Error message

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; nodequeue_queue has a deprecated constructor in include_once() (line 1105 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (line 3139 of /home/amosnew/public_html/arhiva/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (line 113 of /home/amosnew/public_html/arhiva/profiles/openpublish/modules/contrib/ctools/ctools.module).

MIE aduce informaţii despre funcţionarea eficientă a instituţiilor comunitare

Ministerul Integrarii Europene a prezentat în sedinta Cabinetului o Informare cu privire la evolutia dezbaterilor despre arhitectura institutionala a Uniunii Europene, care au avut loc în cadrul Conventiei privind viitorul Europei. Dezbaterile au vizat identificarea de solutii
care sa aduca un plus de eficienta si transparenta în functionarea institutiilor comunitare.
La sfârsitul anului 2002, puteau fi identificate doua curente principale de opinie:
Germania si statele mici pledau pentru promovarea metodei comunitare,
consolidarea rolului Comisiei Europene, în calitate de garant si
promotor al interesului comun european si respectarea principiului
egalitatii între toate statele membre, în ceea ce priveste reprezentarea
în institutiile comunitare;
statele mari (mai putin Germania) pledau pentru consolidarea rolului
Consiliului, înfiintarea functiei de presedinte al Uniunii Europene,
modificarea presedintiei rotative a Consiliului si mentinerea cooperarii
interguvernamentale în anumite domenii.
La începutul lunii decembrie 2002, Comisia Europeana a publicat un
document in care exprima pozitia sa cu privire la reforma
institutionala, pledând pentru mentinerea presedintiei rotative
semestriale, consolidarea rolului Comisiei, alegerea presedintelui
Comisiei de catre Parlamentul European si consolidarea rolului acestei
institutii în procesul decizional. Aceste propuneri au fost sustinute si
de reprezentantii Guvernului României la Conventia privind viitorul
Europei.
Aparitia propunerii franco-germane, de înfiintare a functiei de
presedinte al Consiliului European, pe o perioada de 5 ani (sau 2, 5 ani
cu posibilitatea de reînnoire a mandatului) si de alegere a
presedintelui Comisiei de catre Parlamentul European, a impus
reevaluarea pozitiilor adoptate pâna la acest moment de catre statele
membre si tarile candidate. Dezbaterile din sesiunea plenara a
Conventiei privind viitorul Europei, din 20-21 ianuarie a.c., au oferit
participantilor oportunitatea de a-si exprima opiniile cu privire la
propunerea franco-germana.
Astfel, toate statele mari au sustinut propunerea franco-germana în
general, adaugând anumite nuante: Anglia a pledat pentru o presedintie
rotativa în echipa, în cazul Consiliilor sectoriale, iar Italia a propus
ca presedintele Consiliului European sa fie si presedintele Comisiei. In
ceea ce priveste pozitia statelor membre mici, cu exceptia Danemarcei si
Suediei, toate celelalte sunt împotriva crearii functiei de presedinte
al Consiliului European. Majoritatea tarilor candidate au sustinut
pozitia statelor mici.
În conditiile aplicarii criteriulului reprezentarii egale a unui stat
membru nou cu celelalte state membre, cu o frecventa cât mai mare a
detinerii presedintiei Consiliului, se evidentiaza urmatoarele variante
posibile:
a) presedintie rotativa în echipa de 5 tari, cu un mandat pe o perioada
de 2,5 ani. Aceasta propunere britanica nu se bucura de multa sustinere,
desi asigura o frecventa ridicata si un mandat pe termen mai lung. Pâna
în prezent, doar Suedia s-a mai declarat în favoarea acestei
propuneri.
b) presedintie rotativa în echipa de trei state, dupa modelul troica/
triumvirat. Aceasta propunere se bucura de un suport mai larg decât
propunerea britanica, principalii sustinatori fiind statele mici si
tarile candidate;
c) mentinerea sistemului actual de rotatie, cu anumite îmbunatatiri de
ordin administrativ. Acest model este sustinut de Comisia Europeana si
de o parte a statelor membre mici si a tarilor candidate;
d) presedintie stabila, pe o perioada de 5 ani sau 2,5 ani cu
posibilitatea de reînnoire a mandatului, conform propunerii
franco-germane.
Majoritatea reprezentantilor guvernamentali ai statelor membre si ai
tarilor candidate s-au exprimat împotriva crearii unei presedintii
stabile a Consiliului European. Fiind vorba de state membre mici si de
tari candidate, aceasta majoritate reprezinta însa mai putin de 25%
dintre cetatenii europeni.
Dezbaterile cu privire la functionarea institutiilor europene vor continua.

domeniu: 
categorie: