9 august 2022

AUR: Supremația dreptului UE față de Constituția României și caracterul obligatoriu al MCV, atac la independența României

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) critică decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene potrivit căreia judecătorii instanțelor naționale pot să nu aplice deciziile Curților Constituționale care contravin dreptului UE, iar caracterul Mecanismului de cooperare și de verificare (MCV) este obligatoriu, și atrage atenția că aceasta reprezintă un veritabil atac la independența României, dar și la independența fiecărui stat membru UE. Deși decizia din data de 21 decembrie 2021 este pronunțată într-o cauză a României, principiile acesteia sunt aplicabile oricărui stat membru al Uniunii Europene.

„Dacă Germania, Ungaria și Polonia au reacționat până acum în sensul ignorării anumitor semnale primite de la Bruxelles, iată că România se vede pusă în situația de a ignora chiar o decizie a CJUE, pentru a fi în rândul statelor suverane membre ale UE. CCR s-a pronunțat clar: numai după revizuirea Constituției, poate fi aplicată o astfel de hotărâre. Art. 11 alin. 3 din Constituția României prevede că, dacă în tratate există dispoziții contrare Constituției României, acestea vor putea fi ratificate numai după revizuirea Constituției, iar art. 148 din Constituția României plasează dreptul UE deasupra legislației României, dar nu deasupra Constituției României. În același timp, chiar CCR analizează constituționalitatea legilor și ordonanțelor din punctul de vedere al respectării art. 148 din Constituție, adică supremația dreptului UE. Judecătorul național de drept comun nu poate să nu aplice o decizie a CCR, deoarece aceasta este general obligatorie pentru toate autoritățile, instituțiile și cetățeni, iar dacă nu o aplică, înseamnă că greșește și trebuie să fie sancționat”, a declarat senatorul Claudiu Târziu, co-președinte AUR.

„În privința MCV, acesta a fost impus ca o condiție de preaderare la UE, dar, conform Actului de aderare, el trebuia să funcționeze pe o perioadă de maxim 3 ani. Nici nu se poate admite ca, în scopul aderării, România să fi acceptat tutela UE în domeniul justiției pe o perioadă nedeterminată, așa cum prevede hotărârea CJUE, organismele europene acționând ca un factor de presiune și la 11 ani de la expirarea MCV, inclusiv prin mecanismele jurisdicționale. Deși CJUE susține că MCV a fost prelungit și după termenul de 3 ani, după acest termen nu mai există sancțiunea specifică menționată în art. 37-38 din Actul de aderare și corelată cu MCV, respectiv măsurile de salvgardare. În lipsa posibilității aplicării acestei sancțiuni, MCV în integralitate devine doar o normă de recomandare. Cerem președintelui dispărut la golf, Klaus Iohannis, prim-ministrului Nicolae Ciucă și ministrului de externe Bogdan Aurescu să notifice Comisia Europeană asupra expirării MCV și luării în considerare a rapoartelor emise de către această instituție europeană numai cu titlu de recomandare”, a subliniat deputatul George Simion, co-președinte AUR.

Alianța pentru Unirea Românilor îndeamnă la inițierea unui dialog inter-guvernamental, întrucât este nevoie de unanimitate între state atunci când se dorește modificarea bazelor de funcționare a Uniunii Europene. În Uniunea Europeană, ori toate statele sunt egale, ori niciunul.