Publicat: 1 Decembrie, 2016 - 11:43

Avioanele F-16 recent intrate în dotarea Forțelor Aeriene Române au decolat de la Fetești și acum defilează la București.
Acestea survoleză Piața Arcului de Triumf, în același timp cu defilările de la sol.

Cele șase avioane F-16 A/B MLU au un nivel de echipare modern și în acest moment sunt ”vârful de lance” al aviației militare române.
Inspectoratul General de Aviație participă anul acesta cu o formație compusă din 3 elicoptere de tip MI-8/17 și 3 elicoptere EC-135, din dotarea proprie.

Prima formație care va deschide Parada militară dedicată Zilei Naționale a României. este condusă de Elicopterul MI-8.

Cea de a doua formație este condusă de un Elicopter EC-135 destinat misiunilor în sprijinul structurilor din Ministerul Afacerilor Interne.

Principalele misiuni ale Inspectoratului General de Aviație sunt:

* sprijinul aerian al structurilor Ministerului Afacerilor Interne;

* misiuni aeromedicale în cadrul SMURD;

* misiuni de intervenție în situații de urgență cum ar fi incendii, căutare-salvare, calamități naturale și accidente tehnologice.

Inspectoratul General de Aviație participă la misiuni internaționale de securizare a frontierelor terestre și maritime ale Uniunii Europene, sub egida Agenției FRONTEX. În acest sens, se evidențiază participarea la Operațiunile Comune POSEIDON, RABIT și TRITON din perioada 2010 — 2016, având ca scop prevenirea și combaterea migrației ilegale. EC—135 este un elicopter multirol, echipat cu 2 motoare care dezvoltă fiecare 600 de cai putere.

Elicopterul zboară cu un echipaj standard de 2 piloți, având o capacitate de transport de 4 pasageri. În varianta medicală, transportă și un pacient pe targă. Are o viteză maximă de 287 km/h, având capacitatea de a opera până la o altitudine maximă de 6500 m. Poate fi echipat cu sistem electro-optic de supraveghere pe timp de zi și de noapte (infraroșu), proiector pentru zbor cu dispozitive de vedere pe timp de noapte, troliu și sisteme de adresare publică.

MI-8 este un elicopter greu bimotor și multirol. Varianta de bază este cea de transport, putând fi echipat pentru transport personalități/ demnitari, forțe de intervenție, încărcături interioare sau exterioare, sprijinul acțiunilor de intervenție, evacuare medicală, căutare — salvare, cercetare și supraveghere aeriană, stingerea incendiilor etc.

MI-17 este un elicopter de transport, multirol, având două motoare care dezvoltă fiecare 2200 de cai putere. Elicopterul zboară cu un echipaj standard format din 2 piloți și 1 tehnic de bord, având o capacitate de transport de 24 de luptători echipați sau 12 răniți pe tărgi. Are o viteză maximă de 250 km/h, putând opera până la o altitudine maximă de 6000 m. Poate fi echipat cu: dispozitiv de stins incendii cu capacitate de 3000 litri, troliu și macara pentru transport sarcini exterioare.

 

Blocul de paradă al tehnicii Ministerului Apărării Naţionale este precedat de formaţii de aeronave militare.
    Dispozitivul de zbor este deschis de formaţia de elicoptere IAR-330 Puma din dotarea Bazei 90 Transport Aerian, Bazei 86 Aeriene şi Bazei 95 Aeriene. Formaţia este comandată de comandor Vasile STANCIU. 

Formaţia de elicoptere IAR 330 Puma este încheiată de elicopterul IAR – 330 PUMA Naval, din dotarea Grupului de Elicoptere al Forţelor Navale.
Acest tip de elicopter multiplică setul de capabilităţi de luptă ale fregatelor. La  sfârşitul anului trecut, s-a încheiat procesul de modernizare al celor trei elicoptere ale Forţelor Navale, aparatele de zbor fiind dotate cu sisteme de lansare torpile antisubmarin şi cu sisteme de localizare ale submarinelor inamice, fiind o premieră mondială pentru acest tip de aeronavă.
De-a lungul timpului, piloţii români au executat misiuni în ţară şi în străinătate, au participat la exerciţii multinaţionale, bilaterale, dar şi la spectacole aeriene naţionale şi internaţionale. În prezent execută Serviciul Militar Medical de Urgenţă în spaţiul aerian naţional. De asemenea, aceste elicoptere au îndeplinit şi misiuni de ajutorare a populaţiei sinistrate ca urmare a inundaţiilor  sau căderilor masive de zăpadă ce au afectat România în ultimii ani, transportând sute de tone de alimente şi ajutoare în zonele afectate şi evacuând pacienţi aflaţi în stare critică, la care accesul cu alte mijloace de salvare era imposibil. 

Va survola în curând Piaţa Arcului de Triumf formaţia de elicoptere a  Ministerului Afacerilor Interne. Zboară deasupra Arcului de Triumf o formație compusă din 3 elicoptere de tip MI-8 şi MI 17 și 3 elicoptere EUROCOPTER-135, aparţinând Inspectoratului General de Aviaţie.
Principalele misiuni ale Inspectoratului General de Aviaţie sunt:
-    sprijinul aerian al structurilor Ministerului Afacerilor Interne;
-    misiuni aeromedicale în cadrul SMURD;
-    misiuni de intervenţie în situaţii de urgenţă cum ar fi incendii, căutare-salvare, calamităţi naturale și accidente tehnologice.

Totodată, Inspectoratul General de Aviaţie participă la misiuni internaţionale de securizare a frontierelor  terestre şi maritime ale Uniunii Europene, sub egida Agenţiei FRONTEX. În acest sens, se evidenţiază participarea la Operaţiunile Comune POSEIDON, RABIT și TRITON din perioada 2010 – 2016, având ca scop prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale.
    MI -17  este dezvoltat ca o versiune îmbunătățită a elicopterului MI-8. Este echipat cu instrumente de bord, radar Doppler şi pilot automat, misiunile fiind similare cu cele ale elicopterului MI-8.
     EC - 135  este un elicopter ușor, bi-motor și multirol, fiind dotat cu sistem de Control digital autonom al motorului. Acesta poate fi echipat pentru executarea misiunilor de sprijin aerian al forţelor de ordine şi siguranţă publică cu: sistem de observare electro-optic pe timp de zi şi de noapte, pentru zbor pe timp de noapte,  proiector și troliu pentru operațiuni de căutare şi salvare, megafoane pentru adresare publică,  flotoare pentru zborul deasupra mării, sistem pentru transport sarcini exterioare, dispozitiv pentru coborârea în rapel a luptătorilor.

    Următoarea formaţie de zbor este alcătuită din trei aeronave C-27J SPARTAN din dotarea Bazei 90 Transport Aerian (Otopeni), comandată de generalul de flotilă aeriană Viorel PANĂ, comandantul bazei, şi locotenent-comandorul Florin IANCULESCU 
    C-27J Spartan este un avion de transport de dimensiuni medii, cu capacitate manevrieră şi tactică superioară care a intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române în anul 2010. Aeronavele au efectuat misiuni de evacuare medicală, misiuni de evacuare a civililor din zone de conflict, transport personal şi materiale în/din teatrele de operaţii, exerciţii naţionale şi multinaţionale, zboruri demonstrative şi de antrenament.
Avionul de tip C-27J Spartan este un aparat capabil să transporte personal, echipamente, vehicule, piese de artilerie uşoară, elicoptere uşoare şi materiale, dar care poate fi folosit şi pentru desantarea/debarcarea forţelor pentru operaţii speciale.
    Parada continuă cu o aeronavă C-130 HERCULES din dotarea Bazei 90 Transport Aerian (Otopeni), pilotată de căpitan-comandorul Emil BĂJINARU, căpitan-comandorul Sorin NIŢĂ şi căpitan-comandorul Alexandru HERMAN.
Anul acesta s-au împlinit 20 de ani de când aeronavele de tip C-130 HERCULES au intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române. Este un avion de transport tactic, destinat susţinerii trupelor prin executarea de misiuni de suport logistic, desant aerian şi evacuare medicală. Aeronava are capabilităţi de transport pe distanţe medii şi lungi, şi a constituit, în ultimii ani, principalul mijloc de susţinere a trupelor proprii aflate în teatrele de operaţii, intervenţie şi ajutor în situaţii de calamităţi naturale.
Prezentă încă de la început în cadrul coaliţiei multinaţionale, aviaţia militară română a fost printre primii operatori care au început transporturile pe aeroportul din Kabul, în ianuarie 2002. Ulterior, pavilionul românesc a fost prezent în acest teatru de operaţii, prin dislocarea unei aeronave în Pakistan, începând cu luna martie 2002, pentru o perioadă de aproximativ un an, în vederea susţinerii logistice a trupelor.

În curând, îşi va face apariţia în piaţa Arcului de Triumf formaţia de zbor alcătuită din 6 avioane IAR-99 şi IAR-99 ŞOIM, din dotarea Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene şi Bazei 95 Aeriene. Formaţia este comandată de căpitan-comandorul Dănuţ SAVA şi căpitan-comandorul Adrian CRIŞAN.
IAR-99 este primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România, şi este destinat formării şi pregătirii piloţilor. Este un avion monomotor de şcoală şi antrenament, care poate executa şi misiuni de atac la sol, interceptare şi nimicire a ţintelor aeriene, la înălţimi medii şi mici, recunoaştere şi cercetare aeriană. IAR-99 a intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române în anul 1988 şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Versiunea modernizată IAR-99 Şoim, este echipată cu un sistem de avionică similar cu cel de pe MIG-21 LanceR. 

Urmează evoluţia a două formaţii de zbor cu avioane MIG-21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene de la Borcea.
Prima formaţie de MiG-uri LanceR este comandată de comandorul Viorel BURNICHI, căruia îi urăm „La multi ani”, pentru că azi îşi sărbătoreşte ziua de naştere.
A doua formaţie de MiG-uri este comandată de comandorul Gheorghe STANCU. 
Ultima formaţie de avioane MIG-21 LanceR este comandată de comandorul Adrian MOTORGA, din cadrul Bazei 71 Aeriene de la Câmpia Turzii.
    Aeronavele MIG-21 LanceR de pe ambele baze au executat şi pe parcursul acestui an, numeroase exerciţii şi misiuni în comun cu ţări membre ale NATO, pentru asigurarea stabilităţii şi securităţii regionale în actualul climat de securitate. Personalul, aeronavele şi tehnica de asigurare sunt gata pentru executarea misiunii de poliţie aeriană 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.
În premieră, la parada militară organizată cu ocazia Zilei Naţionale, Forţele Aeriene Române evoluează cu avioanele F-16 Fighting Falcon, din cadrul Escadrilei 53 Vânătoare. Formaţia de zbor este condusă de comandantul escadrilei, comandor Cătălin MICLOŞ. 
Ziua de 29 septembrie 2016 a intrat în istoria aviaţiei militare, odată cu aterizarea primelor avioane  F-16 Fighting Falcon pe aerodromul Bazei 86 Aeriană de la Borcea. Piloţii, personalul tehnico-ingineresc şi specialiştii în planificare pregătiţi în Baza 5 Aeriană din Portugalia pot executa întreaga gamă de misiuni specifice acestor tipuri de aeronave.