltarii asistentei medicale din sanatate este un deziderat care continua politica noastra. Aici, legea asigurarilor medicale private de sanatate este in faza avansata. Vom externaliza cu intelepciune unele servicii medicale, acolo unde putem obtine pe aceiasi bani servicii mai bune sau pe bani mai putini servicii echivalente. Acolo unde am externalizat servicii de hrana, de exemplu, alimentatia in spitale, daca pana acum ni se spunea ca pe bugetul care este… ca este prea mic bugetul pentru mancare si de aia nu putem hrani bolnavii bine, in toate spitalele unde am fost si unde s-a externalizat acest serviciu si s-a externalizat bine si a fost bine urmari, pe bugetul alocat, bolnavii primesc intr-adevar o hrana mai buna, de care suntem si noi multumiti si directiunea spitalului si bolnavii.
Deci se pot face lucruri mai bune, daca avem intelepciunea necesara sa stim cum sa le tratam.
Pentru medicii de familie, elaboram de urgenta cadrul medical pentru concesionarea cabinetelor, o masura pe care am intarziat-o, asta a fost intarziata.
Informatizarea sistemului de sanatate este absolut evidenta, am insistat, daca vrem sa cheltuim eficient banii, trebuie sa avem o raportare si o urmarire absolut la minut, absolut obiectiva a lor.
Si, ultimul punct este reforma, strategia nationala, pe care trebuie s-o facem, v-am spus ce vom face anul acesta, insa va trebui sa elaboram o strategie pe termen, fiindca repet si insist, sanatatea are o prea mica conotatie politica, este un bun comun si trebuie sa-l tratam in viziunea anilor urmatori indiferent de politica si de ce va urma in alegerile urmatoare si in alegerile de peste patru ani.
Cam acestea au fost principalele - si mai sunt inca multe – elemente de strategie pentru anul in curs.
Dan Matei-Agathon
Multumesc foarte mult Ovidiu. Am sa-l rog pe Sorin, doua minute.
Sorin Oprescu
Cauzele disfunctionalitatii actuale: inca se manifesta disfunctionalitti la nivelul procurarii de medicamente, la nivelul medicilor de familie pentru bolile intercurente si supravegherea gravidelor; introducerea terapiei retrovirale, de care v-am vorbit pentru ultimii pacienti prinsi in statisticile Sida, riscul de transmitere a infectiei pe care sexuala la tinerii sub 18 ani, pentru care parintii nu au fost de acord cu dezvaluirea diagnosticului.
Aici, este o problema foarte importanta, pentru ca, si dumneavoastracunoasteti ca este o problema de adaptare si la locul de munca al copilului. Locul de munca al copilului sub 18 ani nu poate fi decat scoala. In momentul cand vom depasi si noi barierele mentale, este greu de depasit aceste bariere, in special de catre unele cadre didactice; unii au reusit sa treaca peste acest lucru, nu controleaza insa foarte bine relatia copil-copil infectat cu Sida. La sfarsitul lui 2003, toate lucrurile astea le vedeti pe acest ecran tocmai pentru a reusi sa intelegem cu totii o chestiune foarte importanta pentru poporul asta de a nu ne lasa, totusi, intr-o totala neglijenta acest capitol, care mai tarziu poate sa devina o bomba biologica pentru ceea ce inseamna viata poporului asta. Va dati seama ce se intampla in Africa sau in acolo unde cantitatile acestor bolnavi au intrecut orice fel de inchipuire.
Adevarul este ca in anii care au trecut, si nu numai in cei trei ani de zile, ci in cei opt ani de zile, de cand au aparut asigurarile de sanatate reforma nu a fost coerenta si sistematica. Lipsa mecanismelor de comunicare si de coordonare intre ceea ce a insemnat Ministerul Sanatatii, Colegiul Medicilor si Casa Nationala de Asigurari au existat inechitati in distribuirea resurselor materiale si s-a diluat asistentei primare.
Daca la inceput, in anii 1998, o data cu aparitia caselor de asigurari de sanatate gandeam ca rolul medicului de familie est acela de a fi un aparator, impreuna cu ceea ce inseamna ambulatoriu de spital sau ambulatoriile de specialitate, de a tine bolnavii in tratament si in urmarire generala si de a trimite catre spitale numai cazurile care impuneau acest lucru, mecanismele si financiare, dar si profesionale au fost de asa natura incat acest lucru nu s-a putut realiza.
A nu recunoaste lucrul acesta ar fi o poveste si o mare gogonata. Calitatea este destul de modesta a serviciilor din o multime de cauze.
La nivel tertial, la nivel de spitale, a fost singurul loc unde pacientul a beneficiat de asistenta conform celor mai inalte standarde, dar numai acolo unde a fost posibil. Ma refer la o serie intreaga de operatii de inalta tehnicitate, daca vreti, de la transplant pana la interventii cardiovasculare si asa mai departe.
Nu am ajuns la intelepciunea de a ne hotari, de a ne aseza pe scaune, nu am ajuns, asta este adevarul, de a ne aseza pe scaun si a hotari. As vrea sa n-o luati in sens cinic. Ce este mai corect, sa se execute 100-200 de transplante sau este mai corect ca sumele acordate pentru acestea sa fie acordate unei asistente de baza? Ma refer la asistenta spitaliceasca. Nu mai avem timp, trebuie sa provocam aceasta discutie. Poporul asta are dreptul sa stie cat putem sa alocam pentru el, pentru ca este vorba de el, este vorba de parintii lui, este vorba de copiii lui si asa mai departe.
Spitalul, din pacate, este un consumator de resurse financiare. Rezolva problemele sociale la ora actuala, din 109 centre sociale, componenta sociala de care discuta ministrul, rezolva, dar, din pacate, lucrurile nu au inceput sa se miste asa cum am dori noi. 40 din centrele medico-sociale functioneaza. Functioneaza si astea cu distorsiuni, peste putin din 109. Vrem sa le facem sa functioneze pe toate.
Dezechilibre intre capacitatile destinate, bolnavii cronici alaturi de bolnavii acuti si cei pentru ingrijiri medico-sociale n-au facut altceva decat sa sufoce numarul de paturi de spitale.
Nu exista inca un plan national de asigurare cu paturi. La preluarea mandatului, ministrul a inteles necesitatea, si cei din Minister, necesitatea alcatuirii unui plan national de asigurare cu paturi. Problema este ca asta nu se poate face peste noapte, nu se poate face maine, nu se poate face poimaine, dar o data trebuie sa se faca. Deci, este important de stiut ca, atunci cand vine cineva si spune: „domnule, credem ca sunt foarte multe paturi pe spitale”. Nu, de acum, inainte, prin aplicarea Legii spitalului, pe paturile pe care dumneavoastra le-ati vazut in inceputul expunerii, pe lucruri concrete, pe baza morbiditatii, deci a bolilor, se stabileste anual planul national de paturi, de cate paturi avem nevoie pentru bolnavii nostri.
Serviciile de urgenta prespitaliceasca reprezinta alta urgenta a noastra, pe care dorim s-o cream, dorim s-o facem sa functioneze. V-a vorbit domnul ministru despre cele 100 de salvari. Dorim sa va vorbim pentru lunile viitoare de un sistem public privat de asistenta de urgenta acolo la locul accidentului. Sincer, si deschis vorbind, bolnavul moare ori cu doctor, ori fara doctor, daca este sa moara. Problema noastra este de a nu-l lasa sa moara si de a fi acolo langa el, in cateva minute. Astea sunt echipaje independente, echipaje care intervin de tipul echipajelor Delta medicale din Belgia, din Franta, Samur-ul si asa mai departe, care intervin, acolo, la locul faptei, acolo unde s-a intamplat accidentul. La fel pe soselele scumpei noastre patrii, in asa fel incat cetatenii sa simta ca intr-adevar au un serviciu medical de urgenta.
A doua componenta a Serviciului de urgenta este din cauza educatiei noastre, din cauza educatiei medicale. Cetateanul, poporul asta a fost invatat, mai ales dupa 1990, a avut tot timpul o preocupare constanta, frumoasa, sa munceasca, sa munceasca in orice conditii, sa munceasca, sa faca bani, sa munceasca sa traiasca mai bine, sa munceasca, sa munceasca. Nu vorbesc de cei care muncesc, ca sa ne intelegem, nu vorbesc de restul care au invatat si alte lucruri. Ideea principala este ca el s-a neglijat. Romanul spune in felul urmator: „lasa, domnule ca nu mi se intampla mie chestia asta”. Dar lui i se intampla chestia asta. Si atunci, el ajunge la spital in complicatia bolii cronice, ceea ce presupune si spitalizare indelungata si posibilitati mai reduse de a-l pune pe picioare, de a-l reinsera social. Ramane una dintre preocuparile noastre principale.
Sanatatea publica – fratilor au disparut doctorii aia, medicii din institutii, cum le spuneam noi, medicul scolar, medicul de intreprindere. Noi trebuie sa controlam acest sistem, sa-l reformulam si sa-l aducem acolo, pentru ca ei reprezinta primii pioni, care au grija de sanatatea publica. Altfel, restul, totul ramane vorbe, facem, dregem si asa mai departe.
Asistenta cu medicamente – da-mi si graficul acela incoace, ca sa ma intrebe domnul Braia cine a adus asa de putin consumul, dar probabil ca o sa-i raspund eu de ce.
Consumul de medicamente din Romania pe cap de locuitor este de sase ori mai mic decat in Uniunea Europeana. Partea plina a paharului este ca, probabil, nu suntem atat de bolnavi ca aia din Uniunea Europeana. A fost o gluma, nici macar o gluma, o incercare de gluma.
In orice caz, medicamentele alocate pe cap de locuitor sunt in numar foarte mic, pe cap de locuitor bolnav bineinteles.
Asigurarea cu medici – uitati ce se intampla in rural. 58 de medici la 100 de mii de locuitori, aceasta chestiune trebuie s-o rezolvam anul asta.
Avem si idei, stim cum putem s-o facem, pentru ca, 58 de medici inseamna aproape fara asistenta medicala.
Finantarea – procentul mic din PIB, cheltuielile statului cu sistemul sanitar sunt mici fata de ceea ce se intampla in sistemul european. Finantarea si rambursarea discontinua si nu s-au luat in considerare consecintele economice ale tehnologiilor noi. Prin creditul din 1999 s-au dus o serie intreaga de aparate, banii pentru ele n-au fost niciodata, aici au iesit o serie intreaga de discutii si asa mai departe. Care sunt directiile principale? Imbunatatirea starii de sanatate, este foarte clar si va spunem cum o facem, V-a spus-o si domnul ministru acolo, nu? Ameliorarea din mediul rural, de care v-am vorbit, actiunea preventiva, medicul de medicina sociala, organizarea activitatii in ambulatoriu.
Legea spitalelor este functionabila dupa 1 martie 2004, mai urmeaza cateva cosmetizari pe cuvinte si asa mai departe. Legea sanatatii publice, care intra in Parlament. Legea asigurarilor de sanatate vizavi de Ordonanta 150, care guverneaza acum sistemul sanitar, Legea asigurarilor private a trecut de Camera, vine la Senat, se termina si cu acest lucru. Incercam Legea asigurarilor mutuale, din dorinta de a cauta resurse, resurse financiare pentru a putea sa facem sa functioneze sistemul. O sa-mi spuneti: cat domnule Oprescu? Pai, va spun eu, 10%, 10% si cu 3%, mai decompresionam putin bugetul, care este asa cum este si nu mai are sens sa discutam foarte mult pe tema asta.
Organizarea categoriilor profesionale – ne-o cere Uniunea Europeana pentru libera circulatie si recunoasterea diplomelor.
Va multumesc. Eu am incercat sa iau cat mai scurt.
Dan Matei-Agathon
Va multumesc foarte mult. Intr-adevar, atunci cand doi co-presedinti incearca sa prezinte continuarea reformei intr-un domeniu atat de sensibil si atat de important, dureaza mai mult decat ne-am propus.
Stimati colegi, avem doua variante si va consult spre care putem sa intram imediat in intrebari referitoare la subiectul principal al conferintei de presa de astazi, iar apoi sa va prezint eu cateva flash-uri privind pozitia partidului fata de ultimele evenimente sau acum sa vi le prezint si sa intram in intrebari asa. Inteleg foarte mult, eu sunt convins ca sunteti extrem de interesati de ce se intampla in domeniul sanitar, dar am sentimentul acut ca sunteti mai interesati de ce se intampla in sceptrul politic, pentru ca vedeti ca evenimentele se succed dintr-o zi in alta.
Am sa va prezint foarte, foarte pe scurt cateva din pozitiile Partidului Social Democrat in primul rand fata de ofensiva extraordinara a Partidului National Liberal, care si-a facut un obicei din a cere in fiecare zi, in fiecare ora, in fiecare minut demisia sau demiterea Guvernului Adrian Nastase, perseverand pana le-o spunem noi, in a se face de ras pe scena politica romaneasca.
Reamintim opiniei publice ca numai amatorismul guvernarii CDR, din care a facut parte cu brio si PNL, a determinat ca Romania sa nu adere la NATO, la momentul istoric Madrid si se pare ca liberalii au uitat mult prea repede acest grav esec, astfel nu se explica faptul ca in ziua in care Parlamentul in unanimitate a votat proiectul legislativ privind aderarea noastra la acest Tratat a reusit sa se lanseze si intr-un atac virulent la adresa Guvernului si Partidului Social Democrat. Cine sunt cei care incearca sa ne dea lectii despre cum se guverneaza? Nu sunt oare tot aceiasi care au facut ca tara noastra sa sufere un handicap serios, nefacand parte din grupul celor zece tari si cred ca si melodia de acolo ne demonstreaza ca acest atac furibund al PNL-ului este o simpla strategie politica si nu reprezinta sub nici o forma o alternativa. Sa fie vorba tot despre fostii guvernanti, care au incheiat pe perioada mandatului lor doar sase capitole, iar acele sase capitole erau simple declaratii de intentii, o pagina, doua, hartie fara acquis-ul comunitar, pe cand noi am reusit sa inchidem 16 capitole si ne pregatim sa terminam, in acest an si restul de opt capitole, atat de importante pentru procesul negocierii noastre si respectarii foii de parcurs cu 1 ianuarie 2007.
Oare nu este ridicol ca tocmai acesti oameni politici compromisi prin ineficienta lor sa vina si sa ne dea acum lectii? Este oare cu adevarat PNL-ul ingrijorat de situatia libertatii presei in Romania, in momentul in care critica reportajele televiziunii publice realizate in Bulgaria si se grabeste sa aplaude precipitat declaratiile liderului liberal european Graham Watson, care sugera separarea tandemului Romania-Bulgaria? Este normal asemenea atitudine? Este interesul national? Evident ca nu.
Este oare PNL ingrijorat de situatia adoptiilor internationale de copii? Sa-l consulte pe domnul Valeriu Stoica, sa-l intrebe ce s-a intamplat cu miile de adoptii internationale in perioada 1997-200, sa-l intrebe cum au disparut sute de dosare din arhivele tribunalelor bucurestene privind aceste adoptii.
Este oare ingrijorat PNL-ul de coruptie? Sa-l intrebe pe domnul Calin Popescu Tariceanu ce s-a intamplat in mandatul sau de ministru si cum alta realizare importanta n-a avut decat importul unor autoturisme in institutiile publice si care, nu intamplator, au legatura cu o marca bine cunoscuta de catre domnul Calin Popescu-Tariceanu.
Iata de ce noi consideram coalitia PNL-PD, alaturi de PRM ca o axa a raului, ca o axa a minciunii. Ne indreptam atentia, acum, asupra motiunii de cenzura, care se pare ca va fi depusa, daca se va reusi strangerea semnaturilor necesare.
Partidul Social Democrat denunta demagogia PNL si PD, care in mod iresponsabil doreste initierea unei motiuni de centura, cu sprijinul si colaborarea PRM. Aceasta este dovada absoluta a faptului ca reprezentantii coalitiei care pozeaza in aparatori ai principiilor democratice incalca orice ratiune, mergand umar la umar cu un partid de dreapta, antisemit, radical, a carui ideologice a fost si este antinationala.
Iata cum axa raului se reintregeste in mod firesc. Liderii PNL si PD care pana mai ieri deplangeau imaginea Romaniei in Europa n-au nici o retinere in a se infrati cu Corneliu Vadim Tudor, un personaj politic dezavuat in mod explicit de mediile politice internationale.
In aceste conditii, atragem atentia reprezentantilor PNL-PD, care pana mai ieri aplaudau frenetic unele critici formulate, in buna parte meritate de catre Uniunea Europeana la adresa Romaniei, ca orice colaborare cu un partid cand antisemit, cand filosemit nu va ramane nesanctionata de liderii europeni. Theodor Stolojan, Traian Basescu si Corneliu Vadim Tudor intr-un deplin consens ideatic si de limbaj fac astfel dovada de necontestat a duplicitatii si a modului iresponsabil in care inteleg ca faca politica in detrimentul intereselor nationale ale Romaniei.
Solicitam raspuns clar din partea celor trei amici politic, cine este tractorul si care sunt remorcile?
Biroul de presa al Partidului Social Democrat este imputernicit sa aduca precizarile ce se impun fata de denigrarile pe care un cotidian central le adreseaza in mod constant presedintelui executiv Octav Cozmanca si am sa va prezint, pe scurt, declaratia domnului presedinte executiv Octav Cozmanca.
,,Ultima perioada demonstreaza fara dubiu faptul ca s-a declansat o campanie murdara menita sa compromita cu orice pret si fara discernamant reprezentantii partidului de guvernamant. Prin actiuni de intoxicare, gazduite insistent de un cotidian central, care, fara documentare jurnalistica profesionala, imi atribuie diverse proprietati care s-ar afla in posesia mea, obtinute prin diverse cai ilegale. Mai mult, valoarea acestora – mentioneaza sursa in cauza – se ridica la cifre fabuloase de ordinul milioanelor de euro. Sunt prezentate fotografii si scenarii fanteziste, dar lipseste un lucru esential, actul, actele care sa ateste proprietarul sau proprietarii acestor imobile. Am afirmat raspicat in repetat randuri, ca singurele mele proprietati sunt cele trecute in declaratia de avere, atat si nimic mai mult. Declar public ca nu am intervenit in favoarea nici unui agent sau societatea comerciala pentru castigarea licitatiei, nu am deturnat bani publici sau fonduri PHARE. Acuzatiile mincinoase precum aceasta deturnare de fonduri se inscriu in tiparul strategiei de campanie murdara, pe care PNL si PD inteleg s-o desfasoare. Este rusinos faptul ca opozitia, in goana dupa putere, abandoneaza orice principii si orice valori morale. Solicit imperativ celor care se lanseaza voit sau nu, in adresa acuzatii de acest tip, sa faca dovada celor afirmate. Studiez si posibilitatea de a actiona autorii si conducerea ziarului in instanta pentru calomnie, solicitand 5 miliarde de lei despagubiri, care vor fi donate la cinci camine de batrani si de copii”.
Si ultimul lucru pe care am sa vi-l pun la dispozitie, imediat dupa conferinta de presa, iata ca dupa evenimentul extraordinar cu bomba lansata de la Ploiesti de doamna deputat Paula Ivanescu si domnul Calin Popescu Tariceanu gaseste o alta bomba si anume, un incendiu intr-o comuna, Budesti, in Valcea, care, conform declaratiilor distinsului lider liberal, ar fi fost pusa la cale de catre partidul Social Democrat. Avem aici documentatia necesara, prin care demonstram ca acest nefericit incident este transformat politic intr-o mizerie de neconceput intr-o campanie electorala normala.
Stimati colegi, ma opresc aici, mai aveam foarte multe lucruri sa va spun, dar sunt ingrozitor de racit, ceea ce se si vede, astfel incat, va stam, din acest moment, cu placere la dispozitie, Sorin Oprescu, Ovidiu Branzan si cu mine, la intrebarile pe care le aveti. Va rog foarte mult, doamnele mai intai si dupa aceea dumneavoastra. Sa spuneti cui, ca sa puteti sa raspundem repede.
Reporter: - Ne puteti confirma candidatura domnului Oprescu la…?
Dan Matei-Agathon: - O sa-l rog pe domnul vicepresedinte al Partidului Social Democrat sa va raspunda la aceasta intrebare. Sorin, te rog.
Sorin Oprescu: - Intrebati-ma pe mine, doamna. Nu s-a pus aceasta problema pana in momentul de fata, n-a fost nici un fel de discutie in Delegatia permanenta. Sunt membru al Delegatiei permanente si indeplinesc functia de vicepresedinte al partidului. Nu a discutat nimeni cu mine acest lucru. Acest lucru va fi facut la timpul potrivit, probabil, in Delegatia permanenta. Va exista aceasta discutie in mod sigur, mai ales ca domnul presedinte executiv nu face altceva acum, decat sa sintetizeze toate aceste propuneri de pe teritoriu, venite de la organizatiile respective. Nu a existat nici un fel de discutie, nici in Delegatia permanenta a Bucurestiului privind acest lucru pana in acest moment. In momentul cand aceasta discutie se va produce, fiti convinsi ca o sa cunoasteti pe cine desemneaza partidul pentru a putea sa participe la alegerile locale, parlamentare si asa mai departe.
Dan Matei-Agathon: - Multumim foarte mult. Va rog mult de tot sa respectam doua mici principii de baza. Deci numarul unu sa cereti microfonul, numarul doi sa va prezentati si numarul trei, va dau cu cea mai mare placere cuvantul, cand il doriti. Va rog microfonul.

Sorin Oprescu
Foarte multe disponibilitati si am avut intotdeauna in viata mea, foarte multe disponibilitati. Problema este ca, repet, nu s-a pus problema si nu s-a discutat in Delegatia Permanenta despre aceasta posibila candidatura. In momentul in care se va discuta, dupa ce imi voi spune si eu parerea mea, dupa aceea, dumneavoastra veti cunoaste pozitiile partidului, pozitia mea s.a.m.d. daca va fi cazul. Eu am toata increderea ca presedintele executiv al partidului va prezenta Delegatiei permanente, o serie intreaga de propuneri corect facute de catre organizatiile din zonele respective pentru cei care vor candida la alegerile locale, parlamentare s.a.m.d. in asa fel incat Delegatia permanenta sa ia o hotarare generala pentru aceasta participare a oamenilor care vor fi trecuti acolo.
Reporter (Doru Braia): - O intrebare pentru domnul ministru Branzan, pe care, fireste, in primul rand il felicit ca impreuna cu fermecatoarea sa sotie a ameliorat rata natalitatii romanesti. Domnule ministru, tinand seama de dimensiunea profesionalismului actualei administratii romanesti la cat timp estimati ca la Poiana Mare sau alte asemenea stabilimente vom avea acelasi confort ambiental ca in sediul partidului dumneavoastra, pentru ca, orice spital al lumii normale asa arata, ca la PSD si nu ca la Poiana Mare. Dati-mi un termen, domnule ministru, pe care sa-l auda cei 21 de milioane de oameni despre care domnul Sorin Oprescu ne-a anuntat adineaori ca intra in boli cronice deja.
Ovidiu Branzan: - Multumesc pentru faptul ca apreciati totusi eforturile personale depuse, pentru unul dintre indicatorii nationali.
Referitor la spital, despre care vorbiti, este categoric in atentia noastra. Luni am primul set de masuri, fiindca acolo este o echipa intreaga. Noul director al directiei, noul director al spitalului si prefectul judetului care ne spun primele masuri pe care le luam acum pentru ca hrana sa fie mai buna si mai diversificata, pentru ca temperatura sa fie tot timpul la indicatorii normali si pentru alte probleme, investitia in ultimele doua corpuri, tot ce mai ramasese de rezolvat acolo. Deci, deja luni, stim primii pasi urgenti pe care trebuie sa-i facem si pe care deja am inceput sa-i facem.
Referitor la ridicarea tuturor standardelor medicale romanesti la nivel european raspunsul este simplu, cand economia romaneasca va ajunge la standard european sanatatea si spitalele din Romania vor ajunge la acelasi standard. Este o falsa abordare incercand sa rezolvam problema in sanatate luand-o strict izolat. Problema in sanatate este o problema de economie. Noi trebuie sa dezvoltam si sa investim in economia nationala pentru a avea o economie puternica din care sa tragem bani pentru sanatate. Acest mecanism stiti mai bine decat noi ca functioneaza in toate statele dezvoltate si, de aceea, au ajuns la standardele cu pricina in sanatate.
Reporter (Elena Vijulie, BBC).: - Am o intrebare pentru dumneavoastra in primul rand. Cum explicati prezenta la Palatul Victoria a consilierului prezidential, probabil, fost consilier prezidential Ioan Talpes? Se creeaza impresia ca Guvernul Nastase n-a mai gasit alta solutie de rezolvare a crizei datorate criticilor europene decat apeland la interventia presedintelui Iliescu si as mai avea o intrebare pentru domnul Oprescu. Nu ar fi mai simplu, in loc sa punem in balanta, sa facem transplanturi sau facem asistenta medicala primara, sa avem mai multa grija de banii Casei Nationale de Asigurari si sa fie redusa interventia Ministerului de Finante in acesti bani? Multumesc.
Dan Matei Agathon: - Am sa va raspund eu. Este un drept constitutional al premierului Adrian Nastase sa-si aleaga echipa cu care va merge mai departe in acest an, iar implicarea in actul guvernamental al unui consilier prezidential nu mi se pare sub nici o forma o sursa de intrebari de tipul celei pe care mi-ati pus-o dumneavoastra. Va reamintesc faptul ca nu am apelat la un consilier al presedintelui Theodor Stolojan, nici la o consiliera a presedintelui Traian Basescu nici la un consilier strain al presedintelui Corneliu Vadim Tudor, ci premierul Adrian Nastase a invitat in echipa guvernamentala un consilier al presedintelui Ion Iliescu, fondatorul Partidului Social Democrat.
Este un follow-up ca sa inteleg eu, este un comentariu, este o intrebare, este o remarca, tinand cont de cuvintele frumoase care le-ati avut fata de sediul si de efortul dumneavoastra de a ne prezenta cu un sediu social-democrat modern si european, apreciez si aceasta remarca, domnule Braia.
Sorin Oprescu: - Nimic nu este simplu in sanatate. Deci ce spuneti dumneavoastra chestiunea cu „nu ar fi mai bine sa”... nu a functionat si atunci, pentru ca n-a functionat, va reamintesc faptul ca hotararea noastra este aceea de a convinge Guvernul ca Fondul National Unic al asigurarilor sociale trebuie sa devina un fond privat al statului care sa fie la dispozitia Casei Nationale. Altfel, se intampla ca in acest moment la Casa Nationala: distinsii ei reprezentanti, dupa o perioada foarte scurta, atunci cand au inceput sa ia liftul si sa explice cum fiecare ban trebuie sa se intoarca la populatie si nu faceau altceva decat repetau ideile celor doua comisii de sanatate a Parlamentului. La ora actuala ei nu executa, au fost transformati in simpli executanti de bugete fixe, acordate de catre Finante. Acest lucru nu trebuie sa se intample.
Ceea ce v-am spus eu adineaori, am incercat sa ilustrez, poate nu abil, dar eu am incercat sa va transmit ca va veni si momentul cand va trebui sa luam aceasta hotarare, daca vreti, in interiorul sistemului, pentru a putea vorbi despre ceea ce inseamna parte de realocare a resurselor. Cat sunt aceste resurse de mari sau de mici este alt palier de discutii. Important este ca noi cautam alte izvoare financiare pentru a putea sa completam ceea ce nu actioneaza acum cand discutam noi.
Reporter: - Tot in legatura cu numirea domnului Talpes. Credeti ca back-round-ul pe care-l are domnul Talpes este un raspuns suficient, raspuns corespunzator celor de la Bruxelles? Adica se stie foarte clar ca domnia sa a fost implicat in suficiente chestiuni delicate.
Dan Matei Agathon: - Asta este parerea dumneavoastra. Parerea mea este foarte buna in ceea ce priveste desemnarea celor trei ministri de stat, pe care-i cunosc, ii apreciez si consider ca sunt oamenii faptelor si nu oamenii vorbelor. Sigur, dumneavoastra puteti sa aveti orice parere, dar asta nu inseamna ca automat eu trebuie sa fiu de acord cu ea.
Reporter: - Spuneti ca vorbiti in numele partidului de guvernamant?
Dan Matei Agathon: - Da, vorbesc in numele Partidului Social Democrat. Cand vreau sa vorbesc in nume propriu, atunci, pun in spatele meu o tablita, pe care scrie ,,deputat Dan Matei Agathon”
Reporter: - As dori un raspuns pe aceasta tema si de la domnul Oprescu. Dansul este un lider important al partidului, ce ne poate spune despre numirea domnului Talpes in functia de ministru de stat? Credeti ca bacground-ul este corespunzator?
Sorin Oprescu: - Viata a facut sa-l cunosc indeaproape pe Domnul Talpes - sa nu o considerati o istorie de viata, ci un story pe care l-am nascut acum - sa cunosc personalitatea domnului fost consilier prezidential, actualmente viceprim-ministru si vreau sa va spun un singur lucru. Sigur sa-l cunosc, in primul rand, din punct de vedere profesional, pentru ca asa a fost sa fie viata. Deci, in urma cu foarte multi ani de zile, pe mine personal, din discutiile pe care le-am avut, m-a impresionat un lucru esential la vremea aceea si acum si mai mult: caracterul. Caracterul, care din punctul meu de vedere este O.K. Intr-o lume in care asistam la o serie intreaga de tulburari din astea caracteriale, pentru mine, pentru relatia aceasta directa, daca vreti, de medic pacient, m-a impresionat foarte tare taria de caracter. Deci, pe cale de consecinta, consider ca este o alegere justa.
Dan Matei Agathon: - Da, multumesc. Mai sunt intrebari?
Stimati colegi, stiu ca peste foarte putin timp va incepe o conferinta de presa a Partidului Democrat, peste o ora si a Partidului National sau invers. Stiu ca si tema principala pe care distinsii colegi o vor avea va fi pozitia noastra fata de motiune. Vreau sa va spun ca noi consideram ca o motiune simpla si o motiune de cenzura sunt arme democratice la indemana opozitiei pentru a lupta impotriva puterii. Ceea ce scoatem in evidenta, insa, este convergenta intre PNL, PD si PRM.
Sa presupunem ca aceasta motiune de cenzura va trece. Ce se poate intampla? Va cadea Guvernul. Unde am ajunge? La alegeri anticipate. Unde ne intoarcem? Acolo unde anul trecut noi am spus ca poate nu era rau sa organizam alegeri anticipate.
Va multumesc foarte mult pentru prezenta dumneavoastra. Va doresc o duminica linistita, atat cat v-a mai ramas din ea

domeniu: 
categorie: