30 septembrie 2022

Avem 7 sisteme imunitare

Distribuie pe rețelele tale sociale:

 

Da și nu. Da, sunt 7. Dar sunt, mai exact, 7 ”diviziuni” ale sistemului imunitar al organismului uman: 7 subsisteme distincte. Deci: trebuie să fim cu ochii în 7 ca să ne păstrăm sănătatea. Mai ales toamna-iarna, când frigul slăbește rezistența organismului și virusurile dau târcoale.

Sistemul imunitar este o mașinărie complexă: funcționează la nivel optim doar atunci când toate cele 7 componente ale lui sunt în armonie.

 Imunitatea epidermică

Pielea este prima linie de apărare a organismului. Prima și cea mai extinsă – un adult este protejat de 2 m de piele. Suprafața ei este acidă, pentru a împiedica organismele patogene să ”ne intre pe sub piele”.

 Imunitatea respiratorie

Cea de a doua linie de apărare – mucoasele nazale, împreună cu cele care acoperă gâtul și plămânii – blochează accesul agenților patogeni din aerul pe care îl respirăm.

Imunitatea digestivă

70% din capacitatea imunitară a organismului uman este localizată la nivelul sistemelor digestive. Se pare că marea masă a anticorpilor, peste 70%, este sistetizată aici. Când avem o conjuctivită sau o rinotraheită, sucurile gastrice taie virusurile și microbii în bucăți pe care le vor anihila, între mese, globulele albe ale sistemului digestiv. Iar cele peste 100.000 de miliarde de bacterii din flora intestinală protejează intestinul de bacteriile nocive.

Imunitatea circulatorie

O bună circulație a sângelui în organism (fluxul sangvin normal) ajută la localizarea rapidă a infecțiilor din sânge și la eliberarea enzimelor protectoare.

Imunitatea celulară

Fiecare celulă se apără împotriva agenților patogeni prin eliberarea unor substanțe chimice puternice, denumite kitocine.

Imunitatea sistemică

Este alcătuită din celulele macrofage, neutrofile, globule albe din sânge, care anihilează substanțele periculoase.

 Imunitatea limfatică

Limfa, ”sângele alb”, reprezintă 15% din greutatea corpului uman. Ea scaldă cea mai mare parte a țesuturilor, luând cu sine deșeuri și toxine, bacterii și virusuri.

Cum le ajuți

  • Consumă în mod regulat proteine, glucide și lipide într-o formă cât mai dietetică, mai naturală.
  • Pune bază pe legumele și fructele închise la culoare: consumate în stare crudă, ele sunt un stimulent puternic pentru sistemul imunitar.

 

Articol de Gabriela Boceanu