Error message

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; nodequeue_queue has a deprecated constructor in include_once() (line 1105 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (line 3139 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (line 113 of /home/amosnew/public_html/arhiva/profiles/openpublish/modules/contrib/ctools/ctools.module).

MAI răspunde proprietarilor deposedaţi abuziv

Referitor la unele critici formulate de Asociatia Proprietarilor Deposedati Abuziv de Stat la adresa modului de aplicare a Legii nr. 10/ 2001, Autoritatea pentru Urmarirea Aplicarii Unitare a Legii nr. 10/ 2001 face urmatoarele precizari: I. Potrivit prevederilor Legii nr. 10/ 2001 au fost stabilite urmatoarele categorii de masuri reparatorii:

1. Restituirea in natura – acolo unde masura este posibila (aplicabile pentru cazurile in care imobilele exista in natura sau nu au fost retinute pentru activitati de utilitate publica – art. 16 din lege);

2. Acordarea de actiuni la societati comerciale in curs de privatizare, in cazurile in care restituirea in natura nu este posibila (cazul actionarilor la fostele societati comerciale nationalizate, cazul proprietarilor de imobile - terenuri si constructii expropriate si demolate, pe care s-au construit sau amplasat alte obiective: locuinte, strazi, parcuri etc.);

3. Acordarea de titluri de valoare nominala care pot fi utilizate pentru achizitionarea de actiuni sau active la societati comerciale in curs de privatizare (in cazurile in care restituirea in natura nu este posibila), (cazul actionarilor la fostele societati comerciale nationalizate, cazul proprietarilor de imobile – terenuri si constructii expropriate si demolate, pe care s-au construit sau amplasat alte obiective: locuinte, strazi, parcuri etc.);

4. Compensarea cu alte bunuri sau servicii - pentru cazul in care unitatea detinatoare are teren sau constructii disponibile pentru a fi oferite la schimb pentru imobilele solicitate dar imposibil de restituit;

5. Acordarea de despagubiri banesti – pentru cazul retinerii imobilelor afectate unor activitati de utilitate publica – art. 16 din lege.

In acest context normativ, afirmatia: „refuzul acceptarii masurilor reparatorii alternative” este cel putin discutabila, deoarece nefructificarea drepturilor conferite de lege ar echivala cu renuntarea la acest drept.

Pe de alta parte, este de semnalat faptul ca si in celelalte tari, care s-au confruntat cu aceasta problema, s-au acordat ca masuri reparatorii, fie actiuni, fie titluri de valoare (cazul Ungariei, Bulgariei, Cehiei etc.).

II. Cu privire la criticile aduse ritmului de solutionare a notificarilor, semnalam ca si acestea sunt neintemeiate, deoarece solutionarea efectiva a notificarilor era conditionata de depunerea de catre persoana solicitanta a actelor doveditoare referitoare la detinerea proprietatii si a calitatii de persoana indreptatita. Dupa cum se cunoaste, termenul respectiv a fost prelungit, in repetate cazuri, la solicitarea fostilor proprietari, pana la date de 01 iulie 2003 (ultima prelungire a fost dispusa prin Legea nr. 189/ 2003, prin care s-a aprobat cu modificari OUG nr. 10/ 2003). In atare situatie, in mod legal, in cazurile in care persoana solicitanta nu a facut nici un demers pentru a confirma ca nu mai are acte doveditoare de depus, entitatile investite cu solutionarea notificarilor trebuiau sa astepte epuizarea acestui termen pentru solutionarea legala.

III. Cu privire la invocatul procentaj mic de restituiri in natura (5%), este de semnalat ca modul de calcul este total inadecvat, deoarece acesta se raporteaza la numarul total de notificari pentru restituirea in natura (respectiv 128.000), pierzand din vedere faptul ca, numai pentru aproximativ 50.000 de notificari, aceasta solutie este posibila efectiv. In aceste conditii, restituirea pana la aceasta data a aproximativ 8.800 de imobile echivaleaza cu acoperirea unui procentaj de aproximativ 17% din numarul total de restituiri in natura.

domeniu: