Publicat: 15 Aprilie, 2019 - 14:27

Opera Naţională Bucureşti prezintă duminică, 21 aprilie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet "Baiadera" de Ludwig Minkus. Regia şi adaptarea coregrafică poartă semnătura lui Mihai Babuşka, iar scenografia a fost creată de către Adriana Urmuzescu. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

https://youtu.be/XTgOIp4SGkg

(Video: Opera Naţională Bucureşti)

Creat în 1877 de către Marius Petipa pe muzica lui Ludwig Minkus şi pe un libret al coregrafului realizat împreună cu Serghei Kudekov, povestea din "Baiadera" dezvoltă o temă romantică, ce a însemnat în istoria baletului trecerea de la epoca romantică la epoca clasică. Cadrul Vechii Indii era la modă în epocă. Petipa s-a inspirat din moda epocii, dar a folosit propria sa estetică. Dacă pentru alcătuirea libretului a pornit de la poemulepic "Shakuntala" scris de poetul indian Kalidasa, "Regatul umbrelor" pare să fi fost inspirat de ilustraţiile lui Gustav Dore la "Paradisul" lui Dante.

Exotismul, fiinţele supranaturale precum silfidele, umbrele, nemfele, se bucurau de mare popularitate, satisfăcând gustul epocii pentru feminitate idealizată, fantastică, eterică.

Coregraful Mihai Babuşka despre montarea de pe scena Operei Naţionale Bucureşti "Baiadera este unul dintre cele mai frumoase şi dificile balete clasice şi merită din plin să figureze în repertoriul companiilor din zilele noastre, desigur cu mici ajustări. Am încercat să scutur libretul de artificii şi de lungimile inutile, respectând în mare parte coregrafia originală a lui Petipa. Am restrâns baletul la două acte, preocupându-mă mai ales de dinamizarea pantomimei, altfel desuetă, fără să afectez coerenţa poveştii. Finalul a cunoscut rezolvări diferite de-a lungul timpului, de la un coregraf la altul. Cel pentru care am optat eu este dat de eşarfa ce străbate baletul ca un laitmotiv de la prima apariţie a Nikiei, făcând legătura cu lumea de dincolo, ce în care îl va atrage şi reîntâlni pe iubitul ei Solor. Am conferit mai mult contur acestui rol masculin, neglijat în alte versiuni. Am schimbat câteva centre de greutate, făcând din Rajah personajul negativ principal şi epurând excesele de răzbunare ale celorlalte personaje. Am renunţat la clasicele tutu-uri din dorinţa ca întregul spectacol să aibă un marcant iz indian."

Biletele se pot achiziţiona de la casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti sau online, la http://tickets.operanb.ro

Tag-uri Institutii: