27 septembrie 2022

Au mai rămas 3 zile până la deschiderea evenimentului One World România: proiecţii de filme documentare artistice şi invitaţi

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Timp de trei zile, în perioada 23 – 25 septembrie 2022, cinci filme documentare artistice din selecţia ediţiei a 15-a a Festivalului Internaţional de Film Documentar şi Drepturile Omului – One World România – vor fi proiectate în Oradea, la Fix Makerspace, Palatul Episcopal Romano-Catolic, Strada Şirul Canonicilor 2, intrarea Decebal. Fiecare proiecţie va fi urmată de o dezbatere cu invitaţii evenimentului, într-un dialog deschis publicului.

Accesul la proiecţii este gratuit, în limita locurilor disponibile. Vă aşteptăm: https://www.facebook.com/events/3294284624178095

În deschiderea evenimentului, vineri, 23 septembrie 2022, ora 18:30 va fi prezentat filmul „The Earth is Blue as an Orange” din Ucraina, iar imediat după proiecţie regizoarea ucraineană Iryna Tsilyk va fi alături de public online pentru un dialog moderat de Răzvan Marchiş, fondatorul MA Hub şi coordonator Kinedok Oradea.

Discuţia va avea loc în limba engleză. Filmul a fost premiat la prestigiosul Sundance Film Festival în 2020.

Sâmbătă, 24 septembrie 2022, ne întâlnim de la ora 15:30 cu criticul de film Andreea Chiper şi Andrei Acs, specialist în politici publice de mediu şi arii protejate pentru a urmări şi discuta „Taming the Garden” din Georgia, de asemenea prezentat în premieră la Sundance Film Festival 2021. De la ora 18:30 continuăm cu filmul „I am free”, marele câştigător al festivalului One World Romania 2022, iar mai apoi regizoarea Laure Portier din Franţa va fi prezentă online pentru o sesiune de întrebări şi răspunsuri, moderată de Andreea Chiper, critic de film.

În ultima zi a evenimentului, duminică, 25 septembrie 2022, de la ora 15:30 va fi prezentat filmul argentinean „Splinters”, câştigătorul Menţiunii Speciale a Juriului la One World Romania 2022, iar Zoltan Pasztai, director general la EcoBihor şi Andrei Acs, membru al grupului pentru schimbări climatice din cadrul Administraţiei Prezidenţiale vor elucida câteva aspecte legate de mediu abordate în film.

„The Balcony Movie” din Polonia va încheia evenimentul, proiecţia începând la ora 18:30, urmată de o discuţie cu antropologul Bogdan Iancu şi psiholoaga Carmen Hortensia Bora.

Evenimentul este organizat de Asociaţia One World Romania împreună cu partenerii locali Fundaţia Comunitară Oradea, Centrul Europe Direct Oradea, KINEDOK, Visit Oradea şi este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Programul complet al evenimentului, invitaţi şi detalii despre filme

Vineri, 23 septembrie 2022, orele 18:30 – 21:00

The Earth is Blue as an Orange (2020, Ucraina, Lituania, 74 min.) – Regia Iryna Tsilyk
*Proiecţie urmată de o discuţie online cu regizoarea Iryna Tsilyk din Ucraina, moderată de Răzvan Marchiş (MA hub şi Kinedok Oradea)

Un cineast contemporan nu are cum să-şi îndrepte camera asupra unei scene de război fără să conştientizeze că imaginile produse vor fi înghiţite de un flux de imagini aproape identice, ce documentează violenţe şi distrugeri care sunt comise concomitent în alte părţi ale lumii. Iryna Tsilyk, regizoarea filmului „Pământul e albastru ca o portocală”, rezolvă această dificultate concentrându-se asupra intrării la facultatea de film a unei tinere ucrainence – un eveniment major în viaţa ei şi a familiei sale, dar care devine neînsemnat când este replasat în contextul mai larg al existenţei lor, anume faptul că trăiesc în Donbasul răscolit de război. Această aparentă contradicţie între micro şi macro se revelează a fi de fapt o concordanţă, cele două sfere contaminându-se reciproc: războiul creşte fără îndoială miza examenului de admitere, căci este o modalitate de a părăsi cotidianul incert, punctat de veşti alarmante şi de atacuri nocturne; iar pasiunea pentru cinema a protagonistei şi hotărârea ei, odată admisă la facultate, de a face un film despre situaţia celor rămaşi acasă este o ocazie pentru retrăirea, când în tonalitate comică, când cu lacrimi în ochi şi în glas, a traumelor cauzate de conflict. Spre deosebire de cineasta debutantă, care reînscenează evenimente care au o legătură directă cu războiul, camera care o observă la rândul ei se opreşte asupra detaliilor insolite, nesemnificative, din marginea sau din interstiţiile filmării, demonstrând că ceea ce se află în afara cadrului imaginilor de război vorbeşte de fapt cel mai elocvent despre acesta. (Liri Alienor Chapelan)

Sâmbătă, 24 septembrie 2022, orele 15:30 – 18:00
Taming the Garden (2021, Georgia, Elveţia, Germania, 92 min.) – Regia Salome Jashi

*Proiecţie urmată de o discuţie între Andreea Chiper (critic de film, parte din echipa curatorială One World România) şi Andrei Acs (membru al grupului pentru schimbări climatice din cadrul Administraţiei Prezidenţiale, specialist în politici publice de mediu şi arii protejate la Centrul pentru Arii Protejate şi Dezvoltare Durabilă)

Un om puternic, un fost prim-ministru al Georgiei, are un hobby aparte. Cumpără şi colecţionează arbori seculari şi îi plantează pe coastă, în grădina sa privată, unii fiind înalţi cât un bloc de 15 etaje. Evident că, pentru a-i dezrădăcina şi a-i transporta, operaţiunea e la fel de complexă, pe cât e grandoarea acestor arbori: alţi copaci trebuie să fie tăiaţi, cabluri electrice trebuie mutate şi noi drumuri trebuie create prin plantaţiile de mandarini. Explorând relaţia omului cu mediul şi a unei comunităţi cu un astfel de arbore care îi marchează existenţa şi, care, la un moment dat, dispare, filmul abordează subtil etica protecţiei mediului, fără excese şi ostentaţie, deşi tema dezrădăcinării, cu care ne-am obişnuit în plan metaforic, capătă o formă opresivă şi tangibilă. Cadenţa acţiunii e în deplin acord cu ritmul naturii: demnă, fără grabă, căci controlul oricum nu e în mâna celor mulţi. E un film poetic şi politic totodată, cu un discurs puternic, care sondează multiple straturi social-politice şi psihologice, păstrând în acelaşi timp o atmosferă meditativă, probabil cea mai potrivită, de fapt, pentru a „trăi” natura ca o experienţă. (Sorana Stănescu)

Sâmbătă, 24 septembrie 2022, orele 18:30 – 21:00
I Am Free (2021, Franţa, Belgia, 78 min.) – Regia Laure Portier
*Proiecţie urmată de o discuţie online cu regizoarea Laure Portier din Franţa, moderată de Andreea Chiper (critic de film, parte din echipa curatorială One World România)

Cineasta Laure Portier documentează maturizarea fratelui său mai mic, începând din anii tumultuoşi ai adolescenţei şi culminând cu procesul de introspecţie care-l determină pe acesta să-şi reconsidere întreaga viaţă. Filmul parcurge astfel, purtat de curentul unor mari salturi temporale, diferite spaţii – de la casa părintească la colinele peruviene – pe urmele acestui aventurier autodidact, care duce o luptă corp la corp cu anii tinereţii, în încercarea de a-şi găsi drumul propriu. Un sentiment iniţial de disperare surdă, care ameninţă să întunece întreg filmul pe măsură ce protagonistul său se adânceşte în derive (ajunge să locuiască pe stradă în Spania, de pildă), lasă treptat locul unor imagini luminoase, care poartă în ele promisiuni şi speranţe. „Soy Libre” devine astfel povestea unei evadări, a unei traiectorii care-l conduce pe acest tânăr spre periferia unei societăţi resimţite în tot moralismul său opresiv. Portier deapănă firul acestei relaţii fluctuante, traducându-l cinematografic – ce iniţiativă grozavă este aceea de a-şi înzestra fratele cu o cameră proprie, pentru a se putea filma la distanţă – până ce se transformă în mărturia vie a acestui elan centrifug. Ca o confirmare a menirii documentarului de a „ţine aproape” – reper şi sprijin pentru figurile vulnerabile -, constituind, în cele din urmă, un gest de recunoştinţă pentru cei care au izbutit să-şi ia viaţa în mâini. (Victor Morozov)

Duminică, 25 septembrie 2022, orele 15:30 – 18:00
Splinters (2020, Argentina, 70 min.) – Regia Natalia Garayalde
* Proiecţie urmată de o discuţie între Zoltan Pasztai (director general la EcoBihor), şi Andrei Acs (membru al grupului pentru schimbări climatice din cadrul Administraţiei Prezidenţiale, specialist în politici publice de mediu şi arii protejate la Centrul pentru Arii Protejate şi Dezvoltare Durabilă)

Un home movie jucăuş. O fetiţă filmează cu camcorderul tatălui său. Mama stând la taclale cu rudele, tatăl surâzând la cameră, maimuţărelile fratelui mai mic, fetele mari cu preocupări adolescentine, petrecerile animate şi existenţa tihnită a unei familii aparent ideale. Zâmbetele părinţilor şi tachinările copiilor ne induc senzaţia de siguranţă. O explozie şi totul e zdruncinat din rădăcini ca să se schimbe pentru totdeauna. Oameni alergând pe străzi, ţipete şi plânsete, o fugă cu maşina. Copila nu ştie la ce asistă – un atac, o bombă, un război, o calamitate naturală. Cu un curaj nebun, ea continuă să filmeze ceea ce va marca pierderea definitivă a universului paradisiac al copilăriei sale.

Cineasta Natalia Garayalde avea 12 ani când fabrica de armament şi muniţie din oraşul său Rio Tercero a explodat, provocând un dezastru de proporţii epice în comunitate. După mai bine de douăzeci de ani, cineasta se întoarce în oraşul natal, redescoperă arhivele familiei şi se porneşte să investigheze traumele trecutului care merg dincolo de un simplu accident, revelând iţele încâlcite ale unor interese politice obscure şi un caz de corupţie de o amploare colosală.

Printr-o lentilă profund personală şi prin prisma universului intim al propriei familii, realizatoarea reuşeşte să extragă un portret macro al jocurilor politice şi economice din Argentina anilor nouăzeci, ale căror repercusiuni se manifestă şi astăzi. Filmul este o mărturie cinematografică unică a inseparabilităţii dintre personal şi politic, dintre banal şi excepţional, dintre trecutul corupt şi prezentul dureros. (Monica Stan)

Duminică, 25 septembrie 2022, orele 18:30 – 21:00
The Balcony Movie (2021, Polonia, 100 min.) – Regia Pawel Lozinski

* Proiecţie urmată de o discuţie online între Bogdan Iancu (lector universitar doctor în antropologie la Departamentul de Sociologie al Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) din Bucureşti) şi Carmen Hortensia Bora (psiholog)

Când regizorii caută eroi pentru filme, de regulă lucrurile se întâmplă în mod organizat şi pregătit cu multă atenţie dinainte. Nu la fel stă treaba cu Pawel Lozinski, care alege să lase „castingul” la voia hazardului, întâmpinând trecătorii de la balcon, întrebându-i despre sensul vieţii şi ce are ea mai frumos. Din aceste întâlniri se ţese o cronică savuroasă pe patru anotimpuri, unde regizorul pare să dea la fel de mult pe cât cere de la cei intervievaţi – vocea din spatele camerei trădează atât curiozitate, cât şi o vagă stânjeneală, jocul dintre apropiere şi depărtare nu e decât ezitarea cineastului care, în ciuda aparenţelor, a ieşit el însuşi din zona de confort şi participă în aceeaşi măsură la filmul derulat în faţa ochilor săi.

Iar mecanismul e ridicol de simplu: Lozinski nici nu iese din perimetrul propriului balcon, nici nu se ascunde, nici nu încearcă să păcălească pe nimeni. El şi camera lui sunt un punct neobosit de observaţie, stârnind când uimire, când neîncredere, şi uneori o stinghereală în care ne regăsim cu toţii. Dar, de cele mai multe ori, stârnind acel fior de care numai cinemaul e în stare: captând imprevizibilul vieţii, momentul irepetabil înregistrat pentru totdeauna în memoria aparatului. „The Balcony Movie” e demonstraţia perfectă că banalitatea e un izvor nesecat de emoţie, fie că întâlnim un copil pe trotinetă, fie că auzim o bătrână povestind cu lacrimi în ochi despre soţul ei plecat de mult. (Andreea Chiper

Organizator: Asociaţia One World Romania

Co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional

Sursa foto Visit Oradea